Inlägg #1: Postat: 2004-10-26 21:44:00
|
Jan Schmidt |
För oss som kan tänka i mer än svart/vitt finns det andra alternativ till kapitalismen än kommunism. Jag kan ge dig samma litteraturtips som jag gav Per W i en tråd nedan, bara för att visa att det finns annat tänkande inom vänstern än det "kommunistiska": Georges Monbiot "Samtyckets tidsålder" och Michael Albert "Parecon", båda Ordfront. Torde stå att finna på ett välsorterat "vänstervridet" svenskt folkbibliotek...
|
|
Inlägg #2: Postat: 2004-10-26 21:53:00
|
Jan Schmidt |
Och joodå, jag visste att Ohly var kommunist redan när han tillträdde han gjorde ju ingen hemlighet av det, precis och tyckte att det var precis lika dumt då som nu. Och jag hälsade honom inte som en "frälsare", som du säger, men visst var det skönt med en radikal partiledare efter Schyman och alla "förnyarna" vars "förnyelse" mest tycktes gå ut på någon gammal sosse-idé om att "administrera" kapitalismen.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2004-10-26 21:56:00
|
Jan Schmidt |
Felet med vänsterpartiet "före Ohly" var ju att man inte ens PRATADE ekonomi, man överlät det helt till högern och nyliberalerna. Nu finns det förutsättningar för en debatt om ekonomisk politik inom och utanför partiet. Tyvärr kommer ingen att höra, p g a skränet om "kommunism".
|
|
Inlägg #4: Postat: 2004-10-27 10:31:00
|
Alf Carlsson |
JS! Det spelar ingen som helst roll hur mycket du försöker respektera aphyllan. Dessa människor saknar helt det strukurella seendet och tar utelutande ställning utifrån grupptillhörighet. Hur många år har t ex AIK försökt förändra sin aphylla - det går inte J.S. Dumheten är en demokratisk rättighet som kommer att bli dess död.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2004-10-27 14:55:00
|
Per W |
Dumhetens eller demokratins död...?
|
|
Inlägg #6: Postat: 2004-10-27 14:59:00
|
Per W |
Till Jan Schmidt: Jag efterlyser fortfarande v:s beskrivning av samhället efter kapitalismen. Hur ska t.ex övergången från kapitalism till vaddå? gå till demokratisk väg med ändringar i konstitution och grundlag med nyval emellan?
|
|
Inlägg #7: Postat: 2004-10-27 16:43:00
|
Alf Carlsson |
6>Demokratins död. Vi är redan där.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2004-10-28 07:56:00
|
Jan Schmidt till Per W. |
Ja, jag saknar den också. Som torde ha framgått av andra inlägg under denna artikel saknar jag överhuvudtaget en ekonomisk debatt inom v. Jag hoppades på den nya partistyrelsen, men hittills har jag blivit besviken.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2004-10-28 08:14:00
|
Jan Schmidt |
Jag tycker att det är signifikativt att Lars Nilsson tiger still...
|
|