|
Inlägg #1: Postat: 2004-10-20 22:35:00
|
|
Malin Michea |
Nej, egentligen inte...texten handlar om att dissociera, en upplevelse av overklighet. Men du har rätt i att självskadebeteende ofta handlar om att lindra fysisk smärta genom att ersätta den med en fysisk.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2004-10-20 22:54:00
|
|
Sören Wallsten |
Jasså, då hade jag fel. Jag har aldrig hört talas om dissociera. SÅ jag förstår nog inte riktigt vad det betyder.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2004-10-20 23:05:00
|
|
Malin Michea |
Det är ett väldigt svårdefinierat tillstånd...min läkare hade till och med svårt att förklara det. En förklaring är "motsatsen till att associera", men det är inte heller hela sanningen. Man "stänger av" vissa delar av sitt medvetande och det kan leda till förvirring om vem man egentligen är.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2004-10-20 23:07:00
|
|
Malin Michea |
Det är typiskt för människor som varit med om upprepade trauman att dissociera, de har vant sig vid att "koppla bort" verkligheten när den blir för svår, och sedan kan de inte sluta utan fortsätter ofrivilligt. Hmm. Svårt att förklara, som sagt var.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2004-10-20 23:10:00
|
|
Malin Michea |
Det kan också innebära en form av personlighetsklyvning, att man som en överlevnadsstrategi utvecklar olika personligheter eller roller man "vara" i olika situationer. Detta gör nog alla, mer eller mindre, men för en sjuk människa kan det vara svårt att kontrollera vem man ska "vara", och då uppstår en osäkerhet om vad som är äkta och vad som är falskt.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2004-10-20 23:11:00
|
|
Malin Michea |
Väldigt krångligt ämne, men intressant om man forskar lite. För mig känns det livsviktigt eftersom jag själv lever med det, jag vill förstå det så bra jag kan.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2004-10-20 23:13:00
|
|
Sören Wallsten |
Jag märker att det var svårt att förklara. Menar du att man går in i en egen värld? Stänger ute omgivningen?
Jag kan känna att jag gör det ibland, då känner jag mig helt frånvarande. Men det är kortvarigt och helt annat antar jag.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2004-10-20 23:18:00
|
|
Malin Michea |
Så kan det också vara. Men oftast är det tvärtom, att man stänger av sig själv, eller delar av sig själv. Kan ge ett exempel: Jag kan skada mig själv sticka mig på något, törna emot en bordskant eller vad som helst utan att känna det, därför att min hjärna är van vid att stänga ute signaler om smärta. Därför märker jag ingenting förrän jag ser såret/blåmärket.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2004-10-20 23:19:00
|
|
Malin Michea |
Eller så kan jag ha en timmes konversation med någon och inte minnas ett ord efteråt...Som att gå på autopilot, liksom.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2004-10-20 23:24:00
|
|
Sören Wallsten |
Att stänga av att känna smärta är inte så bra. Men du har en orsak till det tror jag, menar övergreppen.
Lite otäckt tycker jag.
Jag kollade lite på dissociera, jag märkte att någon skadade sig för att bryta tilståndet.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2004-10-20 23:26:00
|
|
Sören Wallsten |
Jag är inte så bra på konversera, med en i taget kan jag prata. Men när det är flera med då stänger jag av kan man säga. Då sitter jag helt tyst, säger ingenting. Fast andra pratar omkring mig. Mitt sätt att komma i från en svår situation antar jag.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2004-10-20 23:30:00
|
|
Malin Michea |
Det känner jag igen, pratar också lättast med en person i taget.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2004-10-20 23:34:00
|
|
Sören Wallsten |
Nu vet jag vad dissociera är. Det kan inte vara lätt att leva med. Går det inte att göra något åt det.
Man kan hamna i många olika situationer, så det kan vara svårt att förbeda sig på.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2004-10-20 23:35:00
|
|
Sören Wallsten |
Själv har jag svårt med att träffa mycket folk och på främmande ställen. Det är antagligen därför jag inte trivs på så mång andra platser än hemma. Där känner jag igen mig.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2004-10-20 23:36:00
|
|
Malin Michea |
Jag tror att man kan arbeta bort det, med mycket tålamod och psykoterapi där man kan analysera varje situation och varför man reagerar som man gör. Jag är ganska hoppfull, för jag vet att det är många som har blivit bättre.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2004-10-20 23:39:00
|
|
Sören Wallsten |
Det är möjligt, eftersom många situationer är rätt likaartade. Bra att det finns en behandling. Jag hoppas att du får hjälp du med Malin!
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2004-10-20 23:54:00
|
|
Malin Michea |
Tack, Sören!
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2004-10-20 23:58:00
|
|
Sören Wallsten |
Tack själv Malin för en intressant diskussion! Nu ska jag lägga mig. Men vi hörs igen.
|
| |