Inlägg #81: Postat: 2004-10-06 15:55:00
|
Peter |
Se denna artikel:
Länk: sundaymail.co.uk
När det gäller grovt våld kan jag inte heller tänka mig att kvinnor kommer i närheten av männens statistik.
|
|
Inlägg #82: Postat: 2004-10-06 15:58:00
|
Peter |
Dock i statistiken om mäns våld mot kvinnor ingår även knuffar, hot om våld etc. Det är inte alls självklart hur statistiken ser ut då sådant räknas in. Inga forskare i området är dock intresserade att undersöka hur ofta kvinnor utsätter män för den typen av våld.
|
|
Inlägg #83: Postat: 2004-10-06 16:02:00
|
Lina |
Jag är inte förvånad, någon av våra kvalitetsmättade kvällstidningar skulle säkert kunna skriva exakt samma artikel om Sverige.
Det finns säkert uppgifter som visar att det sker en ökning av barn som våldtar sina föräldrar också
|
|
Inlägg #84: Postat: 2004-10-06 16:04:00
|
Lina |
Titta på den statliga utredningen som kom för några år sedan, Spader Dam. Där finns statistik så det räcker, även på Brottsförebyggande rådets hemsida kan du läsa om hur våldet mot kvinnor av män i intima relationer ser ut och hur vanligt det är. Så vanligt att män måste börja ta ansvar
|
|
Inlägg #85: Postat: 2004-10-06 16:07:00
|
Peter |
Ja, jag har läst dessa rapporter. Vad menar du med att män måste börja ta ansvar. Vad är du ute efter?
|
|
Inlägg #86: Postat: 2004-10-06 16:07:00
|
Peter |
Ja, jag har läst dessa rapporter. Vad menar du med att män måste börja ta ansvar. Vad är du ute efter?
|
|
Inlägg #87: Postat: 2004-10-06 16:09:00
|
Peter |
Vad menar du med att någon av våra kvällstidningar skulle kunna skriva samma artikel? Menar du att den är osann? Irrelevant?
|
|
Inlägg #88: Postat: 2004-10-06 16:25:00
|
Biff, till Uno |
Uno, låter som en väldigt marxistisk attityd. Det vill säga oerhört förenklad. Sociologin anser sig tydligen inte ens som en beteendevetenskap. Visst kan olika samhällsdiskurser påverka ens beteende i viss mån, men det finns så oerhört många andra influenser som påverkar en människa i mycket större grad.
|
|
Inlägg #89: Postat: 2004-10-06 16:25:00
|
Biff, till Uno |
Ordet "samhälle" är i sig ett redskap för analys, och inget som kan påverkas. Det är beteckningen på stor grupp människors statistiskt uppmätta genomsnittliga beteende. Att därför tala om att genomföra "strukturella förändringar", blir därför omöjligt eftersom uttrycket är i imperfektum.
|
|
Inlägg #90: Postat: 2004-10-06 16:54:00
|
M.K. |
Lina mfl. ovan vädrar uppfattningen att det existerar en våldspremierande kultur bland män. Jag säger inte emot, i vissa grupper verkar våld och machismo vara sättet att etablera sin plats på apberget. Dock har jag aldrig stött på någon man som tyckt det är acceptabelt att misshandla kvinnor. Kvinnomisshandel liknas snarast med barnvåldtäkter, alla tar avstånd från det. Att peka på manlig våldskultur i en debatt om kvinnomisshandel utan att väga in den aspekten är om inte annat så oärligt.
|
|
Inlägg #91: Postat: 2004-10-06 17:22:00
|
Lina |
Kvinnomisshandel i olika former är ju enligt dessa rapporter som du säkert läst så pass vanligt att det inte går att skylla enbart på enskilda män. ´Jag tror inte att alla män är våldsbenägna men om man inte kopplar ihopmanligt beteende med det våld som kvinnor utsätts för kommer man aldrig åt problemet.
|
|
Inlägg #92: Postat: 2004-10-06 17:28:00
|
Lina |
M:K. Du menar att det inte finns någon koppling mellan kvinnomisshandel och manligh våldskultur?
