Inlägg #1: Postat: 2004-10-20 09:32:00
|
Michael Lundahl |
Pr4ecis som att det itne finsn en enhtlig poliotik som passar alla människro i alla lägen så finns det inte en enhetlig feminism - eller som du kallar det: humanism - som passar alla människor i alla lägen. Det är därför som att det behövs konstant intern revision och anpassning till rådande situation... och det är därför radikalfeminismen misslyckas därför att den försöker säljas in som Den Enda Rätta Lösningentm.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2004-10-20 10:29:00
|
KD svar på 1 |
Betyder det att du inte träffat på någon feminism som "fungerar"?
|
|
Inlägg #3: Postat: 2004-10-20 11:38:00
|
Michael Lundahl |
Har du träffat på någon ideologi eller politik som "fungerar"? Det finns ingen feminism som kan erbjuda en helhetslösning eller en total analys av samhället. Felet med RF är att den påstår sig kunna göra det. Så nej, jag har inte träffat på Den Ultimata Feminismen, elle rvad det nu skulle kallas. Inte heller din så kallade "humanism" skulle "fungera".
|
|
Inlägg #4: Postat: 2004-10-20 12:13:00
|
JoeHill |
Demokrati fungerar väl allderles utmärkt.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2004-10-20 13:04:00
|
Michael Lundahl |
JoeHill: Gör den? *sneglar mot Det Stora Landet I Väster*
|
|
Inlägg #6: Postat: 2004-10-20 13:46:00
|
KD svar på 3 |
Vem har sagt att RF erbjuder "en helhetslösning eller en total analys av samhället"? F. ö. kan väl din kritik isåfall riktas mot alla ideologier.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2004-10-20 18:09:00
|
Mats L |
Frågan är vad ordet feminism skall betyda. Och när den blir ett smittat ord. Den som inte vet vilken feminism som dominerat de senaste åren kan knappast ha följt med ens hyggligt i samtiden. Lite sent att vakna nu.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2004-10-21 10:50:00
|
Michael Lundahl |
KD: Ja... den kan riktas mot alla som säger sig eller marknadsför sig som att ha en helhetslösning. En ideologi kan minska detta genom att vara ödmjuk och erkänna sina svagheter.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2004-10-21 10:51:00
|
Michael Lundahl |
Mats L: I vilket fall som helst så har vi den situation vi har. Då är det till fög anytta att sitta och tycka "för sent att vakna nu". Det är bara att hugga tag och försöka göra något åt situationen.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2004-10-21 11:52:00
|
KD svar på 8 |
Det intressanta här är vilken kritik som kan riktas särskilt mot feminism. Du visar ju i din artikel att verklighetsbeskriviningen är väldigt trubbig och det ingår i feminism att beskriva kvinnor som förtryckta jag har inte stött på någon representant som menar annorlunda. Det som enl. mig skiljer ut RF är metoderna för att komma till rätta med det påstådda problemet. Problemet existerar dock inte och därför är all feminism sexistisk.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2004-10-21 12:49:00
|
Michael Lundahl |
KD: Nej, jag sade att *radikalfeminismens* beskrivning säger att kvinnor är förtryckta, inte *all* feminism. "jag har inte stött på någon representant som menar annorlunda" Jaha? Kan jag hjälpa att du inte har stött på de som menar annorlunda? Här har du en sådan feminist i alla fall. Så... nu har du träffat en.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2004-10-21 13:50:00
|
KD svar på 11 |
Detta var intressant. Du menar alltså att det finns feminism, som inte utgår ifrån att kvinnor är förtryckta. T. v. tror jag dig helt enkelt inte. Jag kan naturligtvis inte bevisa någots icke-existens men jag har ett ganska stort statistiskt urval. Nå, vad går då denna osynliga och ovanliga feminism ut på då annat än "bara" jämställdhet i största allmänhet?
|
|
Inlägg #13: Postat: 2004-10-21 14:46:00
|
Michael Lundahl |
KD: Det finns feminismer som inte anser att kvinnor *som grupp* är förtryckta eller som fäster mindre/annan vikt vid det än vad RF gör. Skillnaden ligger i att RF betraktar män och kvinnor som homogena kollektiv medan vissa andra även ger uppmärksamhet till individer och variationen inom könsgrupperna.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2004-10-21 15:09:00
|
KD svar på 13 |
Vad gör dig till feminist?
|
|