|
Inlägg #1: Postat: 2004-10-27 17:12:00
|
|
Anna Drangel |
Hade jag skrivit denna insändare i något litet fundamentalistiskt samhälle hade väl mullorna stått på farstubron inom en timme med en säck stenar...
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2004-10-27 20:25:00
|
|
Gori |
Jag tror ni inte forstar detta eftersom ni kanske inte tror pa ett liv efter detta eller ngn gud alls. Kanske sex AR eran religion. Hursomhelst enligt Koranen sexuell avhallsamhet ar ett av vilkoren att aterse gud och fortsatta med ett evigt liv. Inte for att sex ar ful i sig, tvartom for att det AR sa jakla kul. Alltsa nojen maste offras som priset att visa man star i kontakt med gud inte for att man vill vara en pryd flicka/pojke. Att bryta mot detta avtal kallas synd.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2004-10-27 20:32:00
|
|
Gori |
Dessutom undviker man alla problem som frisexualitet involverar, t.ex sjukdomar, kansolomassiga och social konsekvenser. Gissa sjalv vilka. Tror inte ni pa detta sa ska ni forstas forsatta knulla tills ogonen trillar ur och ta efterlivets konsekvenser om ni orkar vanta. Men tro for guds skull inte att eran sjalvgoda hedniska jucka-jucka ar den enda sanna, riktiga och bra livstilen. For det ar det rakt inte.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2004-10-28 14:41:00
|
|
Anna Drangel |
Gori, haka inte upp dig på sexbiten. Det är bara en liten del av det stora hela. Dessutom skapas ju både barn och känslomässiga band av att vi har sex med varandra. Och jo, jag tror på ett "något" efter detta liv. Jag tror på andlighet. Jag tror t o m på tankeöverföring, kinesi och andra, kanske enligt din mening ej rumsrena trosuppfattningar. Men inga av dessa mina tankar, skulle jag komma på tanken att försöka övertyga andra människor om att tro på.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2004-10-28 14:42:00
|
|
Anna Drangel |
Däremot tror jag INTE på EN allenarådande Gud. Vars ord skulle styra min tillvaro ner på petimeternivå. Det vore enligt mig ungefär lika dumt som att tro att moderaternas eller varför inte VP:S politik skulle frälsa oss människor från ondo. Fundamentalism och eftergiften att inte kunna tänka själv är nämligen bland det värsta jag vet!
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2004-10-29 00:02:00
|
|
Alf Carlsson |
2>"sexuell avhallsamhet ar ett av vilkoren att aterse gud". Katolikerna har samma hyckel, vilket leder deras konfirmander får betala ett högt pris för. Undertryckt sexualitet hittar alltid en väg ut, t ex ökar andelen homosexualitet under långa fängelsevistelser.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2004-10-29 00:05:00
|
|
Alf Carlsson |
2>"eran sjalvgoda hedniska jucka-jucka" -Jag är inte säker på att fördomarna är ensidiga. Den här typen av dravel bygger inga broar. Du kan bättre Gori.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2004-10-29 06:55:00
|
|
Gori |
Varfor skulle det finnas flera gudar Anna? Aven islam tror pa Jesus, men inte som Gud eller Guds son utan en profet och domedagens messiah. Alla stora religioner har egentligen samma grundkoncept och slutar pa en yttersta Gud. Aven Hinduismens begynnelse skrifter hade samma monoteistiska koncept. Mycket hande under brittiska kolonialvaldet och man vavde in "mini-gudar". Men de har krishna som all-centrum.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2004-10-29 07:09:00
|
|
Gori |
Att manga utifran sig sjalva skapar en gud/gudar ar en sak. Det spelar ingen roll vad man kallar gud. Men verkar det klokt for dig att det skulle finnas flera gudar? Skulle det inte uppsta kaos i kreationen? Skulle inte varje gud dra sin egen ritning till bordet? Hur forklarar man enhetligheten och precisionen i universum? T.o.m modern vetenskap visat att solen slocknar en dag och universum expanderar tills det kollapsar. Det ar samma slut for hela manskligheten, den sk domedagen.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2004-10-29 07:20:00
|
|
Gori |
99 av alla manniskors gener har samma uppsattning. Det som gor de yttre skillnaderna ar resterande nagra valdigt fa gener. Skulle vi alla ha olika gudar da? Tror du att det spelar ngn roll om folk bestammer om gud ar dod, levande, svag, allsmaktig, unik eller splittrad? Dessa ar bara folks gissningar utifran vad de vill. Paverkar detta Guds absoluta karaktar i evigheten? Vi kan inte bestamma detta. Lika lite som vi vet hur lange vi ska leva.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2004-10-29 07:36:00
|
|
Gori |
