|
Inlägg #1: Postat: 2004-10-13 00:03:00
|
|
Elias Bröms |
Intressant att det här anti-argumentet så ofta kommer upp i det här ämnet. "Argumentera inte med mig". Varför inte komma med riktiga argument istället? Försök förklara varför det är fel att döda en människa med samma mentala kapaciteter som en gris, utan att resonemanget leder till att det även är fel att döda grisen.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2004-10-13 01:17:00
|
|
Malin Michea |
Därför att människan utöver sina mentala kapaciteter äger emotionella kapaciteter som djur inte gör.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2004-10-13 01:47:00
|
|
Itchika |
Emotionella kapaciteter som gör det möjligt att våldta barn. Misshandla åldringar. Tortera och plåga till vansinnets gräns. Visst, människan är överlägsen. Överlägset grymmast och överlägest mest emotionellt störd.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2004-10-13 03:07:00
|
|
Malin Michea till Itchika |
Förhoppningsvis är människan inte fundamentalt ond...
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2004-10-13 03:44:00
|
|
Biff |
En människa med samma nivå av mental kapacitet som en gris borde kunna definieras som ett "spädbarn". Om spädbarnet dödades skulle föräldrarna, med sin mycket högre mentala kapacitet, sörja. Ingen sörjer dock grisen eftersom fullvuxna grisars mentala kapacitet inte innefattar sorg.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2004-10-13 07:32:00
|
|
Elias Bröms |
Malin > De flesta människor har förmodligen fler mentala kapaciteter än grisar. Men nu var frågan: om vi har en *viss* människa med mentala kapaciteter på *samma* nivå som en gris, är det då inte fel att döda denna människa?
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2004-10-13 07:34:00
|
|
Elias Bröms |
Biff > Vi är många som sörjer alla miljoner grisar som får sätta livet till för att bli kött.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2004-10-13 13:29:00
|
|
Biff |
Nej Elias, jag tror inte du sörjer när en gris dör. Jämför ett husdjur som dött med att förlora sitt barn. Visst blir man ledsen när djuret dör, men sorg är det inte. Mellan människor finns band som är så starka att de inte går att förklara.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2004-10-13 15:48:00
|
|
Elias Bröms |
Nog är det så att människor sörjer mer när människor dör, men du kan inte påstå att *ingen* sörjer när miljoner grisar dör. Det är många som gör det, och vi blir fler och fler.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2004-10-13 16:15:00
|
|
Biff |
Du pratar om "miljoner grisar" som du läser om i medier, och aldrig har sett med egna ögon. Precis som vi vet att miljoner afrikaner dör i AIDS. Båda dessa händelser är naturligtvis beklagliga, men de har ändå inga personliga band. Du älskar förhoppningsvis inte "miljoner grisar", och inte heller "miljoner afrikaner". Däremot älskar du ditt barn. Om du älskar din katt med samma styrka som ditt barn är du zoofil. Fast det kanske du ser som nåt fint?
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2004-10-13 16:17:00
|
|
Malin Michea till Elias Bröms |
Tja, jag är av den åsikten att en människa, om hon än är gravt förståndshandikappad eller ligger i koma, alltid är mer värd än en gris, hur mycket mer mental kapacitet grisen än har än personen som ligger som en grönsak i sjukhussängen...
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2004-10-13 16:18:00
|
|
Kan också hänvisa till Biffs svar, vi verkar ha samma syn på saken.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2004-10-13 20:40:00
|
|
Elias Bröms |
Biff, vem har talat om att älska? Om jag hör att miljoner människor svälter ihjäl, så mår jag dåligt, och detsamma när jag hör att miljoner grisar slaktas. Jag behöver inte älska dem för att känna så.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2004-10-13 20:42:00
|
|
Elias Bröms |
Malin 11 vilken motivering har du till det? Du kan ju inte bara tycka så utan att ha några argument.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2004-10-13 21:04:00
|
|
Biff |
Svar 13, du ville ha en skillnad mellan relationen människa-människa, och människa-djur. Denna skillnad är kärleken. Därför är det värre när en människa dör, hon blir saknad och sörjd. Kanske inte av dig, men av någon. Alla människor har någon som älskar dem. Och om du likställer ledsnad med sorg, har du aldrig sörjt.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2004-10-13 22:28:00
|
|
Enkelt. Jag har inga barn, men jag har en katt som är väldigt intelligent - för att vara katt. Ändå vet jag att om jag fick ett barn, som var så svårt skadat att det besatt mindre intelligens och "mental kapacitet" eller vad du kallar det, än min katt, så skulle jag ändå välja barnets liv över kattens. För mig är människor mer "värda" i brist på bättre uttryck.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2004-10-13 22:30:00
|
|
Malin Michea forts. |
Du vill ha argument för det här, men det kan jag inte ge dig. Det handlar om vilen typ av livsåskådning man har. Personliga värderingar. Om det gör mig till en sämre människa att jag tycker att jag är mer värd än en gris - tja....Det kan inte du svara på heller. Det kan bara en eventuell Gud eller annan form av högre makt.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2004-10-13 22:31:00
|
|
Malin Michea forts. |
Men det får vi väl alla veta på Domens Dag. Vem hade rätt och vem hade fel? Hehe.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2004-10-14 12:15:00
|
|
Elias Bröms |
Malin jag skulle också alltid sätta mina egna barn för alla andra. Men för den skull anser jag det inte rätt att döda andra för så triviala saker som en viss matvana. Det är lätt att undvika att äta djur, och att vara vegetarian det gör det inte svårare att respektera och älska människor.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2004-10-14 12:18:00
|
|
Elias Bröms |
Snarare tvärtom - kan man respektera de allra minsta och svagaste och de som är mest olika en själv, så blir det ännu lättare att respektera medmänniskorna.
|
| |