Inlägg #1: Postat: 2004-10-17 19:26:00
|
Per Lindgren |
Jag har inte svårt att förstå varför man inte talar om kollektiv skuld för våldet från kvinnor mot män. Det beror självklart på att det är mkt vanligare med våld mot kvinnor. Det motiverar dock inte kollektiv skuld.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2004-10-17 20:14:00
|
Nisse |
Våld mot kvinnor är inte vanligare; det är en feministisk fördom. De studier som påstår detta mäter bara ANMÄLNINGAR och tar inte hänsyn till att män inte vill anmäla, bl.a. för att de då riskerar att bli misstänkta för kvinnomisshandel själva. De studierna visar felaktigt 90 kvinnliga offer. Läs gärna på bortom den feministiska propagandan:
Länk: batteredmen.com
|
|
Inlägg #3: Postat: 2004-10-17 20:34:00
|
Marcus |
Per du kanske skall ta och titta in på länken och ta reda på fakta..... reskpetera Nisse och läs in dig på frågan.... sitt inte och tro och tyck... ta reda på fakta.... skärpning
|
|
Inlägg #4: Postat: 2004-10-17 20:52:00
|
Per Lindgren |
Jag kommer fortsätta tro och tycka, men jag är väldigt omtumlad över vad jag nu läst. Jag tillåter mig trots vad som är sagt att tro att kvinnor utsätts för mer våld från män än tvärtom. Jag vill se mer stöd för vad som sagts innan jag köper det. Det finns alltid mätningar som är inkorrekta. Det är som sagt bara vad jag tror, men hela grejen är irrelevant. Oavsett hur det ligger till ska ingen av grupperna drabbas av kollektiv dom.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2004-10-17 20:53:00
|
Per Lindgren |
"Respektera Nisse"... ?
Vad menar du? När har jag varit respektlös?
|
|
Inlägg #6: Postat: 2004-10-17 21:24:00
|
Marcus |
Därför att han två gånger har givit dig en länk och bett dig titta där... men allt du säger är att du inte tror det i alla fall.. jag tycker att det är mycket respektlöst när någon presenterar fakta men motståndaren vägrar att läsa dessa fakta och fortsättter att säga att han "inte tror" Jag tycker det är mycket respketlöst...
Så läs in dig.. du har ju fått länkarna... Läs först och tro sen.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2004-10-18 00:16:00
|
Per Lindgren |
När jag skrev det som står ovan hade jag bara fått länken en gång. Jag har gått in på den och aldrig vägrat läsa något. Jag har inte läst allt, men andemeningen har gjorts klar för mig främst genom vad han sagt. Om jag kommer med information tagen från nationaldemokraterna som hävdar att invandrare inte gör annat än våldtar kvinnor, kommer du då tro på den?
|
|
Inlägg #8: Postat: 2004-10-18 00:16:00
|
Per Lindgren |
Tillåt mig att vara kritisk mot vad som sägs då allt kommer som en nyhet till mig. Jag har stött på fler än en källa som hävdar motsatsen till vad han säger. Jag har inte varit respektlös.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2004-10-18 00:25:00
|
Nisse |
Några frågor, Per: Vilken politisk gruppering har givit dig din bild av partnervåldet och har de något att tjäna på en skev beskrivning? Har du någonsin sett någon redovisning av partnervåldet mot män? Vilken siffra har du i ett så viktigt ämne? När regeringen tillsatte en undersökning, varför studerade de bara kvinnliga offer och manliga förövare? Vad vill de dölja? Vilka fakta är de rädda för?
Länk: tidsskriftet.no
|
|
Inlägg #10: Postat: 2004-10-18 01:10:00
|
Marcus |
Men nu kom ju inte länken från Nationaldemokraterna utan från Irlands Hälsoinstitut och jag tror knappast att det är IRA som står bakom den.
Bra om du läser in dig... jag önskar bara mer ödmjukhet från din sida... Nisse kan ju faktistk ha rätt... är det inte bättre att säga jaså va intressant än att säga - det har jag mycket svårt att tro.
