Vi vill ha tacksamma blattar

Showing page 1 of 3: 1  2  3
Inlägg #1: Postat: 2004-09-28 22:10:00
Johanna
T.ex. stenkastning mot bussar och tunnelbanor som i stort sett bara sker i invandrartäta områden, borde upphöra med en gång. Gör det mig till rasist för att jag inte vill ha det i Sverige? Nä lägg ner!
Inlägg #2: Postat: 2004-09-28 22:24:00
Malin Michea
Vilken planet damp nu ner ifrån?
Inlägg #3: Postat: 2004-09-28 22:59:00
Inferno > puckot Johanna
"Att komma till Sverige och bli försörjd" - Ursäkta men du har ingen vidare koll på saker och ting va? Först och främst är invandrare FÖRBJUDNA att arbeta då de kommer hit, De flesta vill arbeta men får inte. De flesta som flyttar från sina hemländer gör det i tron att skapa något bättre liv för sig själva, tror du på fullaste allvar att man åker från sitt land för att bli försörjd på existens minimum? Det händer bara i norrland ursäkta kunde inte låta bli ;
Inlägg #4: Postat: 2004-09-28 23:36:00
D.E
"social invandring" går ej att förneka att det finns. Dock är det inte ett stort problem ännu. Att förneka det inferno är att vara lite naiv sorry - brukar annars hålla med dig om en hel del...malin med Se t.ex på antalet sjukpensionärer med finskt påbrå som finns i tornedalen.
Inlägg #5: Postat: 2004-09-28 23:38:00
D.E
Biten om stenlkastning kan jag inte uttala mig om men jag har svårt att se att detta skulle vara ett stort samhällsproblem som dessutom bara händer i invandrartäta områden. De enda gånger jag hört talas om detta är i samband med fotbollshuliganers smarta gärningar. Dessa grupper är dock sällan med invandrarmajoritet...
Inlägg #6: Postat: 2004-09-29 00:25:00
Inferno
Visst finns det en viss social invandring De flesta invandrar eller utvandrar pga att de kanske vill förändra sin sociala situation men den sociala invandringen tror jag var större förr.. De flesta väljer nuförtiden att bosätta sig i länder där de reelt kan förbättra sin situation ekonomiskt, där kommer tyvärr sverige inte in med i bilden. vilket även statistiken visar Jag tror dessutom johanna inte menar nordiska invandrare utan snarare de som inte "ser" nordiska ut.
Inlägg #7: Postat: 2004-09-29 00:30:00
Inferno
Sverige har allt för länge och i hög grad odlat myten om att invandrare är orkeslösa och inkompetenta mähän som måste tas om hand om. Men man måste fråga sig själv: Om VI skulle flytta till ett annat land, hur mycket måste vi ta reda på? lära sig ett nytt språk, skaffa bostad och arbete, bryta upp från sina vänner och släktingar skapa nya kontakter osv...
Inlägg #8: Postat: 2004-09-29 00:34:00
Inferno forts.
Jag tror knappast att man tänkte sig framtiden med att sitta i en 3:a i ett gettobetonat område och lyfta existensminimum och de enda vänner man har är parabol tv med kanaler på sitt forna hemlands språk, samtidigt som den enda sociala kontakten med det nya landet är någon handläggare på AMS som tycker man har gjort framsteg om man pratar svenska som en 5åring och betraktar en som en efterbliven person.
Inlägg #9: Postat: 2004-09-29 00:38:00
Inferno forts.
Det största problemet i Sverige är "omhändertagandet" tänkadet. Det hjälper ingen!!! Ingen "invandrare" som jag vet, vill ha det, Ingen känner sig i behov av att behandlas som en efterbliven trots bl.a universitetsexamen. samtidigt som det skapar en jäkla massa fördomar som de som Johanna uppvisar.
Inlägg #10: Postat: 2004-09-29 00:40:00
Malin Michea
Wow, Inferno, där fick du många kloka saker sagda i ett svep.
Inlägg #11: Postat: 2004-09-29 00:41:00
Inferno
Tack tack
Inlägg #12: Postat: 2004-09-29 01:10:00
D.E
Att invandrarpolitiken är ett misslyckande är ingen nyhet och den kommer fortsätta att vara ett skämt iaf så länge vi har samma mäniskor som bestämmer år in och år ut
Inlägg #13: Postat: 2004-09-29 01:11:00
Inferno
Word!
Inlägg #14: Postat: 2004-09-29 01:13:00
D.E
"lära sig ett nytt språk, skaffa bostad..." osv tror inte heller jag är lätt. Dock anser jag att alla personer har ett personligt ansvar - även om man i dagens Sverige generellt inte anser detta. Visst är det sjukt att de behandlas som efterblivna men de är knappast undantag...
Inlägg #15: Postat: 2004-09-29 01:17:00
D.E
DOCK är det sjukt att man i Sverige inte kan få påpeka att även invandrare bör ta ett eget ansvar utan att kallas för rasist. Invandrare anser jag bör vara tacksamma och jag ser det värre då de begår brott än Svenskar gör det. Detta eftersom som tidigare nämnt jag anser att det är var lands egna uppgift att ta hand om de mäniskor som väljer att ignorera samhället.
Inlägg #16: Postat: 2004-09-29 01:19:00
D.E
Lämnar man ett land och anser att det land man kommer till inte lever upp till ens förväntningar - åk hem eller till ett annat land. Om jag blir hembjuden till dig inferno eller malin för den delen så förväntar jag mig inte att ni i första hand skall anpassa er för att tillfredställa mina behov.
Inlägg #17: Postat: 2004-09-29 01:21:00
D.E
Detta antar jag gör mig till främligsfientlig eller rasit/nazist i vissa ögon...att tro på att personligt ansvar även gäller för invandrare är ju inte PK så...kan ifs inte säga det om svenskar heller för då är man kallhjärtad konservativ ultra höger men det är en annan diskussio
Inlägg #18: Postat: 2004-09-29 01:22:00
Malin Michea
D.E, om du kom hem till mig skulle jag heller inte följa dig i hälarna som en blodhund och tvinga dig att säga "tack så hemskt mycket Malin för att du låter en trashank som mig inträda i din tjusiga boning..."
Inlägg #19: Postat: 2004-09-29 01:32:00
Inferno
hehe du hann för mig MM. Men om jag säger så här D.E., Jag kan hålla med dig till viss del, kommer man till ett nytt land så bör man i viss mån naturligtvis anpassa sig till detta land. MEN att kontinuerligt ha någon tacksamhetskuld förstår inte jag. Detta innebär nämligen att man inte skulle kunna ha rätt att kritisera saker och tings tillstånd utan bara vara ett glatt lallande mähe som är tacksam för att man får vara här.
Inlägg #20: Postat: 2004-09-29 03:45:00
Malin Michea
Väl talat. Igen.
Showing page 1 of 3: 1  2  3
Laddar...