|
Inlägg #1: Postat: 2004-10-06 07:57:00
|
|
Olle |
Jo men visst, och folket i Nordkorea och Kuba verkar ju leva ett gemytligt liv med fria val enligt Tove och acceptans av oliktänkande. Idiot. Har du inte lärt dig något alls av historien ?!? Kommunism är INTE förenligt med demokrati och det sitter en kommunist i toppen i Sveriges vänsterparti som förespråkar leninism. Det fan ingen storm i ett vattenglas, det är en skandal!
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2004-10-06 08:30:00
|
|
Alf Carlsson |
Kubas situation är inte i första hand ett resultat av dess politiska ledning utan av USA:s handelsembargo, d v s USA-diktaturens agerande mot oliktänkande, med terror, infiltration, embargo och mord av demokratiskt valda presidenter.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2004-10-06 08:34:00
|
|
Alf Carlsson |
Ett kommunistiskt medvetande, vilket bl a tillämpas i golfklubben med deras handikappsystem, är något man gärna ser i den lilla gruppen, men som man förkastar som lösning för samhällsbygget. Det finns inte en golfspelare som inte är kommunist, men dom flesta saknar tillräcklig begåvning för att förstå det själva.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2004-10-06 09:49:00
|
|
Joakim Johansson |
Svar 1: Är det mig du kallar idiot? I så fall kan du dra åt helvete. Du verkar inte fatta ett piss jävla nolla. Det handlar inte om att försvara kommunismen. Frågan är att det framställs som konstigt att en man sprungen ur en kommunistisk organisation skulle ha kommunistiska åsikter. Dessutom förenklar man kontextproblematiken.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2004-10-06 11:51:00
|
|
Johannes Jakobsson |
Joakim: Tyckte också att programmet framstod som en storm i ett vattenglas. Samtidigt så tycker jag det är lite märkligt att brevet ändrades så pass att ursäkten helt plockades bort. Men å andra sidan så hamnar inte kommunism under kategorin hets mot folkgrupp eller motsvarande, så det är ju inga olagligheter det är tal om.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2004-10-06 13:09:00
|
|
Alf Carlsson |
Var det någon som uppmärksammade att ALLA erkände den strukna ursäkten som ett misstag, ett felaktigt beslut och att man under sittande stund erkände detta helt förbehållslöst? Att jämföra med den socialdemokratiske valstugearbetaren som röt sin rasism, filmades och "aldrig hade sagt det" och vid filmkonfrontationen sa: "Det är inte jag..."
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2004-10-06 13:12:00
|
|
Alf Carlsson |
Svagheten stod Hermansson, Werner och Schyman för som i opportunismens namn inte klargjorde skillnaden mellan kommunismen som idé och dess despotiska utövare. Den styrkan fanns däremot hos ungdomsförbundet, vilket bådar MYCKET GOTT.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2004-10-06 13:22:00
|
|
Per Lindgren |
AC Jag måste ha missat något parti i programmet. Trots det kan jag inte minnas att jag vänt mig bort eller gått på toaletten någon gång under sändningstiden. När syntes styrkan hos ungdomsförbundet? Var det när ordförande i förbundet talade om fria val i Cuba vilket skulle ha varit en "olycklig" formulering eller var det när hon vägrade att erkänna Cuba som en diktatur?
