Är trohet verkligen vettigt?

Inlägg #1: Postat: 2004-10-01 08:52:00
Anna Drangel
Att idealet med tvåsamhet skulle vara religiöst betingat tror jag inte på. Det har mer med hjärtat att göra tror jag. Själv skulle jag ha svårt att älska två män samtidigt utan att känna mig skuldmedveten om jag hade starkare känslor för den ena och på det sättet sårade den andra. Dessutom är jag alldeles för svartsjuk för att se den jag älskar samtidigt ha ett förhållande med någon annan mitt framför ögonen.
Inlägg #2: Postat: 2004-10-01 09:27:00
Sunny
Tja:äktenskap o familjebildning har ju historiskt sett aldrig haft med hjärtat att göra utan varit en form för överlevnad så att säga. Därför tog släkten beslutet att välja partner. I biblen talas det om mängder av hustrur o bi hustrur."Det romantiska äktenskapet" är således en ganska ny företeelse.
Inlägg #3: Postat: 2004-10-01 09:34:00
forts
Med tanke på hur få tvåsamhetsförhållande som blir livslånga så ökar risken för varje ny person i familjen: Det blir flera viljor.Svartsjuka har jag aldrig haft problem med. Det är som att älska sitt första barn o få ett till: man älskar inte det första barnet mindre?När ålder o sjukdommar kommer är man inte bara 2 o det känns skönt.De unga "bratsen" påstår att vårt sätt är "inne" nu : De kallar det polyamoröst *ler*
Inlägg #4: Postat: 2004-10-01 09:40:00
Sunny
Själv tror jag inte att det fungerar under den första heta förälskelsen? Då ser man ju bara varandra.Men den hör ungdommen till. Senare i livet är det den riktiga kärleken som gäller: den som inte söker sitt. o vänskapen: man kan lita till 1000 på någon man lever så länge med.
Inlägg #5: Postat: 2004-10-01 12:48:00
Anna Drangel
Sunny: Det är möjligt att jag skulle acceptera att ha ett fritt förhållande om jag inte längre var speciellt kär i den jag levde med - då fanns det ju inga starka känslor att ta hänsyn till... Då vore man mer som bara vänner. Så jag vet inte - kanske ändrar jag inställning på gamla dar!
Inlägg #6: Postat: 2004-10-01 12:50:00
Anna Drangel
Forts. Då börjar kanske livet och insikten att man kan bli ensam en dag att göra sig påmind. Då kanske det kan vara bra att ha några reservgryt:
Inlägg #7: Postat: 2004-10-01 14:51:00
Sunny
*skarttar* Jag tror att jag förstår hur du menar? Under förälskelsen ser man nog bara en person? Jag var 17 när jag mötte ettan o den biten av vårt liv var över när jag vid 30 mötte tvåan. Vi byggde ett kollektiv,ettan o jag,där barnen alltid hade tillgång till oss båda o där blev även 2.an kvar. Jag har alltid varit anhängare av fri sex o haft det avtalet med mina män .Det känns underbart att få vara vid ettans sida nu när han är sjuk: han är den ende som finns kvar som kände mig som flicka.
Inlägg #8: Postat: 2004-10-01 14:54:00
Sunny forts
o som minns vår döda dotter. Jag älskar honom så gränslöst att jag misstänker starkt att när han dör kommer solen att slockna o jorden sluta rotera runt sin axel. Jag kan inte tänka mig det på annat sätt.Denna känsla är mycket starkare än förälskelse eller sex.
Inlägg #9: Postat: 2004-10-01 16:38:00
Anna Drangel
No words needed.
Inlägg #10: Postat: 2010-07-29 16:42:00
Nettan999
Om trohet är viktigt? Det är ju något som varje människa måste fråga sig själv.
Laddar...