|
|
Inlägg #93: Postat: 2004-10-06 17:44:00
|
M.K. |
Lina, sa jag verkligen det? Inte första gången du använder tillspetsade frågor i ett försök att lägga ord i munnen på andra. Vad jag pekade på var att manlig våldskultur inte som helhet är en kvinnomisshandlande våldskultur. Kvinnomisshandlande män är ett litet subset av misshandlande män. Och ska man peka på manlig våldskultur ska man även se det perspektivet så att man inte presenterar en oärlig bild. Våld mellan män är acceptabelt hos vissa, mot kvinnor hos betydligt färre.
|
|
Inlägg #94: Postat: 2004-10-06 18:41:00
|
Lina |
MK
Men det är väl våldskulturen i sig som är problemet, oavsett vem och hur den drabbar?
´Du erkänner den manliga våldskulturen, men att den skulle ha något med våld mot kvinnor att göra kan du inte alls förstå. Förlåt om jag la orden i munnen på dig, jag försökte bara förstå logiken i ditt resonemang, vilket jag ännu inte lyckats med.
|
|
Inlägg #95: Postat: 2004-10-06 19:15:00
|
M.K. |
Nu är inte våld nödvändigtvis ett problem, även hundvalpar bråkar för att etablera rangordning. Först när det drabbar oskyldiga blir det ett problem, men ett fåtal individers beteende kan man inte belägga andra med ansvar för. Ska vi slakta hundvalpar i preventivt syfte, dom kan ju bita någon? Eller straffa alla kvinnor för några tjetjenska änkors desperation, eller kanske mäta ut ansvar för ett par bankirfamiljers härjningar på alla judar. Var ska vi sluta?
|
|
Inlägg #96: Postat: 2004-10-06 19:16:00
|
M.K. |
Jag håller fullt med om att våld mot kvinnor är ett problem, däremot kan jag varken ur ett ideologiskt eller pragmatiskt perspektiv förstå fokuseringen på män som grupp. Att bestraffa en individ för en annan persons handlingar är mig fullständigt främmande, men även om man intar ett iskallt utilitaristiskt perspektiv har jag svårt att se hur problemet skulle avhjälpas av kollektiv skuldbeläggning och bestraffning, det blir bara värre.
|
|
Inlägg #97: Postat: 2004-10-06 19:37:00
|
M.K. |
För att förtydliga vad jag menade i svar 90 ovan kanske jag bör tillägga att man när man talar om en utbredd manlig våldskultur bör väga in ett minst lika utbrett manligt avståndstagande från våld mot kvinnor. Att måla upp män som misshandlande vildar som inte drar sig för att "spöa upp käringen" är oärligt för att inte säga korkat.
|
|
Inlägg #98: Postat: 2004-10-06 20:21:00
|
mludd |
Svar 91: Ett problem är att alla verkar ha en egen definition av kvinnomisshandel, jag har diskuterat med anarkofeminister som menar att om min flickvän kastar en bok i huvudet på mig och jag knuffar undan henne och går ut ur lägenheten så har hon inte misshandlat mig men jag har misshandlat henne...
|
|
Inlägg #99: Postat: 2004-10-06 22:18:00
|
Peter |
Gudrun Schymann tycker att man måste gruppindela och generalisera för att se tydligt och kunna förklara.
Det torde vara mer träffande att tex studera våldet i gruppen alkoholister kontra ickealkoholister. Vill man hitta orsakssamband så bör man identifiera gruppen som har egenskapen och jmf med de som inte har den. Alkoholism torde vara en mycket bättre vald indelningsgrund.
|
|
Inlägg #100: Postat: 2004-10-06 23:17:00
|
Tomas |
Lina är uppenbart en tokfeminist men jag svarar ändå på "Vilka är det som driver kvinnojourer, stödjer de kvinnor som blivit slagna och våldatgna? Inte är det män i alla fall."
Inte så konstigt eftersom ROKS _inte tillåter_ män att jobba på kvinnorjourer.
|
|