Inlägg #21: Postat: 2004-10-06 00:04:00
|
Malin Michea |
svar18> Då är vi ju överens på en punkt. Det är av dessa anledningar jag räknat upp som jag motsätter mig att vi inte ska gå djupare i frågan om att hitta förklaringar. Vill man ha bort ett träd räcker det inte med att såga bort stammen. Stubben och rötterna måste följa med också.
|
|
Inlägg #22: Postat: 2004-10-06 00:06:00
|
Malin Michea |
svar 19>> Det är rätt, Uno! Våld är inte manligt, det är osexigt och korkat.
|
|
Inlägg #23: Postat: 2004-10-06 00:06:00
|
Joakim Johansson |
Svar 19: Kan ärligt berätta för dig Uno att jag idag hatar allt vad våld heter. Känner mig varken stolt eller manlig över mitt beteende en gång i tiden. Och när jag idag ser att bråk är på gång är jag den första som går därifrån. Och jag känner mig, precis som du oerhört manlig när jag gör det. Jag behöver inte bevisa något. I alla fall inte genom våld.
|
|
Inlägg #24: Postat: 2004-10-06 00:07:00
|
Malin Michea |
Hoppsan vilken trevlig debatt. Ingen har kallat mig för rövslickare ännu... ;-
|
|
Inlägg #25: Postat: 2004-10-06 00:09:00
|
Michael Lundahl |
""Jag har inte slagit någon" säger många och anser därmed debatten avslutad." Vilket jag tycker är fullständigt rätt. Om debatten spårar ur direkt så är det bäst att döda det spåret och börja om på ny kula. En debatt är inte bra och/elle rproduktiv per sutomatik. Vissa debatter är kontraproduktiva. Sådana mår bäst av att avslutas för att ge plats åt seriös debatt.
|
|
Inlägg #26: Postat: 2004-10-06 00:12:00
|
Malin Michea |
svar 25>> Var det pik? *skrattar*
|
|
Inlägg #27: Postat: 2004-10-06 00:14:00
|
Joakim Johansson |
Svar 25: Visst har man all rätt i världen att vägra delta i en debatt man inte anser vara viktig eller nödvändig.
|
|
Inlägg #28: Postat: 2004-10-06 00:14:00
|
Joakim Johansson |
Svar 25: Visst har man all rätt i världen att vägra delta i en debatt man inte anser vara viktig eller nödvändig.
|
|
Inlägg #29: Postat: 2004-10-06 00:16:00
|
Michael Lundahl |
Faktiskt inte Malin. : Många av kvinnosaksdebatterna, som exempelvis porr, sexhandel, sexbrott/rättsväsende, utseende fixering med mera anser jag vara fullständigt urspårade. Ett tryck på den stora resetknappen är vad som behövs. En omstart och utrensning.
|
|
Inlägg #30: Postat: 2004-10-06 00:18:00
|
Michael Lundahl |
Joakim: Debatt om olika rättvisefrågor är alltid nödvändig. Men nödvändigheten är inte ett carte blanche som gör att debatten får se ut hur fan som helst. En debatt som inte gör att vi kommer närmare målet tjänar inget syfte.
|
|
Inlägg #31: Postat: 2004-10-06 00:20:00
|
Malin Michea |
Just i det här fallet tycker jag att två debatter är nödvändiga. Det ena utesluter inte det andra som många verkar tro... Debatten om våld och hur det ska stoppas, och debatten om feminismens sådan den ser ut idag vara eller icke vara i politiken.
|
|
Inlägg #32: Postat: 2004-10-06 00:27:00
|
Joakim Johansson |
Michael: Ser faktiskt ingen anledning till att begränsa något över huvud taget. Begränsningar leder sällan framåt. Låt alla åsikter och diskussioner flöda fritt. Svaret kan finnas där du minst anar det. Men låt även var och en få vara så selektiv den vill. Nödvändighet är nämligen en högst subjektiv känsla.
|
|
Inlägg #33: Postat: 2004-10-06 01:50:00
|
Biff |
Malin, tror du inte att det är bättre att i just denna fråga istället fokusera kvinnorna som blir slagna? Varför människor slåss vet ju varenda barnunge; visst kan man käbbla om samhällsstrukturer tills de står ut ur öronen, men det går inte att komma ifrån att en enskild individ faktiskt slåss för att han inte mår bra. Den dagen människor slutar må dåligt kommer våldet upphöra, dvs aldrig. Istället borde debatten kretsa kring varför de slagna kvinnorna inte gör något åt situationen.
|
|
Inlägg #34: Postat: 2004-10-06 02:08:00
|
Biff |
Debatten blir ju så klart mycket enklare när man bara sitter och rabblar sociologimodeller. Felet är bara att dessa är analytiska, och absolut inte gjorda för att förutse något. De så fina "samhällsstrukturerna" kan bara förklara varför det som skett kunde ske. Genom statistik anknyter vi de mans våldsföring till en samhällsstruktur, för att sedan knyta denna struktur till mannens, och kanske även manlighetens våldsföring.
|
|
Inlägg #35: Postat: 2004-10-06 02:08:00
|
Biff |
Händelserna måste alltså redan ha inträffat innan några slutsatser kan dras, om nu några slutsatser kan dras då hela resonemanget går i en cirkel. Och om det efter en tid, skulle visa sig att resonemanget stämde, har man ändå ingen lösning på problemet.
|
|
Inlägg #36: Postat: 2004-10-06 02:25:00
|
Biff |
Att fokusera kvinnorna lämnar dock inget utrymme för debatt, eftersom lösningen på hur dessa ska komma ifrån sina misshandlande män är förkrossande uppenbar. Kanske finns debatten enbart för debatterandets skull, så att tidningsfolk och annan intellektuell elit ska slippa engagera sig i realiteten, i tron om att de ändå bidrar med något utvecklande för att tjäna sitt levebröd?
|
|
Inlägg #37: Postat: 2004-10-06 09:37:00
|
Uno Hansson |
Biff, Joseph Schumpeter skriver 1943: ”Formerna och villkoren för produktionen är de fundamentala determinanterna för sociala strukturer, som i sin tur alstrar attityder, handlingar och kulturer”.
Byter man ut ordet produktionen mot "de infrastrukturella och sociotekniska systemen" så tror jag detta gäller fortfarande. Det är alltså de gamla tekniska systemen infrastrukturen i vid bemärkelsesom målmedvetet behöver förändras.
|
|
Inlägg #38: Postat: 2004-10-06 09:41:00
|
Uno Hansson |
De traditionella tungamansverksamheterna försvinner - och minskar i betydelse för ekonomin - mer och mer. Men det sker långsamt smygande. Betydelsen av detta borde istället lyftas upp i samhällsdebatten och hamna på den politiska dagordningen.
|
|
Inlägg #39: Postat: 2004-10-06 09:42:00
|
Peter |
Våld är en vanlig konfliktåtgärd bland barn, både pojkar och flickor. Att pojkar uppfostras till att använda våld till att få som de vill är helt fel. Däremot föraktas, mer eller mindre, en pojke som inte kan försvara sig, medan flickor normalt får mer beskydd.
|
|
Inlägg #40: Postat: 2004-10-06 09:45:00
|
Peter |
Att män inte deltar i debatten om våld mot kvinnor tycker jag är helt fel. Förutom vissa få skribenter som får plats i de stora medierna, så är det väl på sådana här sidor som man kan kolla hur deltagandet fördelar sig. Stämmer det att fler kvinnor engagerar sig i diskussionen? Knappast!
|
|