Varför män ej vill ta "ansvar"

Showing page 1 of 3: 1  2  3
Inlägg #1: Postat: 2004-10-24 18:41:00
Marcus
Jaa... det finns många förklaringar till detta.. men det tar en stund att gå igenom...
Inlägg #2: Postat: 2004-10-24 18:43:00
Marcus
Men några saker kan jag säga kortfattat.

Kvinnor är mer relationsinriktade än män, män är mer "objektsinriktade" Kvinnan undrar ofta hur mannen kan ägna fyra timmar åt att mecka med bilen. Mannen undrar å sin sida hur kvinnan kan ägna fyra timmmar åt samtal i telefon med bästa väninnan.
Inlägg #3: Postat: 2004-10-24 18:45:00
Marcus
Därav kan mannnen många gånger ta mer ansvar över sin bil. Än över sin relation med sin tjej.
Inlägg #4: Postat: 2004-10-24 18:46:00
Marcus
När det gäller barn kan jag rekomendera den utmärkta boken "Rätten att vara far." som reder ut alla frågetecken mycket föredömligt. Den finns på "Svenska Förlaget" Sök på nätet, den är värd varenda krona om man vill förstå män och barn. Den kostar typ 175kr
Inlägg #5: Postat: 2004-10-24 18:48:00
Marcus
Alla djur i djuriket består av honor och hanor, dessa två kön har medfödda könsroller som bestämmer vad dom "värderar" och vad dom "tycker är viktigt" En han-hund kan tycka att det är viktigt att dominera och leda, en tik kan tycka det är viktigt att slicka sin valp.
Inlägg #6: Postat: 2004-10-24 18:50:00
Marcus
Människan har också könsroller. Nu har visserligen vissa feminister fått för sig att dom, till skillnad från alla andra djur, INTE är medfödda, utan _förväntas_ fram, och är ett förtryck av kvinnan. Den diskussionen tar vi en annan gång. Därmed inte sagt att alla killar får en manlig könsroll och alla kvinnor får en kvinlig. Det kan skillja sig.
Inlägg #7: Postat: 2004-10-24 19:38:00
Björn
Om inte alla killar får en manlig könsroll och alla kvinnor inte får en kvinnlig könsroll, är det då korrekt att benämna rollerna som manliga/kvinnliga könsroller? Är det i så fall inte bara skillnader som kommer sig av att vi alla är olika individer?
Inlägg #8: Postat: 2004-10-24 19:59:00
Marcus
Ja för dom _flesta_ killar får en manlig könsroll och dom _flesta_ tjejer får en kvinlig. Jag har ingen säker procentsats men det bör röra sig om 80-90
Inlägg #9: Postat: 2004-10-24 20:00:00
Marcus
Jag förstår inte varför detta skall vara svårt att acceptera. Ingen har problem att acceptera att kvinnor har bröst ooch breda höfter, och män har penis. Är det då omöjligt att vi föds med olika hjärnor.
Inlägg #10: Postat: 2004-10-24 20:02:00
Marcus
Röster är en mycket bra jämförelse. Dom flesta män har mörkare röster och dom flesta kvinnor ljusa röster. Men däremed inte sagt att ALLA män har mörka röster och alla kvinnor har ljusa.
Inlägg #11: Postat: 2004-10-24 20:04:00
Marcus
Att jobba med sin könsroll är som att jobba med sin röst. Man kan få den mörkare respektive ljusare, men man kan aldrig "byta" rösten grund.
Inlägg #12: Postat: 2004-10-24 23:48:00
Björn
Det är ju en teori, men då mina biologiska kunskaper inte sträcker sig längre än till gymnasienivå kan jag varken acceptera eller avfärda teorin. Frågan är ju var gränsen går för när dominansen motiverar en etikettering. Är det 51? 70? 99?
Inlägg #13: Postat: 2004-10-24 23:52:00
Marcus
Det är ingen teori det finns masor av biologisk forskning på detta och beteende forskning också.

Rent matematiskt vid 50 men vid 76 -24 är man ju helt klart över gränsen.
Inlägg #14: Postat: 2004-10-25 00:01:00
Lasse P
Jag uppfattar att Björn är minst normalt intelligent med ledning av hans svar. Desto mer skrämmande att en person som ändå gått ut gymnasiet inte känner till de enklaste fakta om människan som biologiskt djur. Men så är läget i dag i Sverige. Tack vare elitfeministerna som via genus-"vetenskapen" lär ut att "könet är konstruerat" och liknande nonsens.
Inlägg #15: Postat: 2004-10-25 02:23:00
Men så här då
Att ta ansvar är något man väljer, det stämmer inte alls att män inte kan ta ansvar, jag är övertygad om att det fodrar precis lika mycket ansträngning från båda könen att ta ansvar för barnen, eller relationen. Vaddå män kan inte ta ansvar, klart som fan att dom kan, om de bestämmer sig för att göra det! Det har ingenting med kön att göra, möjligen lättja/ovana, eller att man aldrig fått lära sig det.
Inlägg #16: Postat: 2004-10-25 06:56:00
Per W
Människan kan till skillnad från hunden/katten/råttan välja beteende. Den "biologiska" diskussionen ovan mellan Marcus och Björn är på en otroligt låg nivå.
Inlägg #17: Postat: 2004-10-25 07:13:00
Peter
I någon mening kan man välja beteende. Jag håller med om att parallellerna med djurens mer instinktiva beteende inte är riktig och inte ger någon förklaring i detta fall. Att MÄN inte tar ansvar är också ett påstående som inte stämmer och inte för framåt.
Inlägg #18: Postat: 2004-10-25 07:24:00
Peter
Det är många män som inte alltid tar konsekvenserna av sitt beteende OCH det är många kvinnor som inte gör det heller. Varför har VI inte en mogen uppfattning om vårt ansvar när vi blir myndiga och får nästan fullständiga medborgerliga rättigheter?
Inlägg #19: Postat: 2004-10-25 07:33:00
Peter
Nu har många den goda viljan att göra rätt. Förmodligen är det fler som tyngs av en överdriven uppfattning om sitt ansvar än tvärtom. Men man måste ju göra det man tror på, vara öppen och stå för det. Inte minst har den ett stort ansvar för intellektuell hederlighet och öppenhet som, med stora resurser, sätter igång och vill förändra samhället och dess medborgare. Om de demokratiska principerna får underordnad betydelse så är man ute på hal is.
Inlägg #20: Postat: 2004-10-25 10:07:00
snap
enligt modern forskning är män mer intresserade av att diskutera feminism på sourze än kvinnor. Detta beror troligtvis på att dom flesta moderna kvinnor skaffat sig LIV, medans männen blivit indoktrinerade att tro att dom hade sitt på det torra.
Showing page 1 of 3: 1  2  3
Laddar...