|
Inlägg #1: Postat: 2004-10-06 14:33:00
|
|
Christoffer Persson |
Finns det ett behov för detta?
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2004-10-06 14:44:00
|
|
Robert Wensman |
Som medlem i aktiv demokrati så anser jag givetvis att behovet finns. Den representativa demokratin byggdes upp i en tid då de enda kommunikationer som fanns var häst och vagn, och telefonen knappt var uppfunnen. Idag har vi en helt annan typ av kommunikationsteknologi än vi hade då, så man kanske ska börja fundera på vilken legitimitet en riksdagspolitiker egentligen har då han/hon egenväldigt beslutar om saker och ting utan att konsultera befolkningen.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2004-10-06 14:45:00
|
|
Robert |
Jag motsätter mig att dagens politiker handlar utifrån fixa ideologier istället för att sätta uppdraget ifrån folket i centrum. Med ett parti som aktiv demokrati skulle politikerna tvingas att lyssna på folket.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2004-10-06 14:48:00
|
|
Robert |
Visserligen kan man anse att dagens folkomröstningar kan se avskräckande ut. Men detta beror som jag ser det på att de skötts på ett mycket dåligt sätt med på tok för begränsad betänketid etc. Politiker som idag letar efter olika sätt att kritisera folkomröstningar försöker bara skydda sin egen maktposition.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2004-10-06 18:06:00
|
|
Bergmark |
Att lyssna på folket kallas ofta för oppurtunism och anses vara nästan lika fult som moral.
Lustigt?
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2004-10-06 18:59:00
|
|
Robert |
Bergmark: Ja, är inte det lite lustigt i ett land där våra politiska representanter påstås representera folket. Naturligtvis behövs i alla system någon form av tröghet som förhindrar att omvälvande förändringar sker över en natt, men trögheten behöver ju skapas av politiker som inte lyssnar. Man kan ju ha smarta tröghetsmekanismer inbyggda i omröstningsförfarandet också.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2004-10-07 09:43:00
|
|
Christoffer Persson |
Ser många bra ideer hos Aktiv Demokrati, men personligen tycker jag nog det skulle fungera bäst som ett supplement till en representativ demokrati. Ansvarstyngden kan vara något för svår som det är ju, aktiv demokrati skulle utan tvekan underlätta. Dock är jag tveksam till att helt följa deras förslag, utan ser hellre en kompromiss imellan nytt och gammalt.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2004-10-07 12:13:00
|
|
Per W |
"lyssna på folket", jovisst, men hur omsätter man 9 miljoner viljor och synpunkter till EN politik?
|
| |