Jila, 13 år från Iran - dömd till stening år 2004

Showing page 3 of 3: 1  2  3
Inlägg #41: Postat: 2004-10-29 19:40:00
Gori
Varfor tror du att det bara ar mannen som bestammer sadant? Det ar faktiskt storre tryck fran morsan och systrarna och andra KVINNLIGA slaktingar. Nej det smartar inte att bemota kritik> Men Du drar bara exampel fran ngn muslimsk bondfamilj med lokala traditioner som gifter bort sin nioariga dotter vilket ar extrem fall och sallsynt numera. Jag kom ocksa med extrem fall ur det svenska. :
Inlägg #42: Postat: 2004-10-29 19:42:00
Gori
OM det ar ngn tjej som vill bryta sig ut, ser jag ingen anledning att hon inte gor det. Men de flesta upptacker efter ett tag att blod ar tjockare an vatten. Manga ar imponerade vid ankomst till sverige men sedan ser de en storre bild.
Inlägg #43: Postat: 2004-10-29 19:48:00
Gori
Jag fornekar inte heller de stora krav som finns pa kvinnorna inom Islam. Men Som sagt religionen ar INTE inriktad pa denna varld och dess forforelser. Det dar om jamlikhet ar bara en fraga om EKONOMI. Dessutom tar muslimska kvinnor sin roll som modrar och hemmaharskarinnor mycket mer allvarligt medan mannen springer benen av sig for att ta in brodet. Man vill halla ihop som sagt och da har alla sin uppgift. Det blir sa rent praktiskt.
Inlägg #44: Postat: 2004-10-29 19:50:00
Gori
Sedan kan du komma och saga att kvinnorna skulle ma battre av att ga pa krogen och skaffa sitt eget liv. Men detta har ingen forankring i den islamiska sjalen. Man vet att livet ar kort och en plats att visa sitt ansver gentemot Gud/Allah eller vad du vill kalla det> Det ar inte en satsa pa dig sjalv kultur. man har anda sina friheter inom den ramen. Det ar inte sa humorlost som du tror.
Inlägg #45: Postat: 2004-10-29 19:50:00
Jakob
Gori jag förstår din syn också tro inget annat. Och det där med att någon tjej skulle bryta sig ut. Det tror du inte ens själva på? Vilket skulle hennes pris vara? Det vet både du och jag. Männen styr och ställer villkoren inom islam.
Inlägg #46: Postat: 2004-10-29 19:54:00
Jakob
Du förnekar inte villkoren på kvinnorna inom islam. Men vad tycker du om dem? Är det rättvist att en äldre syster ska behöva fråga sin lillebror om lov för att tex gå till affären? Och det där med krogen har du snurrat in på! Jag menar att både män och kvinnor ska ha samma rättigheter. Förstå det! Det är grundläggande för mig.
Inlägg #47: Postat: 2004-10-29 19:59:00
Gori
Jag tror heller inte att ALLA svenska tjejer ar tragiska> Nej, men men det finns en masspopkultur som slukar tillrackligt manga for att vara allarmerande. Livet kommer anda att vara tufft for alla, oavsett religion, livsstil, land. Men inom Islam ar GUD, familjen och religionen och gemenskapet ar overlagsen individens man eller kvinna begar. jag vet manga arrangerade aktenskap som har varit lyckliga ocksa. Det ar inte enbart snyfthistorier.
Inlägg #48: Postat: 2004-10-29 20:04:00
Gori
Da har du inte sett hur tuffa tjejerna ar i Iran eller Libanon. ojoj. De kan svara for sig. Men att mannen bestammer har med ekonomin att gora eftersom det finns ingen projsande pappa-staten. Mannen bestammer over pojkarna ocksa! Det dar att fraga sin lille bror ar valdigt individuellt fran familj till familj. Jag har sett systrar som klar upp sina broder. Men att det finns respekt for aldre , ja det finns.
Inlägg #49: Postat: 2004-10-29 20:10:00
Jakob
Jag blir faktiskt helt mållös! Vissa arrangerade äktenskap har varit lyckade!! Och de andra då? Skulle du personligen acceptera om din mor och dina systrar beslöt vem du skulle gifta dig med? Eller om du varenda gång skulle gå till affären skulle vara tvungen att be om lov till detta till din mor eller din lillasyster?
Inlägg #50: Postat: 2004-10-29 20:12:00
Gori
Men svara detta>>> varfor skulle det vara fel att fraga om man gor ngt som ar accepterat inom kulturen? Problem uppstar nar man ar ung och vill gora "dumma" grejor. Du kan val inte forneka att manga unga svenska tjejer/pojkar har kommit pa avvagar droger, graviditet, osv pga for slapp ledning fran familjen? Islam ar fundamentalistisk i dessa dagar eftersom trycket fran vasternkulturen via media och internet ar sa pockande stor. Jag gillar det inte heller men det verkar nodvandigt.
Inlägg #51: Postat: 2004-10-29 20:14:00
Gori
Det ar tuffa tider om kampen om sjalarna. det ar kampen mellan Gud och djavulen muslimer ser och inte en feministisk agenda i forsta hand. Det du maste fraga dig ar att hur Islam har overlevt i 1700 ar och nu ar den storsta varldsreligionen snappet under kristendomen och anda vinner anhangare i dessa dagar.
Inlägg #52: Postat: 2004-10-29 20:16:00
Gori
Man bara sager att man gar till affaren, det gor ju alla inom familjen. Vad ar det for fel pa detta? Dessutom maste manju be om pengar, eller hur?
Inlägg #53: Postat: 2004-10-29 20:21:00
Gori
Man har ett aktenskap som accepteras av gemenskapet. Du kan val inte mena allvar att det ar tufft med alla aktenskap? Det ar darfor sa manga upploses i vast trots all romantik. Inom Islam ar det viktigt att ha en aktenskaps partner som anses som bra mor eller far. Pengar, job, livskraft osv spelar roll. man ser det langsiktigt. man kan inte overleva pa ROMANS i dessa kulturer. Kan du tvatta din ogon fran dessa "reklam-perfekta" aktenskap och se verkligheten i livet i dessa kretsar?
Inlägg #54: Postat: 2004-10-29 20:24:00
Jakob
Jisses! Visst det är tuffa tider: Ett råd i all välmening bara - Stå för vad du tror på! Ni ger inte tjejer samma rättigheter som killar, så är det. Vi får fortsätta vår "debatt" en annan dag. Jag måste gå och besöka min syster. Som hör och häpna valde en man på eget bevåg och fick ett lyckligt liv utan sin broders råd. Sköt om dig o må Allah din gud vara med dig. Så debatterar vi senare igen. Lev väl.
Inlägg #55: Postat: 2004-10-29 20:25:00
Gori
DET FINNS INGEN PAPPA-STATEN DAR som projsar> kan du forsta detta? Om foraldrar inte tar hansyn till vissa praktiska aspekter blir deras barn icke-livsdugliga.
Inlägg #56: Postat: 2004-10-29 20:28:00
Gori
YOU 2 :
Inlägg #57: Postat: 2004-10-31 13:31:00
Alf Carlsson
17>Efter att ha skummat inläggen...Gori kan formulera Islam, som Mike kan formulera nyliberalismen. Den gemensamma nämnaren är att kunna formulera grunden för sitt utgångsläge. DET är det intressanta, så att själva diskussionen blir tydliggörande och utbildande. Att sen Gori stupar med näsan i asfalten på >18 spelar ingen roll. Återkommer...
Showing page 3 of 3: 1  2  3
Laddar...