|
Inlägg #21: Postat: 2004-10-13 15:20:00
|
|
D.E till Sunny |
heh...skrev det hela i all hast utan att reflektera över det hela. Stämmer att hon inte kan dömmas för det hela och hon har ju även innan hon blev myndig påpekat att det hela var påhittat. Den falske terap, borde dock sitta inne...men han kommer nog inte ens få en varning och fortsätter väl än idag eller? Poängen är dock att det inte verkar vara straffbart att komma med oskyldiga anklagelser...jag är ej jurist så de kan ju hända att det finns men det verkar som om dessa lagar isf inte används.
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2004-10-14 13:38:00
|
|
Sunny till DE |
Jodå det är straffbart men lagen används sällan eftersom ett nedlagt fall där ord står emot ord ofta i sexualbrottsmål inte varken friar eller fäller någondera parten.Man konstaterar att bevisen inte håller: Thats it.
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2004-10-14 17:17:00
|
|
D.E |
Tänkte lite på div våldtäktsmål då personer dragit tillbaka anmällan? I vissa fall först under överklaganden - borde då inte personen straffas? Den som blir anklagad har ju större delen av sitt liv förstört eftersom att det räcker med att en gång bli utpekad som våldtäktsman för att för alltid bli stämplad som en räckte iaf för en av mina barndomspolare som blev anmäld för våldtäkt efter ha dumpat tjejen - hon drog tillbaka det men skadan redan gjord
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2004-10-15 00:43:00
|
|
Sunny till DE |
Väldigt många våldtäktsoffer vet inte hur en rättegång går till o vad de kommer att få gå igenom .Det är därför vanligt att de tar tillbaka sina anklagelser trots att mannen de anmält är skyldig. Eftersom det inte går att sortera ut dem från de som kanke gör en falsk anmälan så kan vi inte straffa alla kollektivt.Men som du säger: skadan är skedd.Brottet är så stigmatiserat att killens framtid är förstörd.
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2004-10-15 14:56:00
|
|
D.E |
Det här kommer låta känslokallt och jag kommer säkert få alla tokfeminister att gå i taket för att jag enns frågar men...
Vad är egentligen värst? Att någon inte "orkar med en rättegång" och en skyldig går fri eller att en oskyldig får livet raserat av t.ex en svartsjuk flickvän?
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2004-10-15 15:51:00
|
|
Malin Michea till D.E |
Om den skyldige som går fri gör om sitt brott, då skulle jag tro att det är värst.
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2004-10-15 16:18:00
|
|
Greg |
Personligen skulle jag hellre vilja bli våldtagen än sitta i fängelse i 8år för att sedan komma ut som en dömd våldtäktsman. Av pest eller kolera väljer jag nog pest. Skulle nog tagit mitt liv i fall nr 2.
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2004-10-15 23:55:00
|
|
D.E till Malin |
Så det är värre att någon kommer undan straff för än ett brott med risken att han gör om det än att någon straffas för ett brott de inte gjort? Kan förstå tankesättet och i vissa fall sympater med det men det går liksom imot hela vårat juridiska system.
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2004-10-16 00:08:00
|
|
D.E forts... |
I sverige är det inte PK men utomlands har det gjorts ganska många undersökningar om just falska våldtäktsanmälningar. Det är ett stort problem! Tycker därför att det är ganska sjukt att saken anses som avslutad då anmälningarna i dessa fall dras tillbaka. Det görs aldrig mig veterligen några undersökningar efteråt där ånklagare försöker fälla den person som först gjorde anmälan. Detta ger signalen att det är fritt fram att förstöra vilken mans liv som helst utan risk för straff
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2004-10-16 23:26:00
|
|
Malin Michea till Greg |
8 år är 8 är. Våldtäkt är en livstids lidande. Om jag var du skulle jag inte uttala mig om sånt du inte vet någonting om.
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2004-10-16 23:27:00
|
|
Malin Michea till D.E |
OM han gör om det, ja - då är det värre.
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2004-10-17 16:48:00
|
|
D.E |
Malin: Efter 8 år är inte lidandet över för någon som straffats för våldtäkt. Personen föraktas sedan på livstid av alla i samhället. Det straffet får du vare sig du fälls eller inte...
Svar 32: Hmmm...tja...du vill med andra ord gå ifrån "bättre fria än fälla". Bara för just sexbrott då eller ska vi använda det på alla lagöverträdelser?
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2004-10-18 20:30:00
|
|
Sunny |
Att vara en dömd våltäktsman är slutet på ditt sociala liv.Du måste flytta ofta för sanningen kommer efter. Du får som regel sparken på ditt jobb o har svårt att få ett nytt o dina relationer med andra går upp i rök. Ingen är så föraktad som en våltäktsman eller en pedofil. Din familj dumpar dig. Detta får inte hända OSKYLDIGA.
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2004-10-18 20:35:00
|
|
Sunny forts |
Jag såg hur pappa levde. Ständigt på flykt: alltid livrädd.Missade jobb efter jobb.Hela familjen betraktade honom som död. utom jag då o hans nya fru.Men han var skyldig: Han hade kunnat avstå.Men min erfarenhet säger mig att man i tveksamma fall det gäller alla brott hellre måste fria än fälla. Vad slags samhälle kommer vi annars att få?Hur tror ni det känns att sitta i fängelse o vara oskyldig?
|
| |
|
Inlägg #35: Postat: 2004-10-19 20:14:00
|
|
Sunny till Malin |
Hur skulle du själv må ifall en lögn om dig utan vidare godtogs o du blev oskyldigt dömd för ett brott du själv anser är vidrigt?Jag vet i alla fall hur jag själv skulle må.
|
| |