|
Inlägg #1: Postat: 2004-10-18 23:42:00
|
|
Andreas B |
Jag har pluggat journalistik, men tog aldrig någon examen av olika skäl. De senaste åren har jag jobbat som tidningsutdelare, praktikant på Vivo, konduktör med mera. Delvis av nödtvång, delvis för att det har passat mig.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2004-10-18 23:44:00
|
|
Andreas B forts |
Jag är ganska insatt i journalistiken som bransch, även om jag inte försörjer mig inom den. Jag är enormt kritisk mot hur journalistiken har utvecklats på många sätt i Sverige. Jag har bland annat observerat det förakt som finns mot journalister som skriver gratis för att "få in en fot" i branschen. Se Kajsa Olssons krönika i tidningen Journalisten:
Länk: journalisten.nu
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2004-10-19 08:30:00
|
|
Andreas B |
Glömde att tacka dig för din respons, Malin!
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2004-10-26 14:16:00
|
|
Disa |
Fel fel fel.
Tänk om någon kom till ert jobb och sa till er chef att "jag har ingen erfarenhet eller utbildning men det är min hobby att sitta i kassan/vara sjuksköterska/köra buss, så jag kan göra det gratis."
Tänk om samma person oxå sa att det rättvisa var minsann att alla skulle få räkna kassan/ge sprutor. Hur kul hade ni tyckt att det var???
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2004-10-27 08:49:00
|
|
Andreas B |
Det jag begär är att alla ska bedömas lika, att alla ska få lika chanser att t ex bli "krönikörer". Så är det inte riktigt eftersom tidningarna ofta vet vad de letar efter redan på förhand.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2004-10-27 08:51:00
|
|
Andreas B forts |
Jag talar naturligtvis om människor som har någon slags begåvning eller läggning för att hålla på med skrivande. Föraktet mot folk som har det som "hobby" finns ofta bland dem som befinner sig högre upp. Men allting kan utvecklas och bli mer seriöst.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2004-10-27 08:52:00
|
|
Andreas B forts |
Om allting redan är "färdigt" finns det ju inget behov av att folk ska försöka bli skribenter, eller hur?
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2004-10-27 12:17:00
|
|
Disa |
Jag kan hålla med om att det är fånigt när krönikörer väljs ut för att de har en viss bakgrund eller för att de är i en viss ålder osv. Metro är ju ett bra exempel på vad som händer när det inte är förmågan att skriva bra som är urvalsinstrumentet.
Men, grejen är ju att att majoriteten av krönikörerna i andra tidningar är journalister. Att skriva är deras yrke. Jag tycker att det faktiskt ofta finns en brist på respekt för journalistiskt hantverk.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2004-10-27 12:34:00
|
|
Andreas B |
Visst, Disa, du har rätt i att det finns ett journalistiskt hantverk. "Formulär 1A" brukar man tala om ibland, även om det iofs inte behöver följas. Men krönikor är ju en form av friare skrivande, åtminstone potentiellt. Jag vänder mig inte mot yrkeskunnandet, utan mot att de som är yrkesmässiga journalister blir en ganska snäv sektor i samhället. Dessutom blir deras skrivande ibland slentrianmässigt.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2004-10-27 14:58:00
|
|
Disa |
Formulär 1A? Menar du allvar? Varför skulle journalister vara en snäv sektor? Mina erfarenheter är att journalister är alla möjliga sorters människor med en massa olika bakgrunder. Det de har gemensamt är att de tack vare sin utbildning och erfarenhet vet hur man skriver bra. "Kan du reglerna är du ofta trygg nog att bryta mot dem".
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2004-10-27 22:32:00
|
|
Andreas B |
Jo, formulär 1A brukar man säga skämtsamt om hur en artikel kan förväntas se ut. Med snäv sektor menar jag journalister som en maktfaktor i samhället; ofta har de ju både en socialt hög status och hyfsad lön.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2004-10-29 11:49:00
|
|
Disa |
Jag tror inte du har så bra koll på branschen. En till mig närstående person är journalist sedan många år, skriver krönikor och tjänar ca 18 000 före skatt. Det är ingen höjdarlön om man har studerat på universitet i flera år. De du stör dig på är kanske en liiiiiiten grupp fast anställda storstadsjournalister.
PS. Jag vet vad 1A e, men menar att du har fel
|
| |