|
Inlägg #1: Postat: 2004-09-30 23:53:00
|
|
Biff |
Jämställdhet Rättvisa Att jag har det lite bättre än andra utan att de blir sura.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2004-10-01 08:54:00
|
|
Sandra Gustafsson |
Malin: Det finns bara ett svar - och det är just att det inte finns några svar! Precis som du skriver så betyder jämställdhet olika för alla, som allt i denna värld kan jag tycka många gånger. Bra text!
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2004-10-01 09:35:00
|
|
Carl Sidenvall |
Jämställd. Ordet har två delar: Jäm och ställd. Jäm har betydelsen lika tror jag alla är överens om medan ställd inte helt självklart kommer av stånd, som i "De fyra stånden", "Hur har du det ställt?", "välbestånd" och "obestånd". Därför kan man ju tolka det som att jämställdhet från början syftade på ekonomiska termer som lika lön för lika arbete och ekonomiskt oberoende från det andra "ståndet" - mannen. Jämlikhet är däremot ett ord som betyder "lika likhet". Vad är det?
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2004-10-01 10:06:00
|
|
Sören Wallsten |
En bra artikel som vanligt Malin.
Jag tyckte faktiskt att den var lite rolig också, fast det var nog inte meningen.
Jag har hört ordet jämnställdhet användas i så många olika sammanhang att det kan tydligen tolkas lite hur som helst.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2004-10-01 11:46:00
|
|
Lina |
När man pratar om alla människors lika värde och rättigheter är det ingen som himlar med ögonen och tycker att vi står inför ett jättejobbigt definitionsproblem, men så fort kvinnor ska omfattas av dessa börjar alla grubbla. Varför?
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2004-10-01 12:59:00
|
|
CalWin |
Är det inte dags att sluta skriva artiklar som inte säger någonting. Alla vet att jämnställdhet innebär rättvisa, med andra ord något som inte kan defineras fullt ut, varför denna artikel blir helt meningslös, sluta smutsa ner detta forum
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2004-10-01 13:43:00
|
|
Thomas L. Aabo |
Bra artikel.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2004-10-01 14:30:00
|
|
Jag Moderat! |
Det finns ingen jämställdhet och kommer att aldrig att finnas heller. Samhället behöver starka ledare som styr med fast hand. Helst ska dom tas från näringslivets toppar. Synd att inte Gyllenhammar blev statsminister på sin tid. Kvinnor skall stanna hemma, laga mat och sköta barn. Vi ska ha samma regler för samhället som för aktiebolagen. Dom som har mest pengar och förmögenhet skall ha flest röster i våra demokratiska val.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2004-10-01 17:21:00
|
|
Björn |
En lämplig definition borde väl vara ungefär så här: om du var född av det andra könet och allt annat runt omkring dig samt dina egna val och ansträngningar varit de samma, hade du då haft bättre, sämre eller samma förutsättningar? Om svaret är samma, då är samhället jämställt. En sak som komplicerar det hela är att vi lever inte i ETT samhälle, utan i minst 9 miljoner samhällen bara i Sverige.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2004-10-01 20:14:00
|
|
US |
Din text är bra som vanligt. Fem stjärnor!
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2004-10-01 22:03:00
|
|
bäver |
4.2 i betyg??? ok, beats me. lite tugg om ingenting.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2004-10-01 22:34:00
|
|
johanna svensson |
bra skrivet malin! det där med jämställdhet är ju väldigt odefinerbart.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2004-10-02 04:06:00
|
|
jörgen öhlund |
bra artikel malin som vanligt hade själv önskar mig ett samhälle där dessa frågor inte behövde besvaras. för mig är de självklara, för andra är det fiction. så är det bara, tyvärr....
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2004-10-02 16:36:00
|
|
Whatever |
Eftersom alla människor aldrig kommer ha samma uppfattning om vad jämnställdhet är, borde inte den enda genomförbara jämnställdheten vara friheten att få göra sina egna val och ha sina egna åsikter? ...typ.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2004-10-04 08:58:00
|
|
CalWin |
Svar 2: Jag ger alla en andra chans, men nu får du ingen mer.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2004-10-04 14:43:00
|
|
jörgen Öhlund |
är vänsterns nya förslag om att alla män ka betala mer skatt för att betala kvinnovåldet så blir jag mörkrädd. jag betalar gärna till mer behövande. men jag betalar INTE för något jag själv inte förorsakat. och speciellt inte om det hjälper till att göra skillnad på kön.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2004-10-06 02:31:00
|
|
palle |
Frågan är felställd. Politikerna behöver inte styra våra liv så till den milda grad som du verkar önska. Var sitter alla de stora problem som kvinnor verkar se idag? Skall allting serveras på silverfat bara för att man är kvinna? Jämställdhet innebär INTE att alla skall ha lika oavsett ansträngning.
|
| |