|
Inlägg #1: Postat: 2004-10-14 23:08:00
|
|
jörgen öhlund |
är det pengar det första du tänker på? blev du så misshandlad som liten att du inte har någon typ av empati mot någon annan människa?
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2004-10-14 23:29:00
|
|
skalman |
Okej så ekonomi ger oss rätt att skeppa barn världen runt mot deras vilja ? rycka upp deras rötter : skapa ännu mer otrygga barn i samhället sorgligt ...... trodde aldrig jag skulle se så cyniska ord från en kvinna ....... verkar som 1930 talets Tyskland börjar upprepa sig igen när ekonomin tryter hitta någon att skylla på :
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2004-10-15 00:43:00
|
|
Erik |
Sofia, jag skulle gissa 1 miljon minst om inte mer.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2004-10-15 00:53:00
|
|
Erik |
Svar1, hon tänker helt rätt!! Hon känner empati för alla familjer i Sverige som har rätt till den välfärd vi skapat. Varför tror du Sossarna har dragit ner på denna typ av invandring? Jo, för annars kan vi lägga ner välfärden helt och hållet.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2004-10-15 01:10:00
|
|
Erik |
Svar2, vi har en lagstiftning i landet. Ska vi inte följa den, utan låta känslorna styra? Nej tack... Vem ryckte upp barnen ur deras rötter? Föräldrarna...? Visste du inte att varje gång någon drar in 1930-talets Tyskland i en diskussion så förlorar han automatiskt diskussionen?
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2004-10-15 01:11:00
|
|
jörgen Öhlund |
både du och jag vet att det finns betydligt sundare saker att spara in på än att hjälpa människor. hade regeringen skött sina kort rätt hade vi haft råd med båda. men jag ger gärna en del av min välfärd till andra. men du kanske vill ha en tröjja för 1000 kronor extra varje månad istället? vi lever redan i sånnt jävla överflöd. medans andra har inget.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2004-10-15 01:18:00
|
|
skalman |
svar5 lagstiftningen säger något helt
annat om du orkar med att läsa den .......... FN´s barn konvention ....... Sverige har skrivit under ...... och den gäller mig verterligen än i dag .....
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2004-10-15 01:24:00
|
|
Erik |
Svar6, svenskarna har ca 300 miljarder skäl att tacka nej till idag. För det är vad invandringen kostar oss varje år för alla dem som vi tagit in sedan början på 70-talet. I början av 90-talet kostade invandringen oss "bara" 100 miljarder, men med takt att jobben försvann blev kostnaden enorm. Vi lånar idag för att ha råd!
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2004-10-15 01:48:00
|
|
Erik |
Svar7, FN har många stadgar och konventioner som beskriver folks rättigheter inklusive svenskarnas rättigheter till vårat eget land. FN verkar också för att Irakier ska kunna återvända och bygga upp deras land, eller är det vissa som ska få slippa för att deras barn har hunnit få nya kompisar? Hade vi inte den välfärd vi har idag, skulle de åkt för länge sedan. Saddam är borta ur bilden nu! De borde jubla!
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2004-10-15 01:56:00
|
|
Erik |
Svar6, för mig verkar dessa Irakier ha ekonomiska skäl för att få stanna i Sverige. Om vi skulle ta hit alla människor som vill ha det bättre, skulle vårt land gå under fortare än kvickt, vi har redan passerat smärtgränsen flera ggr om.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2004-10-15 01:59:00
|
|
Erik |
Forts.. Vi kan hjälpa fler att få det bättre genom att hjälpa dem i deras hemländer, vad låter klokast tycker du? Ta hit alla där det är dyrt, eller hjälpa fler som verkligen behöver hjälp, där nöden är som värst? Jag förespråkar det senare.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2004-10-15 02:32:00
|
|
jörgen öhlund |
jag förespråkar oxå det senare. men anledningen till att de är här är för att det senare just nu inte existerar. eller tror du att de åker hit på kul å lever i misär? de är här för att vi har räddat livet på dem. för att människor är mer värda än papperslappar.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2004-10-15 10:48:00
|
|
MickeR |
Jörgen: papperslappar? Du menar de där obetydliga papperslapparna som du får när du jobbar och sen kan byta mot kläder, mat och annat? Nä, de betyder ju ingenting..
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2004-10-15 11:52:00
|
|
Jörgen Öhlund |
självklart betyder pengar mycket. men sen hur mycket man behöver av dem och vad man prioriterar. jag menar, rätt många i det här landet har en jävla massa pengar som de handlar en massa strunt på. tex dyra kläder osv osv. sen har de mage att klaga på att någon annan får mat å husrum som flyr från bomber... vi har ett stort överflöd men visst. det kanske anses osmart att inte vilja ha en ny mobiltelefon istället för att hjälpa andra. men isåfall är jag osmart.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2004-10-15 13:39:00
|
|
Reagan |
Ska du prioritera mina surtförvärvade pengar?? Det kan du glömma din borgarbracka!
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2004-10-15 15:21:00
|
|
jörgen öhlund |
behåll du dina pengar. mig kvittar det.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2004-10-15 15:24:00
|
|
Reggie |
Nja det tror jag inte.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2004-10-15 20:53:00
|
|
Joakim Johansson |
Jörgen: Tyvärr finns det människor som aldrig kan känna empati eller förståelse. De saknar tyvärr denna grundläggande egenskap. För dessa människor är det, precis som du skriver, viktigare att kunna byta telefon en gång om året än att låta människor i nöd få hjälp och skydd. Personligen önskar jag inget hellre än att dessa människor själva råkar riktigt jävla illa ut och blir beroende av sin omgivning. För det är precis vad det förtjänar.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2004-10-15 20:58:00
|
|
Joakim Johansson |
Det är lätt att sitta som en uppblåst pösmunk, som Erik, framför datorn i sin trygga bostad och kräva att andra ska lida. Att fattiga och utsatta människor får skylla sig själva. Och denna hållning gör mig kräkfärdig. Den är så feg och ryggradslös.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2004-10-15 23:27:00
|
|
Erik |
Joakim, håll dig till sakfrågan.
|
| |