Vi har bara en falsk kansla av kontroll over saker o ting hur mycket du an tanker sjalv. Pa det personliga planet finns restriktioner pa det sexuella och avhallsamhet fran materiella overdrifter. Det betyder inte att du anda inte kan tanka sjalv. Var har du fatt det ifran? Faktiskt alla stora tankar och filosofier ar relaterade till religionerna. Det far manniskor att tanka. Var vi kommer ifran, varfor, osv. De flesta nuvarande civilisationerna har religionerna att tacka for.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2004-10-29 07:41:00
|
|
Gori |
Det motvilja som du kanske ser hos religiosa mot "modern vetenskap" ar bara for att den forsoker bortforklara en skapare och sager att allt tillkommoit av en slump. En logn som har inte sin like. Annars kan du vara saker pa att det finns starkt religiosa manniskor som har hoga utbildningar och alla sorters yrken och liv och inte har de _slutat att tanka_ sjalva. Alla kan tanka, tom Satan kan tanka, huvudsaken ar hur man synkroniserar detta tankandet med sin skapare.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2004-10-29 08:02:00
|
|
Gori |
De som tanker och agerar sa gott de kan, har tankt tillrackligt att det ar _val vart_ att offra lite. Att det finns perversioner/ korruptioner inom alla religioner vet alla. Jag tror dessa manniskor skulle vara perversa med eller utan religion. Annars om man verkligen kanner guds narvaro i allt och varje sekund, skulle man inte ackla sig med barn. Det ar fel manniskor som repesenterar elitismen inom religionen.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2004-10-29 08:03:00
|
|
Gori |
Om ni nu vill ta detta som ursakt sa tror jag att ni anda inte tror riktigt pa ngn gud eller efterliv iaf. Prasterskapet ar inte ngn gud, bara vanliga dodliga. Man kan fatta och TANKA personligen och inte tittat pa nagra avdankade "repesentanter" for att avsaga sig allt andligt ansvar. Ni hade troligen kommit till samma nuvarande slutsatser med eller utan deras medverkan iaf. Ursakter finns manga.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2004-10-29 08:16:00
|
|
Gori |
Och du Anna, jag tror visst pa overnaturliga krafter. Men detta har inte med gudstro att gora. Den enklaste manniskan kan tro pa gud och hitta sin eviga vag och hem. Man behover inte "magi" for det. Telepati och allt annat ar bara krafter som vi manniskor kanske har. Alla dessa fenomen ar helt underordnade gud. Det ar anda mycket vi inte upptackt om vara inre krafter. Och om du tror att gud ar samma som en politiskt parti eller prasterskap sa kanner du inte gud an, den saken star klart.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2004-10-29 08:32:00
|
|
Alf Carlsson |
Så ska det se ut Gori. Jag känner inte heller någon Gud, mer än som den symbol som används till att bygga det totalitära och motivera makt. Att prästerskap och politisk ledning saknar koppling till Gud är känt, men SKRIFTERNA? Även dessa är ju formulerade av människor!!??
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2004-10-29 18:16:00
|
|
Jakob |
Vilken allians av samförstånd! Alf C och Gori : De mest inbitna vänsterfolket är islams "nyttiga idioter". När ska ni fatta att islamisterna inte accepterar några andra regler än islams? Det måste smärta Gori att bemöta Anna D´s kommentarer. Betänk Gori hon är kvinna! Sådana fasoner skulle väl inte tolereras om islams lagar rådde?
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2004-10-29 18:36:00
|
|
Gori |
Nej, jag tycker inte att skrifterna ar mannisko producerade, defenitivt inte Koranen , men bibeln har ocksa mycket ljus och ledning att erbjuda. Det finns en gudomlig kalla aven om manniskor skrev ner det. skulle katter skriva ner budskapet?! Budskapet ar till manniskor, pa ett sprak som manniskor forstar. Sedan att det finns felaktiga tydningar det ar en annan historia.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2004-10-29 18:37:00
|
|
Gori |
Det finns mycket overnaturligt som inte kan forklaras med logic. Vissa manniskor kan bli utvalda av det gudomliga tex profeter.Islam ar restriktiv mot bade man och kvinnor. Om jakob tycker att det ar bra att kvinnor far samma "prillivigier" som manliga gigolos och kallar det for frihet far han sta for det sjalv. I sjalva verket Islam vill respektera bade man och kvinnor och skydda dem fran att synda eftersom det finns en domedags koncept och en bevakande Gud som satt vissa vilkor.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2004-10-29 18:45:00
|
|
Gori |
Jakob tror att man ar kvinnovanlig om man tilllater ngn sorts popkulturens satsa pa dig sjalv narcicissm. Han bedrar sig.Islam ar en Gudsorienterad religion och har inget med den sortens livsstil att gora. Muslimska kvinnor idag har mycket battre utbildningar idag och haller pa att komma in pa arbetsmarnaden i deras hemlander. Det finns fortfarande mycket att gora. Men den "frihet" som jakob foreskriver ar inte forenlgt med Islam vare sig for man eller kvinnor.
|
| |