I märkesklädernas våld

Den här tråden diskuterar artikeln I märkesklädernas våld.
Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2004-10-16 11:11:00
Malin Jönsson
Jag förstår vad du menar men ibland får man faktiskt ta o skita i vad folk tycker och gå sin egen väg!
om dina "vänner" är dina vänner bara för att du har en speciell tröja eller ett par speciella byxor, så tycker inte jag att de verkar vara så mycket att hänga i granen.
Man måste våga gå sin egen väg !
Inlägg #2: Postat: 2004-10-16 11:42:00
Olle
Att införa skoluniformer är nog det enda som hjälper.
Inlägg #3: Postat: 2004-10-16 11:51:00
Sandra Gustafsson
Så hur får du ihop pengarna till kläderna? Betalar dina föräldrar eller arbetar du extra? Hur fixar dina kompisar de höga klädpriserna - pratar ni om detta?
Inlägg #4: Postat: 2004-10-16 11:58:00
Tommie Nygren
Ta upp det till diskussion då, med dina kamrater och på din skola. Sen kan jag avslöja att INGENTING som händer under den här tidsperioden av ditt liv betyder något senare i ditt liv, eftersom du bara blivit ihoptvingad med en massa idioter i din klass. Senare i livet kommer du kunna välja vilka du umgås osv. Sen att du inte vågar stå emot, det borde du utforska mer. Varför inte? Vilka repressalier får den som bryter strömmen? Rackar du ner på folk utan märkeskläder?
Inlägg #5: Postat: 2004-10-16 12:05:00
johanna svensson
det är konstigt det där med märkeshysteri, jag har aldrig märkt något av det. vilken klass går du i, och i vilken stad? är det mycket överklass eller så?
på min skola har alla, till och med snobbarna, mest kläder från H&M, Gina Tricot och Vero Moda.
Inlägg #6: Postat: 2004-10-16 12:17:00
Mattias Berge
Jag släppte det när jag var 16. Ställde mig utanför "dom", fann vänner efter deras intressen o åsikter. Risken är väl att jag ser ut som en överliberal oseriös rebellisk ung man, inte minst med tanke på min lila hippiejacka med vackra mönster på. Säg mig, hur gammal är du Isabelle?
Inlägg #7: Postat: 2004-10-16 15:05:00
Man Originalet
Vi har hört detta förut, hur ungdomar lider av pressen at ha de´"rätta" märkeskläderna. Jag ser två lösningar: 1. Föräldrar måste våga ta sitt ansvar och säga nej, dvs. inte köpa dessa dyra kläder till sina barn. 2. Om föräldrar inte är vuxna nog att ta sitt ansvar - inför skoluniform!
Inlägg #8: Postat: 2004-10-16 15:32:00
Birgitta
Hej!
Idag när många värderar andra via utseendet där går kläderna med in så är det inte så konstigt att mentaliteten stressas upp. Det ytliga är viktigast numera. Att reflektera över det som du gör är en bra början.
/Birgitta
Inlägg #9: Postat: 2004-10-16 16:40:00
Jörgen Öhlund
roligt att du skriver om just detta. är något som inte försvinner efter skol åldern bara så du vet. felet är att de får dig att tro att du måste ha samma kläder. egentligen sitter alla i samma fälla. men skulle du däremot strunta i det. och inte lägga dig i ett utanförskap så skulle de flesta se upp tll dig. dina kompisar umgås väl inte med dig för vilka kläder du har? när du slutat köpa märkeskläder kommer du till slut sluta se alla märken överallt. då blir du fri:
Inlägg #10: Postat: 2004-10-16 17:07:00
Malin Michea
Det fina med att bli äldre är att man en dag vaknar upp och inser att det är skitsamma vad det står på lappen som skaver i nacken på jackan...Nej, förresten - somliga inser aldrig det, utan fortsätter leva som själlösa reklampelare resten av livet. Tragiskt.
Inlägg #11: Postat: 2004-10-16 18:19:00
Mysan!
Känner igen det där från skoltiden.Då skulle alla ha puss och kram jeans.Samma sak med brillor bannlysta.IDag är det väl även att du ska vara smal för annars nåde den som är tjock.Sjukt är ordet.
Inlägg #12: Postat: 2004-10-16 21:06:00
Marcus
Läs en komikers uppväxt ... den är kanon i detta avseendet. Föresten var jag och flyttade i dag hjälpte en kompis med alla hans kompisar som alla har blivit halvrika och alla bar gymnasikskor och Dieseljeans, och jag insåg fattigare än dom att jag var mycket coolare... dom såg bara ut som kopior av varandra precis som på högstadiet
Inlägg #13: Postat: 2004-10-16 22:17:00
Linda/Trelleborg
Vill du verkligen vara som alla andra? Vill du inte vara dig själv. Revoltera! Protestera! Man kan ha roligare för pengarna än att köpa jeans som ändå är "ute" nästa år. Att göra revolt mot det hela kanske svider i början men efteråt kommer du känna dig bättre.
Inlägg #14: Postat: 2004-10-16 22:29:00
david
tycker du har fel itll viss del, det handlar faktist inte bara om märkeskläder, det handlar om att skaffa sig en stil, vet inte om du går på högstadiet nu, men du kommer iaf märka det påvgymnasiet. jag vet att man kan anse att man borde ha märkeskläder, men det handlar faktist mest om snygga kläder, inte om de är dyra eller inte, jag känner många "populära" som går i H&M.
Inlägg #15: Postat: 2004-10-17 01:12:00
sonny liston
det mest pinsamma som finns är när förortskids snattar "dyra" kläder och går runt i typ canada goose. för det första så var det flera år sedan det var inne med de kläder ni snor och för det andra så syns det alltid ändå att ni inte hör hemma i city. så länge ni tycker att det är snyggt med piercings och tatueringar så kan ni lika gärna skippa modekläderna och handla på uff istället.
Inlägg #16: Postat: 2004-10-17 05:37:00
Jörgen Öhlund
själv tycker jag bara det är ett tecken på ointelliens att köpa dyra kläder för att tillfredställa någon annans behov. ha det du själv trivs i och använd pengarna till något bättre än att göda industrin, samma industri som stödjer idealet som nästan ingen vill ha. lev väl och ha skojj istället:
Inlägg #17: Postat: 2004-10-17 11:34:00
Diego 10
Vi visar alltid upp en fasad. Så är det bara. Den som är naken visar upp fasad. Och den som kör Lacostestuket visar upp en fasad. Tomas Di Leva har sin stil. Carl Bildt har sin. forts följer.
Inlägg #18: Postat: 2004-10-17 11:34:00
Diego 10
forts. Ingen ska emellertid behöva känna sig tvingad att ta på sig ett plagg för att passa in och bli accepterad. Jag tror inte på skoluniform. Jag tror på självsäkra som vågar ta på sig vad de vill och som inte väresätter sig själva utifrån andra människors tyckande. Jag tror på barn som har självrespekt och därmed respekt för sina medmänniskor.
Inlägg #19: Postat: 2004-10-17 14:24:00
Ej märkesbög!
Inför skoluniformer så löser vi problemet!
Inlägg #20: Postat: 2004-10-20 11:21:00
Marcus P
Ingen vill veta var du köpt din tröja.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...