Jag ser ett Spöksamhälle!

Inlägg #1: Postat: 2004-10-22 08:01:00
Björn
Ja, ämnet berör ju alla i vårt samhälle eftersom industrin är en grundläggande faktor för välfärden!
Inlägg #2: Postat: 2004-10-23 18:00:00
Scooby
Svar1: "industrin är en grundläggande faktor för välfärden". Hur menar du?
Inlägg #3: Postat: 2004-10-23 19:10:00
Björn
Hela samhällsapparaten bygger på att vi kan tillverka produkter i landet och exportera dessa.. Utan exportvaror skapas inget värde i Sverige.. Inom handel osv skapas inget värde, det är till största del importvaror såsom elektonik, kläder och annat, det enda som bidrar till välfärden är löner och moms..
Inlägg #4: Postat: 2004-10-23 19:12:00
Björn
vilket inte i sig är värdeskapande!
Inlägg #5: Postat: 2004-10-23 19:59:00
Scooby
Svar3&4: Det där är en grov missuppfattning Björn! Exporterar gör vi för att vi vill importera. Export är en samhällsekonomisk resursförlust. Sen förstår jag inte att du betraktar inhemska varor och tjänster som värdelösa?
Inlägg #6: Postat: 2004-10-23 20:07:00
Scooby
Forts svar3&4: för övrigt behövs i PRINCIP ingen "industri" för att exportera om man med industri menar den sk "tunga industrin" titta på sveriges musikexport!
Inlägg #7: Postat: 2004-10-23 22:00:00
Björn
Jo, självfallet ska vi balans i mellan export och import.. För det andra skrev jag inte att inhemska varor och tjänster är värdelösa.. Dom skapar sysselsättning.. Va menar du med samhällsekonomisk resursförlust?? Hur ska vi klara oss utan industrierna som skapar så stor sysselsättning??? Du pratar om musikexport, hur många sysselsätter det?? Jag pratar arbetstillfällen som ger skattemedel som kan betala våran offentliga sektor..
Inlägg #8: Postat: 2004-10-24 12:37:00
Scooby
Svar7: "Utan exportvaror skapas inget värde i sverige". Den meningen tolkade jag som att inhemska varor är värdelösa. Export är en resursförlust därför att vi producerar nåt som vi själva sedan inte kan avnjuta. Helst skulle vi importera utan att måsta exportera. Men utlandet vill ju tyvärr åtminstone delvis ha betalt i form av varor. Export är ett nödvändigt ont.
Inlägg #9: Postat: 2004-10-24 12:57:00
Scooby
Forts svar7: Huruvida vi klarar oss eller inte beror inte på att viss produktion flyttar till platser där förutsättningarna för just den produktionen är bättre. Detta fenomen är ju en trend som går långt tillbaks i tiden och som i huvudsak är bra! Sen kan man ju i varje enskilt fall undra om det ligger särskilt rationella beslut bakom att flytta produktion. Samt tycka synd om de som friställs p.g.a sådana beslut!
Inlägg #10: Postat: 2004-10-24 13:02:00
Björn
Aha, nu fattar jag vad du menar..
Jo, så skulle vi ju kunna resonera om vi svenskar hade varit gjorda av pengar.. Dessvärre är det ju inte så.. Har du nån ekonomisk teori att hänvisa till?? Skulle va intressant.. Omvänt såsom du menar kallas iallafall för Merkantilism och bygger på en positiv handelsbalans..
Inlägg #11: Postat: 2004-10-24 13:05:00
Björn
Okej, lite likt Darwinism om jag inte tolkar dig fel??? Jag tycker det är synd att vi mister sysselsättning möjligheter som kunde ha stannat kvar i landet med lite annat tänkande, tycker inte du det??
Inlägg #12: Postat: 2004-10-24 13:08:00
Scooby
Forts svar7: Dock borde vi inte behöva tycka synd om folk som blir friställda. De är blir ju fria att göra nåt annat. Förutsatt att det finns nåt annat att pyssla med. Här kommer problemet om hur vi ska klara oss. Om våra politiker för en förnuftig ekonomisk politik finns det inga skäl att bekymra sig om att inte företag och sysselsättning ska växa. Tyvärr gör de ju inte det. Faktiskt, har de inte en siffra rätt. DET är bekymmersamt!
Inlägg #13: Postat: 2004-10-24 13:09:00
Björn
Sen förstår jag inte hur vårat välfärdssamhälle ska kunna leva vidare utan industrierna?? Menar du att vi ska bli ett tjänstesamhälle istället??? Hur ska det fungera??
Inlägg #14: Postat: 2004-10-24 13:12:00
Björn
Jag vet inte hur din kontext ser ut men jag har jobbat på Volvo i 4 år nu och det har varit varsel på varsel, efter flygkrisen som startade 2001.. Att se människor på 35-55 år som vet att dom har så smal kompetens att dom inte kan få ett enda nytt jobb
Inlägg #15: Postat: 2004-10-24 13:15:00
björn
Det är hemskt, för mig som är 23 år är det inget problem.. Men att sitta med 3 ungar och ett hus, ja det är ingen kul alls kan jag lova dig.. Visst, hitta på nått annat, det är inte lätt med familj och höga räkningar att betala
Inlägg #16: Postat: 2004-10-24 13:19:00
Björn
Har man sen byggt upp hela sitt liv kring att arbete osv så tycker iallafall jag synd om dom.. A-kassa för en metallare9500kr och CSN med fulla lån 6900-8800kr hur ska en familjefar kunna betala ett hus och föda 3 barn då??? Har du nåt bra förslag ska jag genast förmedla det...
Laddar...