Says lag, arbetsdelning och...

Inlägg #1: Postat: 2004-10-02 00:18:00
Uno Hansson
De som måste engageras är de enskilda människorna i egenskap av konsumenter och skattebetalare. Lägre arbetskostnader genom mindre arbetsbehov ger lägre arbetsskatter, priser, energibehov och moms osv. Politikerna prioriterar sysselsättning och arbetsskatter mer än ökad produktivitet och lägre priser. Konsumenterna måste alltså bilda medlemsorganisationer för gemensamma upphandlingar och avropsavtal läs; "Köp mat lika enkelt som vatten"
Inlägg #2: Postat: 2004-10-02 00:26:00
Uno Hansson
Vattenförsörjningen kan ju härledas till åtminstone romaretiden. Den är styrd av gravitationstrycket och först mekaninskt och under 1900-talet elektromekaniskt och kranventilerat. Både kranventilen och datormusen kan i princip fjärrstyra logistikflödesprocesser osv...
Inlägg #3: Postat: 2004-10-02 00:30:00
Uno Hansson
Orsaken till att så lite händer när det gäller att optimera logistikflödena, är nog huvudsakligen att de yrkesverksamma ingenjörerna är i beroendeställning. Det är mycket enklare att bara göra som ekonomerna och säljarna beställer, än att börja röra i de totala flödeskomplexen.
Inlägg #4: Postat: 2004-10-02 00:33:00
SJ
Jag läste din andra artikel. Vad jag funderar över är hur man prioriterar ökad produktivitet framför tex sysselsättning. Att bilda medlemsorganisationer har inte riktigt med effektivitet i produktionen att göra men kanske kan minska antalet underleveratörer vertikalt. Vad skulle politiker kunna göra för att påskynda effektiviseringar, och komma åt det potentiella utbudsöverskottet? Själv tror jag, som du var inne på att man borde tänka om egendomsbegreppet, men också grunden för belöning.
Inlägg #5: Postat: 2004-10-02 00:34:00
Uno Hansson
För att kunna extrapolera enligt insamlad statistik så är väl ekonomerna gissningsvis minst 15 -25 år efter vad som händer och tenderar att hända i nutiden...
Inlägg #6: Postat: 2004-10-02 00:40:00
Uno Hansson
Ser man företagen som horisontella mellanled och sidofunktioner, så kan konsument- och bruksorganisationer projektanställa logistikexperter för att optimera de vertikala flödena, och erbjuda samarbetsavtal med progressiva företag längs hela kedjan.
Inlägg #7: Postat: 2004-10-02 00:43:00
Uno Hansson
Citat: ... vi måste börja fokusera helhetens prestation, dess kostnader och resurser. En beteckning på detta sätt att arbeta är Supply Chain Management SCM. SCM går ut på att skapa fungerande modeller för nära samarbete och snabb kommunikation mellan alla delfunktionerna i hela kedjan. Det är bara på detta sätt vi verkligen kan använda kapaciteten hos varje delfunktion för att uppfylla de faktiska kundbehoven, och därmed öka den totala produktiviteten...
Inlägg #8: Postat: 2004-10-02 00:48:00
Uno Hansson
ovanstående citat är från:
Länk: adea.se
Ytterligare citat, Council of Logistics Management:
... Logistik kan definieras som en process för både flöde och lagring av en vara från start och hela vägen till slutkonsument...
Inlägg #9: Postat: 2004-10-02 00:50:00
Uno Hansson
forts., citat:
... Optimeras logistiken så gäller det alltså processen i sin helhet. Mellan delsystemen kan sedan gränssnitten standardiseras. Efter detta bör ytterligare optimeringar kunna göras inom delsystem utan att riskera att inte även helheten fortsätter att vara optimerad.
Inlägg #10: Postat: 2004-10-02 00:54:00
SJ
Men risk för att avbryta. Vem ska se till att den här optimeringen av logistiken sker? Konsumentorganisationer? sorry det tror jag helt enkelt inte på.
Inlägg #11: Postat: 2004-10-02 01:07:00
Uno Hansson
Politikerna har nog full dagordning med vad som måste göras under mandatperioden. Det är nog svårt att få dem engagerade för hur alternativa infrastrukturella och socitekniska system bör se ut om 20 - 30 år utan ekonomernas engagemang. Men så länge inte ekonomerna kan lösgöra sig från 1930-talets idéer så... är det inte lätt.
Inlägg #12: Postat: 2004-10-02 01:11:00
SJ
Det låter rätt men jag hänger inte riktigt med. Vilka ideer menar du det är som man inte kan lösgöra sig ifrån, och vilka alternativ finns? Antar att du inte pratar om den typen av modeller som SCM utan om mer övergripande resonemang?
Inlägg #13: Postat: 2004-10-02 12:29:00
Uno Hansson
Ekonomerna bör lära sig att det finns fullvärdiga regionala sociotekniska alternativ till arbetsdelning, och till imperialistiskt låga löner som komparativa fördelar. Ersätts onödiga mänskliga arbetsmoment med receptstyrda maskinella enheter och datanätbaserade e-agenter, så ökar den tekniska effektiviteten utan att det i längden kostar något. Varken arbets- eller energikostnader
Inlägg #14: Postat: 2004-10-02 12:36:00
Uno Hansson
Scenario: En miljon konsumenter inom EU betalar 100 kr/mån och anlitar logistikexperter som med SCM utvecklar gränssnitten mellan företagen mm. i samarbete med proggressiva företag. Dessa företag levererar till enl. avropsavtal till lägre kostnader och priser till konsumenterna, så att de får tillbaka hundralappen med råge.
Laddar...