Från svart till vit marknad

Inlägg #1: Postat: 2004-10-26 10:10:00
ED
>>> För att göra en lång historia kort så har jag valt att arbeta utanför systemet och förväntar mig heller ingenting av staten under de perioder som jag ej har ngn inkomst. Med detta upplägg har jag råd att vara ledig ca 5 månader om året. Det är väl så människan borde ha det, ha råd att styra över sitt liv utan att att behöva förlita sig på friår och andra bidragsformer.
Inlägg #2: Postat: 2004-10-26 12:06:00
Yohannis Petersson
Som nyexaminerad student, år 2001, var jag i samma situation som du, tack och lov hade jag ett deltidsjobb några månader och fick senare ett "tillsvidareanställning".
Ditt val är hedervärt och du gör dig inte beroende av den maktiga staten. Jag är klart impad.
Hälsningar Yohannis.
Inlägg #3: Postat: 2004-10-27 20:06:00
Tor
Det är hjältemodigt att inte betala skatt. Det är hjältemodigt att gå på gatorna som andra har betalat genom skatt. Det är hjältemodigt att gå på teatern som andra betalar subventionerar genom skatt. Det är hjältemodigt att skita på toaletten som andra har betalat avloppet genom skatt. Det är hjältemodigt att låta sina barn gå i skolan som andra har betalat genom skatt. Det är hjältemodigt att gå till läkaren vars lön har andra betalat genom skatt. Det är hjältemodigt att be polisen om hjälp
Inlägg #4: Postat: 2004-10-27 22:02:00
Yohannis Petersson
Tor: Majoriteten av de tjänster du här radar upp, konsumeras inte av enskilda skattebetalare, de får därmed inte valuta dessa investeringar. Däremot är det inte "hjältemodigt" att få hjälp med de två sista tjänsterna dom exemplifierar, men eftersom jag tycker att alla människor förtjänar hjälp vad gäller sjukvård och rättsäkerhet att jag villig att pröjsa det för dom, som skattebetalare.
Inlägg #5: Postat: 2004-10-28 21:07:00
ED
Genom att vara en god konsument så betalar jag förvisso en del skatt. Sen finns det andra sätt att bidra till samhället som är högst frivilliga. Personligen ger jag pengar till amnesty, rädda barnen, friends samt republikanska föreningen. Organisationer som jag tror kan förändra Sverige på ett bra sätt och framförallt på ett bättre sätt än staten. Då jag är en av dom få som besöker teatern skulle jag vilja hävda att jag nog bidrar med min beskärda del där också. >>>
Inlägg #6: Postat: 2004-10-28 21:08:00
ED
>>> Det jag helt enkelt försöker säga är att jag är beredd att betala för de tjänster jag utnyttjar skithus som skola. I de fall jag tycker det är rimligt att betala för andra gör jag även det genom NGO´s. Det är ingen slump att jag har fyra nummer av senaste situation sthlm hemma fast jag inte bor i sthlm. Till skillnad från dig Tor så tror jag att vi människor är godhjärtade och så pass intelligenta att vi kan göra våra egna val och med det skapa en bättre värld.
Laddar...