Ibland är jag inte kommunist

Showing page 2 of 3: 1  2  3
Inlägg #21: Postat: 2004-10-22 18:25:00
Mike
En av huvudanledningen till att du inte gillar krig är väl att "människor dör i högvis". Det finns ju folkrättsvidriga krig som gör likhögarna betydligt mindre. En riktig pacifist som Unto? tycker ju att man inte ska rädda livet på oskyldiga människor om det betyder att man själv riskerar att "bli mördare".
Inlägg #22: Postat: 2004-10-22 18:32:00
Mike
Angående Irak tycker jag iofs att det är lite märkligt att du tycker att elimineringen av en av världens mest tyranniska regimer skyldig till miljoner mördade och torterarde uppvägs av att amerikanska företag tjänar pengar. Något som iofs inte sett något direkt stöd för.
Inlägg #23: Postat: 2004-10-22 18:35:00
Mike
Att amerikanska företag skulle "utarma" Irak mer än vad Saddam Hussein i samarbete med FNs oil for food-scam tycker jag verkar långsökt. Milt uttryckt.
Inlägg #24: Postat: 2004-10-22 18:43:00
Unto pacifist
Är du i trångmål Mike?
Inlägg #25: Postat: 2004-10-22 18:50:00
Erik Lindgren
S21: Jag har redan menat att man inte kan utdöma krig som orätt utifrån folkrätten, så jag förstår inte varför du harvar på om det? Vidare tyscks det som om jag inte delar Untos åsikt i frågan. Du snuddar här vid frågan om utilitarism. Traditionellt sett så är väl utilitarism avskytt i liberala kretsar? Hursomhelst så kan man inte avgöra så känsliga frågor utifrån principer, utan de bör bedömas från fall till fall.
Inlägg #26: Postat: 2004-10-22 18:54:00
Mike
På vilket vis skulle jag vara i trångmål? Blandar du ihop mig med Erik Lindgren? Vågar DU svara på min fråga? "Ohlyckan" lär ju inte göra det.
Inlägg #27: Postat: 2004-10-22 18:54:00
Erik Lindgren
Vad gäller företagens skadeståndskrav på den irakiska befolkningen p g a att kriget orsakat inkomstbortfall för dessa stackars utfattiga direktörer så kommer påståendet från en alldeles utmärkt artikel av Naomi Klein i den för övrigt urdåliga Aftonbladet. Klein menar att dessa krav skulle gå igenom UNCC och att det handlar om helt perversa belopp. Jag ser ingen som helst anledning att betvivla Klein, men om du vill försöka ge mig en anledning att göra det, så visst, varsågod.
Inlägg #28: Postat: 2004-10-22 19:03:00
Mike
Jag är naturligtvis inte utilitarist utan förespråkar precis som du att man bedömer från fall till fall. Det är ju just för att belysa detta som jag tar upp problemet med folkrätten som orubblig princip. Ohlyckan hycklar naturligtvis när han plötsligt i samband med Irak fått upp ögonen för folkrätten.
Inlägg #29: Postat: 2004-10-22 19:10:00
Erik Lindgren
På vilket sätt är det självklart att Ohly hycklar?
Inlägg #30: Postat: 2004-10-22 19:17:00
Mike
Svar 27, Hinner inte läsa hela artikeln ordentligt nu men efter vad jag kan se handlar det om "småpengar", några hundra miljoner dollar hit eller dit. Och storföretag kan ju faktiskt också ha legitima krav. Men det verkar ju inte NK tycka...
Inlägg #31: Postat: 2004-10-22 19:22:00
Mike
Svar 29, Vid närmare eftertanke har du nog rätt! Ohly tycker nog verkligen att diktatorer ska kunna gömma sig bakom folkrätten.
Inlägg #32: Postat: 2004-10-22 19:54:00
Erik Lindgren
På vilket sätt är Coca Colas krav på att den irakiska befolkningen skall betala ut skadestånd till dem legitimt? Vidare, om hundra miljoner är småpengar, hur kan liberalpacket klaga över den "höga" skatten som staten tar ut?
Inlägg #33: Postat: 2004-10-22 20:42:00
Mike
Det är inte du eller jag eller Naomi Klein som ska avgöra vems krav som är legitima. NK menar vad jag kan se helt frankt skadeståndskrav inte är legitima om de kommer från hu multinationella företag, medan de är legitima om de kommer från privata individer.
Inlägg #34: Postat: 2004-10-22 20:48:00
Mike
Några hundra miljoner dollar är småpengar i förhållande till de miljarder som USA:s skattebetalare investerat i Irak och förhållande till oljeinkomster som nu kanske kan gå till annat än vapen och nya palats åt Saddam
Inlägg #35: Postat: 2004-10-23 11:54:00
Erik Lindgren
Men vad kul att det irakiska folket är så rikt att man lika gärn kan kräva dem på skadestånd helt utan anledning. Fr att jämföra: I svenska rättsfall betalar en skyldig gärningsman ut skadestånd. Irakierna startade inte kriget. Om Coca Cola förlorade pengar på kriget så är det inte irakiernas fel, utan den amerikanska regimens. Ditt resonemang är samma som att det är okej att stjäla av en rik, för han har ju redan så mycket.
Inlägg #36: Postat: 2004-10-23 12:00:00
KEJJ
Mike, jag antar att Fox News är din största informationskälla. Det är nämligen enda förklaringen till dina skrattretande åsikter i denna tråd. Så till vida du inte är en idiot rakt upp och ned. Men du kan ju uppenbarligen skriva, så jag tvivlar på att du är en idiot.
Inlägg #37: Postat: 2004-10-23 12:01:00
KEJJ forts.
Mer eller mindre alla som sitter i vita huset är djupt involverade i de storföretag som ska "bygga upp" Irak. De eller deras familjer tjänar grova pengar på kriget. Detta är ett odiskutabelt faktum som du inte anser att det finns stöd för. Ska man skratta eller gråta över denna gigantiska avgrund när det kommer till insikt.
Inlägg #38: Postat: 2004-10-23 12:01:00
KEJJ forts.
Det finns tre orsaker till kriget i Irak. Bushs personliga hat mot Saddam. Religiös fanatism, och pengar. Detta säger fd CIA-anställda, journalister, och fd politiska rådgivare rakt ut.
Inlägg #39: Postat: 2004-10-24 01:47:00
Mike
Jag är, jag menar var, idiot rakt upp och ner men nu när du förklarat hur det ligger till ska ja bli kommunist som Ohly. Fast nog verkar det komplicerat att starta ett krig mot ett land med 23 miljoner invånare och riskera att förlora makten bara för att tjäna lite pengar. Kunde de inte ha myglat till sig dem. Men du vet säkert bäst.
Inlägg #40: Postat: 2004-10-24 01:49:00
Mike
"Kunde de inte ha myglat till sig dem på ett enklare sätt" skulle det vara.
Showing page 2 of 3: 1  2  3
Laddar...