|
Inlägg #1: Postat: 2004-10-13 15:21:00
|
|
Mike |
Sedan har man förstås gjort en "dygd av nödvändigheten". Att inte bli behövca uppäten är förstås också en konskvens av de mer omfattande "mänskliga rättigheterna" som också är praktiska överenskommelser som bidrar till ett harmoniskt samhälle.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2004-10-13 15:50:00
|
|
Mange |
Helt rätt Mike!
Rättigheter har man pga konvention, inte pga upplevelseförmåga, känslor eller annat, för hur skulle en sådan etik se ut?
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2004-10-13 15:53:00
|
|
Mange |
Att inte utsträcka de rättigheter till växter som man ger till djur är lika mycket artism som att äta kött. Att inte omfatta döda ting i sin rättighetssfär kan kallas för livism. Dessutom ska man minnas att gränsen för vad som kan kallas nervsystem, djur eller växt inte alltid är så särdeles klar.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2004-10-13 15:56:00
|
|
Elias Bröms |
Om rättigheter är en överenskommelse mellan de som vill ha rättigheter, hur kommer det sig då att en del barn och hjärnskadade människor har rättigheter? De kan ju inte upprätta eller förstå överenskommelser.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2004-10-13 15:58:00
|
|
Elias Bröms |
Jag tycker vi lever i ett i allra högsta grad oharmoniskt samhälle som tillåter massmord på miljoner djur. Samhället skulle bli mycket mer harmoniskt om vi slutade äta djur.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2004-10-13 16:07:00
|
|
Elias Bröms |
Om man har rättigheter pga konvention så skulle det alltså kunna vara rätt att t ex utrota judar förutsatt att det var accepterat av de flesta.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2004-10-13 16:15:00
|
|
Mike |
Svar 4, De har anhöriga som talar i deras ställe. Vi vill inte att våra barn ska bli uppätna t.ex. Svar 5, Ja det kan du ju tycka, men det är ganska ointressant så länge den överenskommelsen inte vunnit allmän acceptans. F.ö. tycker jag inte Hinduerna i Indien verkar vara mer harmoniska än Svenskarna t.ex. Personligen blir jag väldigt harmonisk av en blodig biff.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2004-10-13 16:19:00
|
|
Mike |
Svar 6, Judar omfattas av de mänskliga rättigheterna. Såvitt du inte vill antyda att de inte är människor?
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2004-10-13 16:34:00
|
|
Mike |
Abortlagstiftningen är ett exempel på ett accepterat avsteg från de mänskliga rättigheterna som man rättfärdigar genom att inte definiera fostret som ett "mänskligt" liv utan som en del av kvinnans kropp.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2004-10-13 16:37:00
|
|
Mange |
Elias: Din moral är ju också bara en konvention. Inser du inte det? Det tråkiga med ditt sätt att argumentera är att du antyder att det finns någon djupare bakgrund till moralen du förespråkar i f t till vad som är accepterat som grund för vårt samhälle. Så är det inte!
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2004-10-13 20:46:00
|
|
Elias Bröms |
Mike, Jag talar i djurens ställe, alltså ska djuren ha rättigheter. Eller tänk om någon talar i stenars ställe, har då stenar rättigheter?
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2004-10-13 20:54:00
|
|
Elias Bröms |
Mike 8, jag ställde frågan *om* det vore accepterat av de flesta att döda judar liksom under andra världskriget i Tyskland, skulle det då vara rätt? Du svarar förstås nej, liksom jag. Men då kan det ju inte vara konventionen som bestämmer moralen.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2004-10-13 20:59:00
|
|
Elias Bröms |
Mike, abortlagstiftningen följer till punkt och pricka uppfattningen att det är förmågan att uppleva som bestämmer vem som har rättigheter. Ett foster som kan uppleva bara en aning vid runt 25 veckor får man inte döda. Innan dess anses det att upplevelserna är så små att det inte gör något att döda det. Samma borde gälla för djuren.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2004-10-13 21:05:00
|
|
Elias Bröms |
Mange min moral har jag resonerat mig fram till bortsett från axiomet att det är bra att bra saker händer, vilket är obevisbart men alla håller ändå med om det. Du märker ju att en del av den går rakt emot konventionen eftersom jag anser det fel att äta djur och konventionen anser inte det.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2004-10-13 21:20:00
|
|
Mike |
Om du eller någon annan kan få stenars eller grisars rättigheter att bli lika universellt accepterade som de mänskliga rättigheterna så varsågod. Men det skulle nog hjälpa om du hade lite bättre argument än flummiga utläggningar om grisarnas "själsliv".
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2004-10-13 21:30:00
|
|
Mike |
Svar 13, Öh, hur vet du att det är just vid 25 veckor som fostren börjar "uppleva en aning". Definiera "en aning"! Gränsen för fri abort är fastställd med hänsyn till när ett foster kan överleva utanför livmodern.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2004-10-13 21:38:00
|
|
Mike |
Svar 12, Nazisterna respekterade ju inte de mänskliga rättigheterna och speciellt inte att de skulle gälla för vad de betraktade som undermänniskor. Så vad är din poäng? Jag är inte nazist så naturligtvis ställer jag inte upp på deras moral.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2004-10-14 12:22:00
|
|
Elias Bröms |
Mike det finns förstås ingen skarp gräns, men 25 veckor är väl en bra kompromiss. Det kan ju ha samband med just förmågan att överleva utanför livmodern.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2004-10-14 12:27:00
|
|
Elias Bröms |
Mike poängen är förstås att i nazityskland fanns det inte något som hette mänskliga rättigheter. Det var det som var normen/konventionen. Eftersom du hävdar att det är konventionen som bestämmer vad som är moraliskt rätt, måste du anse att det var moraliskt rätt att vissa människor i nazityskland inte hade rättigheter.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2004-10-14 13:29:00
|
|
Mikael |
Jag tror och hoppas innerligt att kostvanor aldrig kommer att omfattas av konventioner utan för all framtid är upp till den enskildes smak och tycke.
|
| |