Manshatarkrönika

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2004-10-19 15:54:00
Alvunger
Kvinnornas sätt att agera mot våldet är bland annat det som du vänder dig emot. Dvs det feministiska sättet. Och du må ha rätt, det kanske är fel! Men det jag inte fattar är att många män sitter o gnäller på hur det görs istället för att själva agera. Jag har skrivit en garanterat feministfri lista i slutet på min artikel.
Inlägg #2: Postat: 2004-10-19 15:55:00
Alvunger
Vidare har jag aldrig påstått att du har medvetna el omedvetna likheter med en kvinnomisshandlare. Tvärtom står det klart o tydligt att kvinnomisshandlare har ingen likhet med män som grupp utan det rör sig om enskilda störda individer. Läste du den biten?
Inlägg #3: Postat: 2004-10-19 15:56:00
Alvunger
Vad jag dock efterlysar är män som sluter upp och hjälper till! Kvinnor kan inte allena råda bot på problemet med våld i vårt samhälle.
Inlägg #4: Postat: 2004-10-19 16:03:00
D.E
"män som sluter upp och hjälper till!"
Hmmm...är det därför dina fina kvinnliga kamrater i ROKS har förbjudigt män att hjälpa till i deras verksamhet?
Inlägg #5: Postat: 2004-10-19 16:06:00
D.E
I övrigt: vad konkret är det du vill att vi ska göra? Ska vi alla utbilda oss inom psykiatrin och arbeta ideelt eller för pengar finns ju inte för denna verksamhet. Ska vi försöka uppräta egna kvinnorjourer som motvikt till ROKS och deras sektverksamhet?
Inlägg #6: Postat: 2004-10-19 16:07:00
D.E
JAg känner mig veterligen ingen våldtäktsman och vet endast en person i min närhet som har lyft en hand mot en kvinna känner flera som blivigt misshandlade av kvinnor dock. Vad rent konkret är det du kräver av mig?
Inlägg #7: Postat: 2004-10-19 16:31:00
Calle S
Jag tyckte det var en konkret lista i slutet med bra förslag.
Inlägg #8: Postat: 2004-10-19 16:35:00
Biff
Josefin, jag vet att du inte analyserar manligheten denna gång, och jag är därför inte heller upprörd över din artikel. Tyckte däremot att den var bra. Men jag anser fortfarande att kvinnorna bör hjälpa till precis lika mycket som männen. Inte bara kvinnor som är feminister, utan resten också. Eftersom din artikel riktar sig till alla män, borde den även rikta sig till alla kvinnor. Det handlar ju faktiskt, som du skriver, om människor.
Inlägg #9: Postat: 2004-10-19 16:36:00
goggle
gnäll gnäll. om alla gjorde som jag skulle saken vara biff.
Inlägg #10: Postat: 2004-10-19 16:40:00
Biff
Angående männen gnäll; det är väl så människor fungerar? Ett blondinskämt kan vara hur roligt som helst, det uppskattas ändå oftast inte av blondiner. Självrespekten går först. Istället för att hålla på och gnälla på männens gnäll, borde feministerna byta taktik för sin propagandaapparat.
Inlägg #11: Postat: 2004-10-19 17:17:00
D.E
Svar 7: ok...jag orkade inte läsa så lång
Inlägg #12: Postat: 2004-10-19 17:26:00
Joakim Johansson
Sluta ta det personligt Biff. Som jag ser det är just det ditt och många andra mäns stora problem. Ni kan inte släppa ert egna lilla perspektiv för att se helheten. Ni gnäller, känner er påhoppade och tycker synd om varandra. SLÄPP DET FÖR HELVETE! Rent ut sagt. Det handlar inte om er. Det handlar om att VI män måste agera och sätta ner foten. Att VI moraliskt bör ställa upp på de utsatta kvinnornas sida.
Inlägg #13: Postat: 2004-10-19 17:34:00
Biff
Joakim, jag måste fråga om du verkligen tror på det där själv, eller om det bara är nåt du skriver för att bråka?
Inlägg #14: Postat: 2004-10-19 17:37:00
Joakim Johansson
Förlåt om jag svor och levde! Men jag blir lite upprörd. Självklart tror jag på det, det är ju bara att läsa i trådarna här på Sourze. Så fort någon antyder att vi män borde tänka till så kammer gnället och självömkan som ett brev på posten.
Inlägg #15: Postat: 2004-10-19 18:17:00
Alvunger
Mmm.. klart kvinnor bör hjälpa till. O vad gäller detta så är det kvinnor som syns o märks. Det är kvinnor som demonstrerar, skriver artiklar o därmed inte sagt att det är med gott resultat!, gör utredningar, skriver böcker, motioner, forskar, jobbar på ideella organisationer, drar igång grupper på sina högstadieskolor etc etc. Det är främst kvinnor som drar lasset för att göra något åt det. Kanske på fel sätt - absolut! Men de gör något!
Inlägg #16: Postat: 2004-10-19 19:23:00
Jörgen Öhlund
Absolut. Kvinnor är betydligt bättre än män i det stora hela på att jobba för rättvisan. Men för att mötesgå männen bör man på ett ödmjukt sätt närma sig dem utan att störa ut deras egon. skapa en gemenskap runt det hela som förslagen i din artikel mot alla typer av våld, speciellt då mot kvinnor som inte kan försvara sig, men även mot män, som också drabbas av våld mot både män och kvinnor.
Inlägg #17: Postat: 2004-10-19 19:58:00
Alvunger
Ödmjukt sätt närma sig männen utan att störa deras egon? Nej du jag tror inte det. Män skall inte straffas men det skall fan inte daltas med dem heller.
Inlägg #18: Postat: 2004-10-19 20:20:00
Jörgen Öhlund
vem sa något om att daltas? Jag tror däremot att man kommer längre genom att mötas på mitten mot ett gemensamt hot än att dela upp sig i mindre grupper. Jag kan ha fel, men det är vad jag tror.
Inlägg #19: Postat: 2004-10-19 20:35:00
Sunny
Självklart ska vi hjälpas åt alla : Män som kvinnor.
Inlägg #20: Postat: 2004-10-19 21:14:00
Biff
Josefine, det är inte kvinnor som gör allt detta; det är feminister. Åtminstone i övervägande majoritet. Feministerna kämpar inte i egenskap av kvinnor, utan på grund av sin ideologi. Vad ni behöver göra är att uppmuntra folk som inte är feminister att också ta itu med våldet, vare sig de är kvinnor eller män. Att sedan feminismen har lanserat ett antal mer eller mindre hypotetiska modeller som förklaring till kvinnovåldet, gör inte problemet enklare.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...