Inlägg #21: Postat: 2004-10-16 11:54:00
|
Tommie Nygren |
Din polare som gick ner sig tillhör numer "bottenskiktet". Är det inte din syn på de här personerna som är deras verkliga problem? Om du vill berätta mer om din brors problem, utan pekpinnar och förmaningar, så är jag dock väldigt intresserad. Hur började det, vilka droger tog han? Hur länge var han nere, hur tog han sig upp? Vilken sekt anslöt ni er till för att hantera honom eller vilken sekt anslöt han sig till för att ta sig ur?
|
|
Inlägg #22: Postat: 2004-10-16 12:15:00
|
johanna |
jag skriver, mycket tydligt, att det finns de som klarar av att använda droger utan att fastna men att det också finns dom som inte gör det. jag skriver också att jag var alldeles för ung för att förstå vad det egentligen handlade om när det med min bror hände.
så jag ber dig än en gång att läsa artikeln ordentligt innan du börjar slänga ur dig kommentarer som oftast inte är relevanta.
|
|
Inlägg #23: Postat: 2004-10-16 12:45:00
|
Carro |
Boken "Narkotikan avmystifierad" är skrivet av ett geni och bör läsas av alla som på något vis är intresserade av narkotika, dess verkningar eller kriminalpolitik. Då jag själv läst boken håller jag helt och fullt med Tommie då han säger att långt ifrån alla brukare av narkotika utvecklar ett missbruk.
|
|
Inlägg #24: Postat: 2004-10-16 12:47:00
|
Carro |
Dock tycker jag inte att Johannas artikel bör förkastas. Om varningen om att akta sig för knarket skulle få människor att verkligen ta avstånd skulle kanske fler människor som befinner sig i "riskzonen" faktiskt klara sig undan ett dystert öde.
|
|
Inlägg #25: Postat: 2004-10-16 23:19:00
|
johanna |
tack, carro. äntligen någon som har förstått mitt syfte!
|
|
Inlägg #26: Postat: 2004-10-21 09:23:00
|
urok |
De flesta som kör rattfulla kör inte heller ihjäl någon. Frågan man bör ställa sig är inte huruvida alla som prövar fastnar utan huruvida man tror att samhället och människorna blir bättre av knark. Tror man det kanske man borde överväga lobotomi?
|
|
Inlägg #27: Postat: 2004-10-21 14:36:00
|
Bergmark |
Man hör ofta talas om rabiata drogmotståndare. Här varkar det finnas rabiata drogliberaler istället.
Artikeln var naturligtvis inte någon antidrogpropaganda, enkel var den. Men den som förenklar här verkar vara Tommie
|
|
Inlägg #28: Postat: 2004-10-21 16:40:00
|
Carro |
Urok: Jag förstår inte riktigt vad du vill säga...att varken människan eller samhället blir bättre av knark tror jag nog de flesta är överens om. Dock får drogerna väldigt många människor att känna sig bättre, och visst kan det vara positivt så länge det handlar om just ett bruk. Idag är det dock ett stort samhällsproblem att många människor missbrukar någon form av narkotika och det är just detta vi för tillfället diskuterar.
|
|
Inlägg #29: Postat: 2004-10-22 13:34:00
|
Tommie Nygren |
urok: intressant kommentar, fast intressant på ett negativt sätt. Är det så att de enda i samhället förekommande aktiviteterna är sådana som gör samhället och människorna i det bättre? Då ställer jag den naturliga följdfrågan: vem avgör vad som är "bättre"? Om du jämför rattfulla som tar risker med andra med drogbrukare som riskerar sig själva är du dum. Och nej, artikeln var väl inte antidrogpropaganda per se och några av mina kommentarer var vilsna. Några var dock relevanta.
|
|
Inlägg #30: Postat: 2004-10-23 19:50:00
|
johanna |
man kan ju bruka utan att missbruka. jag dricker bara alkohol, inte för att jag tror att det på något sätt är bättre än tex cannabis utan just för att det är lagligt. bara för att jag då dricker alkoholen så behöver jag ju inte bli stupfull, utan kanske bara lite skönt lullig och avslappnad. men om man ofta förtär såna mängder som gör att man riskerar att skada sig själv eller fastna i ett missbruk så bör man se över sin situation.
|
|