Förstår du min poäng?
|
|
Inlägg #11: Postat: 2004-10-18 12:16:00
|
Per Lindgren |
Svar till 9:
Jag får inte på grund av min politiska övertygelse hem andra dagstidningar eller tv-nyheter än någon annan. Det som format min bild av den kraftiga överrepresentationen av män som misshandlar kvinnor är de undersökningarna jag fått se i media. Jag bryr mig om frågan, men andra frågor gör mig mer engagerad.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2004-10-18 12:17:00
|
Per Lindgren |
Jag har därför inte grävt och ifrågasatt så mycket som jag kanske borde ha gjort. Din poäng kanske är att sittande regering medvetet styr vad jag får se. Jag kan inte annat än gissa i frågan vilket inte är så omtyckt här. Jag vet att våra nyheter ofta är vinklade. Exempelvis är hela Sverige rörande överens om att Bush ska röstas bort. Detta beror mycket på hur han framställts i svensk media.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2004-10-18 12:17:00
|
Per Lindgren |
Jag vill också att han ska bort Jag skulle tro att varför regeringen endast tillsatte en undersökning runt mäns våld mot kvinnor är på grund av att det är mycket vanligare än det motsatta.Detta har jag klargjort ett antal gånger, men jag blir närmast förbjuden av Marcus att skriva det, då det endast är vad jag tror. Sorgligt nog kan Marcus själv bara tro i detta fall också. Skillnaden är att hans gissning kan vara bättre än min då han verkar ha grävt mer i frågan.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2004-10-18 12:21:00
|
pUs |
Per; läs gärna artikeln.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2004-10-18 12:24:00
|
Per Lindgren |
Svar till 10:
Jag vet att liknelsen var långt borta, men poängen är att man inte kan förlita sig på något som korrekt fakta bara för att det står ”undersökning” högst upp.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2004-10-18 12:24:00
|
Per Lindgren |
Jag tycker inte att jag varit annat än ödmjuk. Jag lyssnar på vad som sägs och berättar lugnt att jag har svårt att tro det. Jag är den enda i diskussionen som uttryckt att jag kanske en vacker dag kommer ändra mig. Om det är någon som varit ödmjuk så är det jag. När jag säger att det är svårt att tro på något menar jag inte att det är felaktigt. Jag är uppväxt med en annan bild och att ändra min åsikt kräver mer än en undersökning från Irland. I alla fall på kort sikt.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2004-10-18 12:25:00
|
Per Lindgren |
Svar till 14:
Vilken pratar du om?
|
|
Inlägg #18: Postat: 2004-10-18 18:37:00
|
Nisse |
Här är skälet till din tro: Feministiska och regeringsstödda studier mäter bara ANMÄLNINGAR. Där kommer 80-90 från kvinnor. Jag accepterar. De studier jag hänvisar till frågar KVINNORNA och männen hur mycket de misshandlar partnern. Kvinnorna anger SJÄLVA HÖGRE siffror än männen. Läs gärna!
|
|
Inlägg #19: Postat: 2004-10-18 20:11:00
|
Per Lindgren |
Svar 18:
Jag har förstått det ifrån vad ni har sagt här. Dessutom har jag läst en del av det som står i länken. Min tro är inte orubblig, men du som är så påläst borde förstå att jag som inte grävt efter information endast fått höra motsatsen till vad du säger. Således tar det lite tid att smälta vad som sagts. Om jag inte ställde mig kritisk till ny information skulle jag vara en av de som tror att USA aldrig varit på månen.
|
|
Inlägg #20: Postat: 2004-10-18 20:37:00
|
Nisse |
Helt okej! Det var heller aldrig min tanke att jag skulle kunna övertyga dig på en kvart. Däremot ville jag understryka hur viktigt det är att ta reda på. Jag ville också höra vilka invändningar du skulle kunna ha. Om du inte ställde dig kritisk till ny information, skulle du tro att män misshandlar mer. ;
|
|