Inlägg #1: Postat: 2004-10-02 14:11:00
|
Biff |
Nja... jag tror snarare vi skulle leva i ett "likställt" samhälle då. Män och kvinnor måste väl kunna bli bemötta olika och ändå vara jämställda?
|
|
Inlägg #2: Postat: 2004-10-03 15:53:00
|
Björn |
I teorin har du rätt i att könsroller inte förutsätter någon maktordning. Dock blir det svårare att uppnå rättvisa om män och kvinnor bemöts olika just på grund av kön. Även om inte könsroller förutsätter en maktordning i samhället så möjliggör dem det.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2004-10-03 17:52:00
|
Biff |
Hmm... pratar vi makt enligt Marx eller Foucault nu?
|
|
Inlägg #4: Postat: 2004-10-03 18:49:00
|
Björn |
Jag ska erkänna att jag inte läst Foucault. Kan du kortfattat förklara skillnaden inser att det inte är det lättaste?
|
|
Inlägg #5: Postat: 2004-10-03 21:36:00
|
Biff |
Ok, här kommer kontentan i en del av vad Foucault sa. Han förkastade Marxs maktteorier, och menade istället att makt är något som finns runt omkring oss, överallt och hela tiden. Man kan snarast översätta ordet till "konvensioner", maktstrukturerna hjälper oss att veta hur vi ska bete oss mot varandra i ett samhälle. Män vet hur de ska bete sig mot kvinnor, och kvinnor vet hur de ska bete sig mot män,
|
|
Inlägg #6: Postat: 2004-10-03 21:36:00
|
Biff |
och båda vet att bordsskick är fint och rapar är fult, för att komma överens och därmed klara sig så bra som möjligt. Att kvinnor och män beter sig lite olika mot varandra beror snarast på att kvinnor har sexuell makt över män och vice versa. Alltså inte på grund av något kapitalistiskt förtryckarpatriarkat som till varje pris vill behålla sitt herravälde, som marxisterna ansåg. Makt har absolut ingenting med förtryck att göra, utan är ett hjälpmedel för socialt umgänge.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2004-10-03 21:54:00
|
Biff |
Efter att ha läst Foucault, anser åtminstone jag att Marx syn på makt var alldeles för simplifierad för att kunna beskriva mänskliga beteenden. Tanken om sexuell makt stämmer även bra med mina egna iaktagelser. Kvinnor blir inte förtryckta av män, det är istället kvinnorna som förtrycker sig själva genom att vara alldeles för blyga i männens närvaro. De kvinnor som inte låter sig kuvas av sina känslor för män har inga problem att ta sig fram.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2004-10-04 00:02:00
|
Björn |
Ok. När jag pratar om makt menar jag mer förmågan att bestämma över andra, och den som i den meningen har makt över någon annan är då överordnad. Om jag tolkar Foucaults beskrivning rätt blir ju könsroller automatiskt en slags maktordning, men inte maktordning så som jag pratar om.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2004-10-04 01:26:00
|
Biff |
Ja... fast när man tänker lite närmare på det, och då man läser lite mer om Foucault, inser man att de faktiskt rör sig om samma slags makter. Det är ingen slump att han valde att kalla sitt begrepp just "makt".
|
|
Inlägg #10: Postat: 2004-10-04 01:28:00
|
Biff |
Det är enkelt att säga att fler kvinnor borde sitta i styrelser, men det är svårare att övertala kvinnorna att vilja sätta sig i dem.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2004-10-04 20:16:00
|
Björn |
Observera nu att när jag pratar om samma möjligheter pratar jag just om det , inte om resultatet av möjligheterna. Det väsentliga för att ett samhälle ska kallas jämställt är att kvinnor har samma möjligheter som män att sitta i styrelser, inte huruvida de väljer att faktiskt göra det. Jag sitter själv inte i någon företagsstyrelse, men jag känner mig inte det minsta underordnad för det.
|
|