|
Inlägg #1: Postat: 2004-10-08 16:19:00
|
|
Malin Michea |
Varför så hånfull?
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2004-10-08 17:56:00
|
|
Uno Hansson |
Bodil Jönsson, fysikprofessor i Lund, menar att vad som saknas idag är bredband! Dvs. varje människa behöver "bredbandiga" kontaktnät med andra människor,som går helt på tvärs över åldersgränser, klasstillhörighet och yrkesgrupper. Jag fick igår inbjudan där studenter i Gbg skall träffa seniorer som livserfarna mentorer.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2004-10-08 21:36:00
|
|
amb |
Det låter som en bra idé även om det verkar lite krystat med tanke på att de flesta faktiskt har morföräldrar o så. Sverige är väl förmodligen det land som har de mest segmenterade generationerna i världen och i kombination med en ganska snedvriden syn på åldrande i kombination med en vämjelig ungdomskult och mkt aktiv förträngningsförmåga vad det gäller livets mest basala faktum, döden har vi naturligtvis kokat ihop en rätt rolig soppa.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2004-10-08 21:42:00
|
|
amb |
... och våra medier uttrycker ju ingen vidare het önskan om att servera lifsfilosofiska koncept utöver "gör om mig". Synergieffekterna inom världens konsumtionsindustri gör i brallan över alla möjligheter som öppnas på vid gavel av människors illamående och kommer naturligtvis göra allt för att vidmakthålla detta. Hur mycket tror du t ex antidepressiva läkemedel bara i Sverige generar i inkomst för läkemedelsföretagen? Har hört en siffra på 5 500 000 pers bara i Sverige.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2004-10-08 21:47:00
|
|
amb |
... Jag hade en intressant diskussion med en kvinna från Uganda. Hon menade på att depression inte existerar som begrepp där. Intressant. Om man följer depressionens historia så var det ngt som uppstod under romantiken i samhällets övre skikt. Bildade människor som inte får omsätta sig själv och sina kunskaper i handling är en bra grogrund för samhällssjuka som liksom alla andra sjukdomar smittar. ja, det var lite om det :
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2004-10-08 23:48:00
|
|
Mia |
Kacks inte vet jag hur gammal du är, min psykolog pratar mycket om synen 40-talister hade på sex , på 60-70 talet levde de ut den. Första gången jag blev våldtagen var jag tre år av morbror iof var han född på 20-talet, vådtäkterna fortsatte tills jag fick mens, att jag mår
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2004-10-08 23:54:00
|
|
Mia |
forts.
dåligt för det betyder det att jag är en svag människa? Eller är det alla deoch det är många vuxnagammla och starka som vill ha sex med barn som är svaga ? Fast det är klart får dom bara lova att knulla småbarn mår de bra !
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2004-10-09 04:43:00
|
|
Malin Michea |
Mia>> Får du någon hjälp för det här? *orolig*
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2004-10-09 06:59:00
|
|
Kacks |
Mia: Det betyder att du hade otur. Men jag vägrar tro att alla som knaprar piller och kräver terapi har blivit utnyttjade som barn. Det finns de med riktiga problem, men medge att de andra är lite för många för att man ska tro på det på allvar. Allt är samhällets fel...
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2004-10-09 13:03:00
|
|
Farsan |
Våldtäkt är det värsta som kan hända ett litet barn. Men det finns andra orsaker också som kan knäcka en tonåring psykiskt. Elittänkande t.ex. inom barn- och ungdomsfotboll. ”Du är så bra, du kommer att bli en stor fotbollspelare.” ”Om inte Per kommer med är det ingen idé att vi deltar i turneringen, vi kommer att förlora, hans fotskada är inte så allvarlig, den kan vi tejpa.” ”Turneringens bästa spelare, Per.” Vid femton var det slut. Sedan dess gäller piller…
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2004-10-09 13:04:00
|
|
Farsan |
Eller den där lovande 15-åriga tennisspelaren i Jönköping. Det sa stopp, slut med tennisen. Några dagar senare fick vi läsa att en ung kille hade hoppat från perrongen framför ett tåg.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2004-10-09 13:09:00
|
|
Farsan |
Till sist. Jag är jävligt förbannat på sådana typer som sign Kacks, dessa satans okunniga typer som försöker vara viktiga.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2004-10-09 19:06:00
|
|
Sunny till Kaks |
Det finns fortfarande många i det här landet som liksom jag o mina syskon föddes av misstag. Att växa upp ensam på barnhem eller i olika fosterhem är riskabelt. Det kan gå bra men någonting saknas.O föräldralösa barn är lätta att både antasta o at mobba o det vet omgivningen.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2004-10-09 21:09:00
|
|
Dredger |
Vete fan om problemet har blivit så mycket större. Det har under en lång period funnits en "deppkultur" som innehåller färdiga modeller för hur en ung och deppig ska se ut och bete sig och idag är influenserna hårdare och mer vitt spridda..
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2004-10-09 21:10:00
|
|
Dredger |
Om t ex Goethes Den Unge Werthers Lidande hade filmatiserats av Slukas Toddysson så kanske en ännu större antal unga män valt att ta sig av daga.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2004-10-09 21:13:00
|
|
Dredger |
Just unga män är för övrigt den grupp där självmorden ökar mest men ändå offras dom i den politiska korrekthetens namn. Skönt att man har rötterna i en rejäl våldskultur i stället för en deppkultur :-
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2004-10-10 12:04:00
|
|
Farfar |
Svar 16 Dreglaren. ”Skönt att man har rötterna i en rejäl våldskultur”. Vilken jävla inställning. Våldskultur är samma som USA-kultur. Våldsamma blodiga hårdporrfilmer, brutala aktionsfilmer, Counter Sreik mm. våldsamma dataspel. Gruppvåldtäkter, överfall, mord mm. Detta härskar i samhället idag. Och alla orkar inte med. ”Skönt att man har rötterna i en rejäl våldskultur”, säger Dreglaren. Fy Fan!
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2004-10-11 22:16:00
|
|
Dredger |
Svar till 17 Peddo-Farfar. "Våldskultur är samma som USA-kultur.". HA, ha, din tönt, nej förlåt, din okunniga tönt. Men varför slösa tid och energi på att öppna ögonen på en sådan som dig, för evigt dömd att vandra blind.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2004-10-12 13:26:00
|
|
Johan Wedberg |
En gammal 65 dam sa till mig: "Dagens barn har det så bra idag. De har i genomsnitt 500 leksaker per barn. På min tid hade vi bara en eller två. Men vi hade roligt ändå." Säger väl allt...
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2004-10-12 18:09:00
|
|
Malin Michea till Johan Wedberg |
Ja, vad säger det egentligen? Att vi är för bortskämda?
|
| |