Jag är inte född med skuld

Inlägg #1: Postat: 2004-10-17 16:56:00
Biff
Angående mäns våld mot kvinnor, finns det överhuvudtaget inga belägg för att detta skulle ha några samband med vad feministerna pratar om. Allt är bara en massa spekulationer, inget är fakta. För övrigt är alla feminister på något plan missnödja med sig själva. Därför har feminismen förvandlats till en personlig klago-ideologi. Man bör alltså, som du säger, ta den med en stor nypa salt.
Inlägg #2: Postat: 2004-10-17 18:18:00
Josse
Jag förstår att ”ditt unga minne” sträcker sig inte långt, eller med andra ord, liknar en senil gammal gubbes minne. Som en man känner du inte någon kollektiv skuld men är det någon som kallar sig kommunist skall han /hon ta en kollektiv skuld vad som hände i Stalins Sovjet. Ta ut nappen och byt blöja innan du fortsätter.
Inlägg #3: Postat: 2004-10-17 18:36:00
Nisse
Ja, man frågar sig gärna varför inte JämO beaktar det omhuldade s k genusperspektivet och pratar också om kvinnors partnervåld mot män och hur kvinnorna har kollektiv medfödd skuld till det. Jag anser inte att kvinnor har kollektivt ansvar för våldet, men att feminister har kollektivt ansvar för förtigandet av detta våld och för en snedvriden debatt där offer- och förövarroll fördelas efter kön i st f efter vem som slog först.
Inlägg #4: Postat: 2004-10-17 18:40:00
Nisse
För, som var och en vet som ö h t brytt sig om att sätta sig in i frågan om våld i hemmet vet, så misshandlar ju kvinnor lika mycket och lika grovt sin partner. Dessutom tar kvinnor till vapen 4 ggr så ofta och slår oftast första slaget. Länk: doh.ie
När JämO pekar ut män som fega för att de inte tar diskussionen om våldet eller ställer sig upp mot det, så är han desto mer feg som inte tar upp ett faktum som skulle kullkasta hans feministiska teorier och fördomar.
Inlägg #5: Postat: 2004-10-17 21:20:00
Josse
Jag bara undrar varför alla högerorienterade liberaler och andra moderater är kollektivt kvinnofientliga. Låt kvinnorna utveckla sig efter flertusenårigt mansslaveri, försök inte förinta deras strävan till frigörelse genom att ge ordet feminism en dålig klang. Eller som artikelklottraren Per, angriper män som försvarar kvinnokampen.
Inlägg #6: Postat: 2004-10-17 23:52:00
Alf Carlsson
Ehrenberg, Borgström, Shyman m.fl har definitivt dragit strecket i feminismdebatten. Ordet feminism har fått samma belastning som kommunism, d v s även om idéerna är korrekta, så stupar det på tillämparna.
Inlägg #7: Postat: 2004-10-18 09:50:00
Olov
Med den retoriken är alla muslimer medansvariga för terrordåd som muslimska terrorister utför. Hur skulle världen se ut om vi började dela ut kollektiv skuld?
Inlägg #8: Postat: 2004-10-18 12:01:00
goggle
läs "The Myth of Male Power" av Warren Farrell. Heh heh. Kvinnor är jävligt smarta och minst lika onda som män... oj oj
Inlägg #9: Postat: 2004-10-18 12:01:00
Anna Li
Jag fattar inte heller det här snacket om att alla män har kollektivt ansvar för mäns våld mot kvinnor. Jag vägrar ta kollektivt ansvar för alla puckade tjejer som finns! Varje individ får ta ansvar för sig och sedan tycker jag att varje medborgare ska ta ansvar för det samhälle vi alla lever i. Genom att reagera mot våld t ex. Det behöver både män och kvinnor göra.
Inlägg #10: Postat: 2004-10-18 13:09:00
Per W
Citat från Jämos hemsida: Många kvinnor lever med en ständig eller återkommande rädsla för mäns våld. Även de män som aldrig utövar våld får en stärkt maktposition på grund av den rädslan. Därför tycker JämO Claes Borgström att alla män har ett gemensamt ansvar för att motarbeta mäns våld mot kvinnor.
Inlägg #11: Postat: 2004-10-19 12:29:00
goggle
Jag tycker män ska ha kollektiv belöning för alla bra grejer vi uppfunnit: Samhällsstrukturen som feminismen använder som bas. Telefonen, symaskinen, elen, husen vi byggt, maten vi odlat fram, vägarna, maskinerna, you name it. Det är bra att män får mer betalt än kvinnor, vi presterar ju bättre i det offentliga rummet, onekligen. Och tänk alla unga män som dött för att försvara den plats där kvinnor kan sitta och beklaga sig! Va! WOW!
Inlägg #12: Postat: 2004-11-04 23:49:00
Sara
Eftersom männen som slår uppenbarligen inte tar något ansvar är det ju upp till alla oss andra, både män och kvinnor, att göra det. Om alla då säger "JAG slår inte" och därmed stöter ifrån sig problemet så kommer vi ju ingen vart. Det är livsfarligt att individualisera problematiken på det sättet som många gör.
Laddar...