Inlägg #1: Postat: 2004-10-01 08:51:00
|
Per W |
Linda Skugge är en 1 person, så varför fixera sig vid henne? Skulle hon inte finnas så skulle hon behöva uppfinnas. Hon verkar fylla ett behov hos en del "stackars" män.
Behovet att inte behöva diskutera huvudproblemet.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2004-10-01 09:28:00
|
Andreas B |
Snälla Per W, jag tar faktiskt upp bara den allra mest synliga delen av isberget. Det finns ganska många kvinnliga skribenter av det här slaget. Det har blivit en egen nisch, liksom. Varför kvällstidningar och andra uppmuntrar dem? - därför att det skapar debatt, polariserar och säljer lösnummer. Det är åsikter som vunnit hegemoni och som ingen någonsin säger emot.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2004-10-01 09:29:00
|
Andreas B forts |
Jag angriper Skugge för att hon har en konservativ manssyn. Skulle jag vilja älta Skugge finns det oerhört mycket mer att hämta. Förresten så diskuterar jag faktiskt jämställdhet och inget annat!
|
|
Inlägg #4: Postat: 2004-10-01 09:30:00
|
Andreas B forts |
Grejen är att männen antingen förblir tysta vilket gör att kvinnorna kan fortsätta ha monopol på könsrollsdebatten eller reagerar med ryggmärgen, "dumma feminister", typ. Jag försöker lyfta reaktionen en aning.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2004-10-01 09:33:00
|
Andreas B forts |
För övrigt har jag läst "Fittstim" med viss behållning tycker fortfarande det är ett dåligt namn och är oerhört kluven till hela projektet ung feminism av i dag. Snyftartiklar om stackars män skulle jag mycket väl kunna skriva, men det har inte varit mitt syfte.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2004-10-01 09:35:00
|
Andreas B forts |
Det är intressant att se hur mycket skit de män som gått in i könsrollsdebatten har fått, speciellt i Sverige. Se bara på mottagandet av Robert Blys "Järn-Hans" i Sverige - folk som uppenbarligen aldrig läst den sågade den längs fotknölarna och hånade "stenåldersmannen" i den som inte finns.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2004-10-01 09:37:00
|
Andreas B forts |
Ser att jag säger emot mig själv en aning i svar 2. Jag säger att mediefeministerna skapar debatt, men att samtidigt ingen vågar säga emot dem. Det är ändå sant på något sätt. Det de skriver förväntas uppröra en massa människor - men intellektuella män bara böjer på huvudet och säger "amen".
|
|
Inlägg #8: Postat: 2004-10-01 09:40:00
|
Andreas B forts |
Tror mer på att utveckla mansrollen, än på att fokusera på vad det andra könet har för en ibland väldigt falsk bild av en. Men för att kunna göra det måste först skaka av sig de felaktiga bilderna, för att komma vidare.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2004-10-01 09:42:00
|
Andreas B forts |
Och slutligen, Per W, om nu de reaktioner jag fått från män är enormt positiva - kanske beror det på att även män någon gång har ett behov av att känna igen sig i en text?
|
|
Inlägg #10: Postat: 2004-10-01 11:20:00
|
Lasse P |
Försvinnande litet antal feminister som uttrycker manshat? Verkligen. Ett mindre urval citat följer här: "Män exploaterar kvinnors kärlekskraft" - Gudrun Schyman; "Efter den veckan i september när tre mord har skett, känns det naturligt att utesluta männen från det offentliga rummet." - Ireen von Wachenfeldt, ordförande ROKS
|
|
Inlägg #11: Postat: 2004-10-01 11:21:00
|
Lasse P |
"Det handlar om våld mot alla kvinnor, det är samma våld oavsett grupp. Det är mäns våld mot kvinnor som speglar de maktstrukturer vi har i samhället. Detta gäller även i förhållanden mellan homosexuella kvinnor; den som slår är egentligen en man." - Therese Persson, vice ordförande ROKS
|
|
Inlägg #12: Postat: 2004-10-01 11:22:00
|
Lasse P |
"Du är nämligen en del i en våldtäktskultur. Om du inte inser det – att den manliga kulturen, med all sexism, allt förakt för svaghet, all rädsla för motstånd och allt hat mot kvinnors kamp – faktiskt är grunden för våldtäkterna – om du INTE ser din del – så är du en aktiv part i det fortsatta förtrycket." Johan Ehrenberg, ETC
|
|
Inlägg #13: Postat: 2004-10-01 11:23:00
|
Lasse P |
"Ge alla manliga förövare kvinnliga försvarsadvokater! Och vänd på bevisbördan, tvinga männen att bevisa att tjejen var med på det." - Linda Skugge, Expresse
|
|
Inlägg #14: Postat: 2004-10-01 11:23:00
|
Lasse p |
Och visst är det underligt att så många kvinnor fortfarande älskar, beundrar eller helt enkelt bara föredrar män, med tanke på vad män gör mot kvinnor." - Margareta Winberg, f.d. jämställdhetsminister
"Margareta Winberg, f.d jämställdhetsminister: ”Männen begår brott och fokus måste naturligtvis sättas på det kön som bär skulden!”
|
|
Inlägg #15: Postat: 2004-10-01 11:24:00
|
Lasse P |
Jag tänker aldrig föda en vit man, så det så. Man vill ju inte utsätta andra tjejer för samma obehag i framtiden eller begränsa deras sexliv.
Joanna Rytel i aktionsgruppen Unfucked Pussy
|
|
Inlägg #16: Postat: 2004-10-01 15:31:00
|
Nisse |
Vi får inte glömma Stephan Mendel Enks uttalande: "Den dominerande manligheten är en våldsideologi, ..., en kollektiv sinnesjukdom, ..."
Det är ett utalande som får varje antisemitiskt yttrande att framstå som godnattsagor.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2004-10-01 17:24:00
|
Andreas B |
Jag har inte läst Stephen Mendel Enks bok, men är det inte så att han har umgåtts väldigt mycket med fotbollshuliganer?
|
|
Inlägg #18: Postat: 2004-10-02 01:02:00
|
Nisse |
Visst drar han sina slutsatser om "den dominerande manligheten" utifrån hur fotbollshuliganer beter sig. Det är ungefär lika listigt som att studera "den dominerande kvinnligheten" på Malmskillnadsgatan eller en abortklinik.
Då skulle den "dominerande kvinnligheten" bli en sinnesjuk, sexfixerad fostermördarideologi. Smart, va?
|
|
Inlägg #19: Postat: 2004-10-02 16:32:00
|
Mats L |
Lustigt att Per W inte tycker att diskussionen om avarten feminism har något med jämställdhet att göra.
|
|
Inlägg #20: Postat: 2004-10-04 09:35:00
|
Solen |
Men så skit i feministerna och börja jobba för jämställdhet på ERT sätt då män! Eller är feminismen i själva verket ett lämpligt sätt att slippa göra nåt själv? Några att anklaga för manshat och DÅ kan man ju inte hitta egna lösningar... Något ni inte är dåliga på i andra fall. Konstigt detta.
|
|