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2004-10-06 13:37:00
|
|
Alf Carlsson |
Förlåt. Det var i "debatt" klockan 21, timmen efter "Uppdrag granskning". De yngre,Tove Fraurud och Amerika Vera Zavala visade tillförsikt inför framtiden. Jag blev oerhört imponerad av Tove, som trots Josefssons enfaldighet och krav på att diktaturmärka Cuba, aldrig vek från hållningen om olika grader av demokrati.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2004-10-06 13:42:00
|
|
Alf Carlsson |
Amerika lysande retorik, blixtsnabb och fullständigt respektlös. Zettreus, ett upphöjt lugn, trots ett makalöst tjatande från andra sidan om erkännande hit och dit i ämnet svart eller vitt. Jag fick en dagiskänsla av Josefsson: "Jag har rätt, jag har rätt, jag har rätt; erkänn, erkänn, erkänn...". Det är förvånande hur lågt intresset var för svaren, en klassisk drevsituation.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2004-10-06 14:07:00
|
|
Per Lindgren |
Josefsson gör mig i många fall illamående. I det här fallet förstår jag att han var irriterande då han på sedvanlig Josefsson-manér körde på för hårt. Något som är typiskt för ungdomsförbund i vanliga fall. Däremot förstår jag absolut inte vad du pratar om runt America. Hon hade inte ett ord att säga. Än mindre Tove. Tove borde bli avsatt pga hur lite hon kan.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2004-10-06 14:14:00
|
|
Alf Carlsson |
America hade en begreppsdiskussion med statsvetaren som visade LEKEN med begreppen - Mycket bra. Tove försökte nyansera Kuba-debattens demokrati och vek inte ner sig trots Josefssons svartvita tjat.- Mycket bra. Du kan inte bara gå på rent faktakunnande när du bedömmer lämplighet, utan det är HÅLLNINGEN och vad dom säger i de frågor som man är pålästa i. Jag vill inte ha en uppslagsbok som ordförande utan en intellektuell strukturanalytiker med hållning.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2004-10-06 14:21:00
|
|
Alf Carlsson |
Båda är mycket utvecklingsbara och America har dessutom ett naturligt massmedialt genomslag. Hon äger TV-rutan, dels för att hon äger klassisk skönhet, dels för att hon vågar sticka ut med en orange tröja och lysa, utmana och slutligen för att hon är blixtsnabb i tanke och repliker. Hon har den karisman som TYVÄRR är nödvändig för att nå hela vägen. Vi kan inte bortse från hur den politiska debatten får genomslag. Inte ens VP.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2004-10-06 14:29:00
|
|
Alf Carlsson |
Josefsson fick ett antal frågor av mig under efterföljande chatt, men svarade inte på någon. Däremot upprepades varianter av andra frågor, d v s man gav samma svar flera gånger på de anpassade och regisserade frågorna. Jag undrar om Josefsson kan reparera sin sargade trovärdighet, å andra sidan har han genom programmet säkrat sina sympatier i det mer penningstinna lägret...
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2004-10-06 16:14:00
|
|
M.K. |
Alf svar 9, i Sverige förra veckan såg jag första delen av programmet om vänstern. Där gjorde T.Fraurud bort sig rejält, dum tjej som stint stirrar i kameran och repeterar lögner. Utan ifrågasättande pumpade hon sin reviderade historieskrivning och kunde bara skaka på huvudet när verkligheten knackade på. Mer bortgjord har jag sällan sett någon på TV, riktigt underhållande.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2004-10-06 16:14:00
|
|
M.K. |
Intressant förövrigt att regeringsmegafonen producerar program ämnade att ta avstånd från vänstern för att några dagar senare i tidningsmegafonen placera skulden för drogpolitiken på moderaterna. Vad håller sossarna på med, kalla fötter? Förberedande historierevision?
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2004-10-06 16:26:00
|
|
Alf Carlsson |
15>Såg inte det programmet och har bara stött på henne i detta sista.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2004-10-06 18:33:00
|
|
Jan E |
Alfs försvar av sina partikamrater, som avklädda in på bara skinnet gör bort sig i teve, är nästan rörande. Jag tror att vi är många som uppfattade deras framträdande på ett helt annat sätt. Partisekr Zethreus behöll visserligen lugnet, men svamlade och bortförklarade så att det stod härliga till.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2004-10-06 18:33:00
|
|
Jan E |
För att inte tala om America, en riktigt ruggig person, sina vackra ögon till trots. Hennes demokratisyn ger vi inte mkt för, man minns för övrigt hennes försvar av stenkastare för övrigt gift med en i eurodebatten förra året, och att hon tycker det är rätt att konfiskera privat egendom m.m. Och precis som Alf tror hon att anfall är bästa försvar. Hon lyckades inte heller nåt vidare med det.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2004-10-09 14:09:00
|
|
Alf Carlsson |
Vad är din motbild? Skandiachefer som stjäler miljardbelopp, Villägare som sitter passiva och blir mångmiljonärer på sitt boende, hemlösa som ligger i drivor i gränder och portuppgångar?
|
| |