Inlägg #1: Postat: 2004-10-12 11:12:00
|
. |
he-he
|
|
Inlägg #2: Postat: 2004-10-12 11:17:00
|
*KY* |
Svar till Yohannis: det tydligaste tecknet på GUDs demokratiska sinne: alla, säger ALLA, har en fri vilja att handla fritt-gott-jämlikt.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2004-10-12 13:33:00
|
Jon Hallqvist |
Nu kanske Swedenborg har besudlat mitt kristna sinne, men är inte Adam och Eva metaforer för varje människa på planeten. Guds bestraffning i den berättelsen är en metafor för konsekvenserna av att äta kunskapens frukt d.v.s. att inte längre betrakta utan analysera och därför förlora tjusningen med det hela. Det är ju därför de skyler sig.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2004-10-13 08:04:00
|
Alf Carlsson |
3>Ingen av de herrar du svarar har koll på Gud. Det finns någon slags religiös analfabetism i uttrycket "Jag är kristen", Jag är musslim", "Jag är katolik", "Jag är jude" etc. Parardoxen är att ju mer man "bekänner sig" desto mindre vet man om just Gud. Därför blir KY:s Gudsfunderingar/citat oerhört provocerande mot just Gud...och mig.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2004-10-13 17:16:00
|
Jon Hallqvist |
Men varför tror gemene man att TEXTERNA inte handlar om dem personligen? Religion är ju ett förhållningssätt politiskt, moraliskt och spirituellt och om det inte rör dem så kan ju inget komma ur det. Kristendomen är ingen "pliktetik", det är en spirituell vägvisare till personligt förverkligande genom utveckling och förfining av människans kultur.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2004-10-13 17:19:00
|
Jon Hallqvist |
...och när det gäller spirituell utveckling samt om man applicerar denna på alla i ett samhälle - Utopia så är det ju av största vikt att man begrundar och tar till sig på ett personligt plan. Att man speglar sig i texten, att man andas in dess budskap. Inte läser den genom en akademikers närsynta glasögon.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2004-10-13 17:21:00
|
Jon Hallqvist |
Lustigt på sätt och vis att folk missar detta i historien om Adam och Eva, eftersom de då gör precis samma misstag som dem och missar "EDEN" i texten.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2004-10-13 17:22:00
|
*KY* |
Hej Jon! Själv uppfattar jag Dina tankar som att Du intellektualiserar frågan om religion. Egentligen "behövs" det inte mera än ett varmt och medkännande hjärta. Jesus tex kom inte för att göra oss mera religiösa, men för att öppna våra hjärtan. mvh KY
|
|
Inlägg #9: Postat: 2004-10-13 21:05:00
|
Jon Hallqvist |
Är det inte just det religionen är?
Fråga alla yoga utövande munkar o.s.v.
Jesus "visade" på en väg människan kunde välja, ett gott föredöme för oss andra. Inte för att ta på sig våra synder, vi måste nämligen alla följa hans exempel. Du skall ju vara präst, visa det då!
|
|
Inlägg #10: Postat: 2004-10-13 21:08:00
|
Jon Hallqvist |
Sen så kan man väl inte påstå att ett intellektuellt sinnelag är att förakta vid bibelstudier. Ju mer man har med sig, desto mer kan man tillgodogöra sig, men det är dock det emotionella som är viktigt - och just detta ligger i Bibelns allegorier som skall tillämpas på en själv för att kunna tillgodogöras
|
|
Inlägg #11: Postat: 2004-10-13 21:11:00
|
Jon Hallqvist |
KY, med andra ord så kan jag inte påstå att ett öppet hjärta räcker för att förskansa sig den divina kunskapen i texterna. Man måste också FÖRSTÅ vad som står där. Det räcker inte med att be till Jesus, man måste själv BLI Jesus. Det är ju den röda tråden inom all religion och missar man det så har man ju missat hela poängen och bibeln blir bara till en historielektion.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2004-10-14 02:07:00
|
Alf Carlsson |
Jon! Jag har aldrig tidigare stött på en personligt formulerad religiös programförklaring som förtjänat mer respekt. Motbilden är KY:s prästerskapets eviga moraliserande och egenkonstruerade Gudacitat, som trycks i halsen på folk under populismens tröttsamma fana.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2004-10-14 02:09:00
|
Alf Carlsson |
Till Kyreus vill jag säga att du kan sluta "tävla" nu. LÄR DIG NÅGOT; "Det räcker inte med att be till Jesus, man måste själv BLI Jesus...".
|
|
Inlägg #14: Postat: 2004-10-14 09:20:00
|
Elisabeth |
Bra skrivigt JON,----men bli jesus,NEJ.nej
|
|
Inlägg #15: Postat: 2004-10-14 11:58:00
|
Alf Carlsson |
14> Man måste bli som FÖREBILDEN Jesus ; God, generös, solidarisk etc etc om Jesus nu var det..., inte bara "be om syndernas förlåtelse, uppfattar jag att Jon menar.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2004-10-14 13:00:00
|
*KY* |
Svar till Jon: GUD har skapat oss alla och olika och med avsikt. Det finns ingen helighet eller äkta mänsklighet i att "schematisera" hur mänskligheten skall vara. Alla får sträva efter att vara så äkta som möjligt efter just sina Gudagivna förutsättningar. Bevare mig för "modul-värld". mvh KY
|
|
Inlägg #17: Postat: 2004-10-14 13:03:00
|
*KY* |
Svar 2 till Jon: Inte heller finns det behov av duktighet i frågan. GUD mäter inte duktighet: min GUD älskar alla. De intellekutella - de klentrogna - invidivualister - flockmänniskor mfl - vi är alla GUDs Barn, med fel och brister.
Kyrkor och församlingar av olika slag har alltid funnits och kommer förmodligen alltid att finnas. Där skall precis alla vara välkomna, just såsom hos oss i Trelleborg tex.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2004-10-14 18:54:00
|
Jon Hallqvist |
*KY*, ingenstanns i Jesus lära framhålls präster eller auktoriteter. Prästens uppgift är inte heller att predika guds lära, utan som munkarna i kloster att utvecklas och fördjupa sin lära - nå målet Jesus. Det är väl onekligen därför de anammat hela hans livsstil?
Vägen till fadern går genom sonen, och hans exempel.
|
|
Inlägg #19: Postat: 2004-10-14 18:57:00
|
Jon Hallqvist |
Alla religioner bär på en väg till upplysning, och när det målet är nått oavsett om man sjunger hare-krishna eller är försunken i vördnadsfull meditation o.s.v. så kan man inte skilja sitt eget leverne från Jesus.
|
|
Inlägg #20: Postat: 2004-10-14 18:59:00
|
Jon Hallqvist |
*KY*, på vilket sätt tjänar du Gud?
Är det av rädsla du inte erkänner Jesus som förebild?
Han var vår förebild till frälsning och inte ensamt vå frälsning.
|
|