Jag är inte född med skuld

Inlägg #1: Postat: 2004-10-17 18:45:00
Marcus
Snälla Nisse detta måste du skriva en artikel om .. så att det kommer upp till ytan. och kan diskuteras! SKRIV!
Inlägg #2: Postat: 2004-10-17 19:28:00
Per Lindgren
Jag har väldigt svårt att tro på att det stämmer.
Inlägg #3: Postat: 2004-10-17 19:59:00
Marcus
Jag vet att det finns många kvinnor som slår män och mycket grovt, yxor i magen har använts... men det är det ingen som skriver om men det måste skrivas om
Inlägg #4: Postat: 2004-10-17 20:09:00
Nisse
Jag vet att det är svårt att tro, Per, men länken ovan är till en officiell rapport från Irlands hälsodepartement. Skälet till din tveksamhet är sannolikt att du har hört bara feministiska röster i frågan. De ser inte de misshandlade männen eftersom de inte anmäler. Bättre än att tro är att tvivla och ta reda på sanningen:
Länk: menweb.org
Inlägg #5: Postat: 2004-10-17 21:05:00
Per Lindgren
Jag tvivlar inte en sekund på att män i många fall misshandlas och jag förstår varför man inte går till polisen. Detta låter troligt, men det är samtidigt ytterst ovanligt med matriarkaliska samhällen. Patriarkaliska samhällen finns det fler av och kopplingen till våld känns närmast naturlig. Den svagare gruppen misshandlas. ”Yxor i magen har använts.” Ja, det tror jag säkert och säkerligen värre saker än så. Det viktiga är i vilket fall att ingen grupp ska bestraffas kollektivt.
Inlägg #6: Postat: 2004-10-17 21:11:00
Peter
Per, frigör dig från iden att det antingen är alla män eller alla kvinnor som antingen är starka eller svaga, misshandlare eller misshandlade osv.
Inlägg #7: Postat: 2004-10-17 21:20:00
Marcus
Per .. jag trodde du var en intelligent kille..... du gör mig besviken... patriarkaliska samhällen finns det mer av färre av matriakaliska.... det beror ju helt på vilket synsätt man har.... jag kan se en miljard matriarkaliska samhällen... allt beroende på perspektiv.
Inlägg #8: Postat: 2004-10-17 21:29:00
Peter
Men, det kanske du inte menar heller?
Inlägg #9: Postat: 2004-10-18 00:17:00
Nisse
Du har absolut förstått det viktigaste, att ingen grupp ska staffas kollektivt. Men det är inte så att grupper misshandlar varandra, utan individer. Frågan är varför kvinnor använder så mycket mindre våld offentligt än privat relativt män. Och svaret är troligen det att de har mer att förlora på att bruka våld så att andra ser det, medan detta inte gäller i hemmet. Därav det könsneutrala partnervåldet och ditt och andras missförstånd av dess könsfördelning.
Inlägg #10: Postat: 2004-10-18 00:21:00
Per Lindgren
Svar till 6:
Svar till 6:
Det är självklart att den ena gruppen misshandlar den andra mer. Ytterst otroligt skulle det vara annars. När jag talar om män eller kvinnor som grupper i det här fallet menar jag självklart endast de aktuella individerna. Jag menar alltså inte alla.
Inlägg #11: Postat: 2004-10-18 00:24:00
Per Lindgren
Svar till 7:
Jag talar inte om subkulturer eller liknande. Jag talar snarare om länder. Det var illa formulerat av mig.
Inlägg #12: Postat: 2004-10-18 00:25:00
Per Lindgren
Svar till 8: Nej det gör jag som sagt icke.
Inlägg #13: Postat: 2004-10-18 00:30:00
Per Lindgren
Svar till 9:
Håller med om att grupper inte misshandlar varandra osv. Undersökningarna görs dock mellan könen. Det är det vi diskuterar, men jag är övertygad om att alla är på det klara med att alla män inte misshandlar kvinnor eller tvärt om. Jag har fortfarande svårt att smälta det alla ”närvarande” verkar ta som självklart – att det förekommer så väldigt många misshandlar på män från kvinnor. Jag kanske kommer tänka om en vacker dag.
Inlägg #14: Postat: 2004-10-18 00:49:00
Marcus
Svar till 11. jag kan också prata om länder... Syrien som är ett typiskt Patriarkat ur mångas ögon kan ur andras ögon vara ett fullblodigt Matriarkat. Jag har pratat med Syrianska kvinnor som aldrig på en enda punkt skulle anse att dom är förtryckta. Eller Italien... vem bestämmer där om inte Mamma. Allt är beroende på vilken makt du pratar om. Den ena makten är sällan mer värd än någon annan.
Inlägg #15: Postat: 2004-10-18 00:51:00
Marcus
Många är förblindade av att "Makten" är chefen, det är inte så.... Chefens fru kan ha mycket mer makt, eller några kvinnor precis under chefen, intelligentare än chefen dom kan ha en otrolig makt. Makt är samma sak som formel makt.
Inlägg #16: Postat: 2004-10-18 18:45:00
Nisse
På sidan 58 i rapporten från Irlands hälsodepartement kan man läsa: "The result of the studies show that, over the last year, women are either more likely than men to inflict physical violence or equally likely." Rapporten har 300 referenser till forskning i frågan och har varit på remiss inom det irländska rättsväsendet, inkl. kvinnojourer.
Inlägg #17: Postat: 2004-10-18 20:17:00
D.E
Schhh Nisse...JämO säger ju att kvinnors våld mot män inte är ett problem och de borde ju veta om några ;-
Inlägg #18: Postat: 2004-10-18 20:40:00
Nisse
Jäklar! Avslöjad och överbevisad. Jag lovar; jag ska vara tyst. I alla fall till i morgon. ;-
Laddar...