Summum genus

Inlägg #1: Postat: 2004-10-26 16:26:00
Jonathan James
Skuld kan endast läggas på de som aktivt verkat _för_ apartheid.. ansvar anser jag bör läggas på alla som på ett eller annat sätt utan svårigheter direkt eller indirekt haft möjlighet att påverka apartheidpolitiken men inte gjort det.
Inlägg #2: Postat: 2004-10-26 16:55:00
Erik Lindgren
Du ändrar dig alltså ifråga om att alla vita är ansvariga för apartheid? Det finns fler frågor att svara på i mitt första inlägg.
Inlägg #3: Postat: 2004-10-26 17:23:00
Jonathan James
Erik.. på vilket sätt antyder jag att jag ändrar mig? En person kan inte fällas för ansvar om han eller hon gör vad denne kan och står i makt till för att förhindra förekomsten av t ex apartheid. Svaren på de andra frågorna kan Du hitta i min artikel.
Inlägg #4: Postat: 2004-10-26 19:00:00
Erik Lindgren
Dina preciseringar av vem som bör och inte bör belägas med ansvar för något ger utrymme för en ganska stor gråzon mittemellan. Hur går det ihop med att alla vita är ansvariga för apartheid?
Inlägg #5: Postat: 2004-10-26 20:40:00
Biff
Erik, några fler skillnader mellan apartheid och Sveriges "ojämställdhet": Endast ett fåtal kvinnor lider av sin situation i Sverige - alla färgade gjorde det i Sydafrika. Apartheid innebar förtryck mot färgade - i Sverige existerar inget förtryck. Kön har mer gemensamt än hudfärg, beteendemässigt, utseendemässigt och sexuellt, oavestt om det är kulturell eller biologiskt. "Ojämställdheten" är lika mycket kvinnornas fel som männens - apartheid var enbart de vitas.
Inlägg #6: Postat: 2004-10-26 20:41:00
Biff
Kvinnor har priviliegier i "ojämställdheten" - de färgade hade inga privilegier alls. apartheid byggde på politik - "ojämställdheten bygger på mentalisering. Apartheid infördes - "ojämställdheten" härstammar från tider då den var nödvändig. Att göra liknelser är förstås roligt, men ändå enbart ett retoriskt trick! Bara för att man hittar en enda likhet mellan sin och någon annans situation, likställer man dessa. Vad man inte nämner är de oändliga diskurser som skiljer situatuionerna.
Laddar...