Inlägg #41: Postat: 2004-10-06 09:45:00
|
Uno Hansson |
Jag har under mer än tio år försökt att föreslå att man prövar och diskuterar alternativa infrasystem, men det är svårt att göra sig förstådd. Det blir väldigt lätt alltför tekniskt, allomfattande och komplext.
|
|
Inlägg #42: Postat: 2004-10-06 09:47:00
|
Peter |
Har jag en större skyldighet att engagera mig för att jag är man?
Vem har mest inflytande över en viss person? Ja, det är väl anhöriga och vänner. Jag har inga anhöriga och vänner som begår sådant våld. Om det händer så har det alltid varit naturligt för mig och i min släkt att reagera och sätta stopp för sådant.
|
|
Inlägg #43: Postat: 2004-10-06 09:51:00
|
Peter |
Det är en uppmaning som ska riktas till alla män och kvinnor lika mycket: - är det din bror, din syster, din mor, din far, din son, din dotter, din kompis etc som slår? Dessutom, varför denna ensidiga fokusering på fysiskt våld? T.ex samhällets kostnader för mobbning och annat psykiskt våld kan mycket väl vara mycket högre än dito fysiskt.
|
|
Inlägg #44: Postat: 2004-10-06 09:52:00
|
Peter |
Om jag hade en anhörig eller vän som begick övervåld mot någon så skulle det vara min skyldighet att reagera, pss som det vore alla andra män och kvinnors skyldighet i dennes omgivning att reagera.
|
|
Inlägg #45: Postat: 2004-10-06 09:54:00
|
Joakim Johansson |
Peter: Att vi killar lär oss att få vad vi vill genom våld är jag helt övertygad om. Men det behöver inte innebära att man brukar våldet. Det räcker med hot om våld. Och när det gäller mäns delaktighet i debatten så visst finns det män som pratar om problemet. Men tyvärr slår de flesta män ifrån sig med åsikten att det inte finns något problem.
|
|
Inlägg #46: Postat: 2004-10-06 09:56:00
|
Peter |
Det som vissa tokfeminister kan klaga på är att få män accepterar deras utgångspunkter för diskussionen. Dock är det minst lika många män som deltar. Tokfeminsterna motverkar dock sitt påstådd syfte genom att blockera det mesta av konstruktiv diskussion genom sina dogmer om alla mäns skuld.
|
|
Inlägg #47: Postat: 2004-10-06 10:00:00
|
Peter |
Joakim, vi lär oss alla, män som kvinnor, att man kan få som man vill mha våld. Mycket få lär sig dock att det är ok. Återigen, de flesta män och kvinnor protesterar mot tokfeministernas utgångspunkter. Ämnet som sådant, problemet med våld i samhället, tror jag ingen förnekar.
|
|
Inlägg #48: Postat: 2004-10-06 10:03:00
|
Peter |
Det vore intressant att se en enkät där folk får svara på vilket som är störst problem för dem personligen: psykiskt eller fysiskt våld och hur förövarna fördelas över män och kvinnor.
|
|
Inlägg #49: Postat: 2004-10-06 10:03:00
|
Peter |
Det vore intressant att se en enkät där folk får svara på vilket som är störst problem för dem personligen: psykiskt eller fysiskt våld och hur förövarna fördelas över män och kvinnor.
|
|
Inlägg #50: Postat: 2004-10-06 10:06:00
|
Peter |
Även hur offren fördelar sig, givetvis.
|
|
Inlägg #51: Postat: 2004-10-06 10:41:00
|
Peter |
Jag menar att våldet i samhället är ett stort problem och bör uppmärksammas i hela sin omfattning. Medan tokfeministerna utnyttjar våld mot kvinnor av män för att nedvärdera män i allmänhet och bevisa mäns förtryck av kvinnor i allmänhet, så lider många av våra medmänniskor dagligen.
|
|
Inlägg #52: Postat: 2004-10-06 10:45:00
|
Peter |
Det effektivaste sättet att lära människor att använda våld är att låta det löna sig. Flathet av lärare, ointresse av föräldrar att se vad deras barn gör, flathet av arbetsgivare, mobbning i riksdagen, samhällets oförmåga att lösa brott och få fast gärningsmän etc urholkar rättsmedvetandet och moralen.
|
|
Inlägg #53: Postat: 2004-10-06 11:44:00
|
Lina |
Peter säger att män och kvinnor ska ta ansvar för våldet och att tokfeminisetrna bara vill nedvädera män.
Faktum kvarstår att det är MÄN som slår. Varför ska kvinnor ta ansvar för det?
|
|
Inlägg #54: Postat: 2004-10-06 11:56:00
|
Krieg |
Det är totalt felaktigt att införa kollektivt påföljdstänkande inom rättsväsendet. Jag vägrar ta ansvar för tokigheter som enskilda män hittar på!!! Skall i så fall kvinnor i konsekvens med detta kollektivt straffskattas för kostnader i samband med kvinnors dumheter? För sådana finns väl oxå!!?!
|
|
Inlägg #55: Postat: 2004-10-06 12:00:00
|
Peter |
Här har vi en dogm:
-män ska ta ansvar för att män slår.
Vad menas? Ska alla män straffas för att några män slår? Ska då alla kvinnor straffas för att några kvinnor slår sina män? Vad vore poängen?
|
|
Inlägg #56: Postat: 2004-10-06 12:00:00
|
Krieg |
Bra namnval!
|
|
Inlägg #57: Postat: 2004-10-06 12:01:00
|
Lina |
Alltså, bra namnval
|
|
Inlägg #58: Postat: 2004-10-06 12:02:00
|
Peter |
Ska alla män ta ansvar för att göra gällande att det är oacceptabelt? Ja, givetvis, men det är redan inskrivet i lagen. Är det bara män? Nej, alla män och kvinnor som jobbar inom vårt rättsväsende är ansvariga att utforma bra lagar och våra fplkvalda män och kvinnor är ansvariga att besluta om lagarna.
|
|
Inlägg #59: Postat: 2004-10-06 12:04:00
|
Lina |
Alla män slår inte, men det finns som diskussionen ovan visar, en kultur, som kallas manlighet, där våld premieras. Män måste ta ansvar för att bryta den kulturen.
|
|
Inlägg #60: Postat: 2004-10-06 12:05:00
|
Peter |
Vilka är ansvariga för vilka män och kvinnor som sitter i riksdagen? Ja, det är ju alla vi män och kvinnor med rösträtt. På ett plan är alla medborgare ansvariga, i en demokrati, för hur samhället ser ut. På ett annat plan är vi individuellt ansvariga för våra haandlingar.
|
|