Anklagad för våldtäkt

Showing page 1 of 5: 1  2  3  4  5
Inlägg #1: Postat: 2004-10-28 20:04:00
Sunny
Om du läser min artikel så ser du att jag inte skriver om vad som ligger bakom den historia flickan berättade. Det kan finnas tusen förklaringar. Jag skriver om hur lätt vem som helst som råkar befinna sig på fel plats på fel tidspunkt kan råka riktigt illa ut därför att myten att barn inte ljuger om övergrepp är så utspridd.vad som hänt ÄR fastställt.
Inlägg #2: Postat: 2004-10-28 20:06:00
Sunny forts
Polsen gick ut med en varning förra veckan: en brutal överfallsvåldtäkt hade ägt rum bara några meter från en gångväg. Flickan var svårt chockad o man varnade föräldrarna: denen man kan döda nästa gång. Klart man blir skakad: har två sondöttrar där ute.
Inlägg #3: Postat: 2004-10-28 20:09:00
Sunny forts
Redan morgonen därpå kunde polisen lugna oss. man hade anhållit mannen som varit kvar på området. Han stämde med flickans signalement. Så kom då dementin: Ingen våldtäkt o inget överfall hade hänt. Mannen var frisläppt eftersom flickan erkänt att hon hittat på överfallet.Skönt så klart att ingen dåre gick lös i buskarna.
Inlägg #4: Postat: 2004-10-28 20:11:00
Bergmark
Att artikeln bygger på ett faktafel är överdrivet. Värdet i artikeln skulle inte förändras om det framkom att ett övergrepp skett men att fel man utpekats. Artikeln handlar ju om att saker inte alltid är exakt som offret vittnar om. Om offret "hittat på hela historien" eller "inte vill berätta hela historien" är egentligen oviktigt.
Inlägg #5: Postat: 2004-10-28 20:14:00
Sunny
Men vi har ett offer. Inga brottslingar är så avskydda i samhåller säväl som i fängelserna som de som ger sig på barn. Många tror att" ingen rök utan eld" för de har läst att barn ljuger inte om sånt här.Jag hoppas att hans nära o kära tror på honom nu.Varje gång någon ljuger om övergrepp så ökar misstron emot oss som faktiskt talar sanning om våra egna upplevelser. Vi blir de andra offren.
Inlägg #6: Postat: 2004-10-28 20:15:00
Jonna
det gäller ju alla brott, det är klart man kan bli misstänkt om man råkar vara på fel plats och stämma med en beskrivning.Då får man samarbeta med polisen så att de kan hitta rätt person istället.Förstår faktiskt inte vad din poäng är.
Inlägg #7: Postat: 2004-10-28 20:17:00
Sunny
När det gäller flickan så är det ju någonting som är fel: som jag skrev så hoppas jag att hon får all möjlig hjälp nu.
Men min artikel handlar inte om flickan utan om hur lätt det är att bli oskyldigt anklagad: Att det blev just detta fallet beror på att det hände precis när jag skrev det.
Inlägg #8: Postat: 2004-10-28 20:18:00
Jonna
Du har liksom bestämt att den här mannen är ett offer och att hans liv är förstört. Tänk om han är glad att kunna hjälpa till istället?
Inlägg #9: Postat: 2004-10-28 20:20:00
Sunny till Bergman
Du har helt rätt. Jag ville visa hur lätt det är att bli oskyldigt anklagad bara på någons ord. Ifall det hänt dagen innan i något annat buskage med en annan förörövare så hade jag ju skrivit samma artikel.Den handlar ju inte om flickan fast många inte inser det.
Inlägg #10: Postat: 2004-10-28 20:23:00
Sunny till Jonna
Nu gick det ju bra: Flickan berättade sanningen till slut. Men våldtäkt är inte vilket brott som helst: det ger upp till 8 års fängelse o jag kan intyga att det inte blir några lätta år. Efter straffet blir du bannlyst. Hela livet blir förstört.Därav min poäng.
Inlägg #11: Postat: 2004-10-28 20:26:00
Jonna
Men hon pekade ju inte ut just honom! det är klart att han inte hade blivit dömd, det finns tex nåt som heter DNA prov..
Inlägg #12: Postat: 2004-10-28 20:26:00
Sunny till Jonna
Har du kännt någon som suttit många år i fängelse? Vet du vad de andra gör med våldtäktsmän där? Har du ens besökt en sluten anstalt med kroppsvisitering o allt det som de anhöriga får genomgå?Mannen måsta ha varit vettskrämd för ifall flickan hållt fast vid sina anklagelser hade han sannnolikt blivit häktad. Barn ljuger ju aldrig om övergrepp?
Inlägg #13: Postat: 2004-10-28 20:28:00
Bergmark
"Efter straffet blir du bannlyst"
-även efter frikännande kan man nog bli eller i alla fall känna sig som bannlyst.
Inlägg #14: Postat: 2004-10-28 20:28:00
Malin Michea
Jag har aldrig stött på en endaste människa som på fullt allvar tror att barn aldrig ljuger om övergrepp. Var finns den "myten"?
Inlägg #15: Postat: 2004-10-28 20:30:00
Sunny
Hon beskrev honom ganska bra. Inte konstigt för de hade ju mötts där på stigen o när vi ska hitta på ett utseende väljer vi ofta någon vi sett i det samanghanget. Ja hans kunde blivit friat "i brist på bevis som det heter." i så fall hade han varit dömd hos allmänheten ändå: Den där våldsmannen som slapp undan.Eller dömd på flickans trovärdighet: det händer.
Inlägg #16: Postat: 2004-10-28 20:30:00
Malin Michea forts.
Och vad skulle polisen ha gjort? Lagt armarna i kors och sagt att "Nej, vi vet att barn ibland ljuger om våldtäkt. Vi tänker inte leta efter någon förövare."?
Inlägg #17: Postat: 2004-10-28 20:31:00
Stefan
Jonna: men det måste väl stå klart att han är ett offer? Har du ingen förståelse för vad det innebär för en man att bli anklagad för våldtäkt? Nu tog hon ju tillbaka det men läker hans sår helt? Sitter tvivlet kvar hos omgivningen?
Inlägg #18: Postat: 2004-10-28 20:32:00
Sunny till Malin
Kolla med ROKS o deras forskare. Under 80 talet var det en helig tes . Jag kunde rada upp 100 talet som varit aktiva men de finns på nätet allihopa liksom gruppen för offren för FMS.
Inlägg #19: Postat: 2004-10-28 20:35:00
Jonna
Men Sunny: du tror väl inte på allvar att den här mannen hade hamnat i fängelse ?
13: Alla misstankar avskrevs. Precis samma sak kan hända dig eller mig i morgon, och det ställer jag gärna upp på. Det finns inget "bannlyst "med att ha varit misstänkt.
Inlägg #20: Postat: 2004-10-28 20:35:00
Malin Michea
en jag frågar igen: Hur ska vi komma tillrätta med det här? Ska inte alla påstådda övergrepp undersökas? Tänk om flickan hade beskrivit rätt gärnningsman - då hade det ju varit alldeles utmärkt av polisen att ta in honom så fort.
Showing page 1 of 5: 1  2  3  4  5
Laddar...