|
Inlägg #21: Postat: 2004-10-13 15:20:00
|
|
D.E till Sunny |
heh...skrev det hela i all hast utan att reflektera över det hela. Stämmer att hon inte kan dömmas för det hela och hon har ju även innan hon blev myndig påpekat att det hela var påhittat. Den falske terap, borde dock sitta inne...men han kommer nog inte ens få en varning och fortsätter väl än idag eller? Poängen är dock att det inte verkar vara straffbart att komma med oskyldiga anklagelser...jag är ej jurist så de kan ju hända att det finns men det verkar som om dessa lagar isf inte används.
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2004-10-14 13:38:00
|
|
Sunny till DE |
Jodå det är straffbart men lagen används sällan eftersom ett nedlagt fall där ord står emot ord ofta i sexualbrottsmål inte varken friar eller fäller någondera parten.Man konstaterar att bevisen inte håller: Thats it.
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2004-10-14 17:17:00
|
|
D.E |
Tänkte lite på div våldtäktsmål då personer dragit tillbaka anmällan? I vissa fall först under överklaganden - borde då inte personen straffas? Den som blir anklagad har ju större delen av sitt liv förstört eftersom att det räcker med att en gång bli utpekad som våldtäktsman för att för alltid bli stämplad som en räckte iaf för en av mina barndomspolare som blev anmäld för våldtäkt efter ha dumpat tjejen - hon drog tillbaka det men skadan redan gjord
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2004-10-15 00:43:00
|
|
Sunny till DE |
Väldigt många våldtäktsoffer vet inte hur en rättegång går till o vad de kommer att få gå igenom .Det är därför vanligt att de tar tillbaka sina anklagelser trots att mannen de anmält är skyldig. Eftersom det inte går att sortera ut dem från de som kanke gör en falsk anmälan så kan vi inte straffa alla kollektivt.Men som du säger: skadan är skedd.Brottet är så stigmatiserat att killens framtid är förstörd.
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2004-10-15 14:56:00
|
|
D.E |