Inlägg #1: Postat: 2004-10-24 17:30:00
|
sten |
Du kan vara glad att du vågade. Jag har än idag dåligt samvete; En man kom in i en fullsatt buss på Arlanda.Intill mig satt en färgad pojke. Mannen kom in och skrek om varför han inte reste sig och lämnade plats. Han gapade också åt andra, verkade inte klok. Jag satt där bara och hatade. Försökte tala om för den färgade killen att mannen var sjuk. Men jag borde ha gjort mer..
|
|
Inlägg #2: Postat: 2004-10-24 19:18:00
|
Anna Li |
Bra gjort! Det är långt mellan vad man tycker att man borde göra det och att göra det. Jag brukar ofta agera. Men i somras när jag såg en stor påverkad kille sparka en annan -som låg ned- i magen kan jag inte påstå att jag gick emellan. Jag ringde polisen och ambulansen. Men otroligt vad snabbt det händer och vad handlingsförlamad man blir. Samtidigt tänker jag ofta på Astrid Lindgrens ord om att "annars är man ingen människa utan bara en liten lort".
|
|
Inlägg #3: Postat: 2004-10-24 22:24:00
|
Yohannis Petersson |
Johannes du är värd all heder för ditt bemötande av lodisen. Själv skulle jag bett biljettkillen att slänga av honom. Stör man ordningen för allmänheten, är det för mig ett tillräckligt skäl, för att inte få vistas tillsammans med den.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2004-10-25 15:00:00
|
Sunny |
En bra skildring av en vardagassituation som vi alla möter i bland.Du gjorde helt rätt förstås. Jag har en fördel framför dig när jag har ingripit i liknande situationer: jag är kvinna ,rätt kort o upplevs inte som hotfull ,samt jag kan ge den påtände/fulle/psykist sjuke "skrikaren" en kram utan att han får bögnojja.Det brukar hjälpa i bland. De sista åren har jag inte rört mig ute på stan nattetid.Har det blivit värre därute?
|
|
Inlägg #5: Postat: 2004-10-27 01:19:00
|
Cath |
Det var modigt, och föredömligt för barnen som slapp känna sig utsatta en längre stund..
|
|
Inlägg #6: Postat: 2004-11-02 09:03:00
|
Sandra Gustafsson |
Bar initiativ, kanske vågar någon annan som såg dig, gå emellan en annan gång. Precis som våld föder våld så föder kärlek kärlek...
|
|
Inlägg #7: Postat: 2004-11-02 09:04:00
|
Sandra Gustafsson |
BRA initiativ ska det vara!
|
|