|
Inlägg #21: Postat: 2004-09-26 04:30:00
|
|
forts. |
så är det värt resten. Men det är definitivt inte ett ”krav” jag har på vare sig mig själv eller läsarens kapacitet, varifrån har man fått det? Tvärtom kan en dikt få en katts nio liv, om ett motsatt förhållande råder. Tolkningarna av texterna kan, i förhållande till den egna avsikten, blir hur många och tankeväckande som helst. Det är både roligare och lärorikare att ta del av dessa, än något annat.
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2004-09-26 04:31:00
|
|
forts. |
Jag är en av dom som älskar att diskutera/kritisera/uppmuntra texter, olika stilar och framförallt förförs jag lätt av alla vilt changerande tolkningar av en och samma dikt. Vi läser in- och får ut så många olika saker av en och samma text. Det anser jag är fascinerande. Är en dikt obegriplig eller helt enkelt mångtydig? Och beror obegripligheten på läsaren eller författaren? Vi får olika svar beroende på vem vi frågar.
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2004-09-26 04:32:00
|
|
Isabella M |
AC 6:Naturligtvis är det rimligt höga krav som ställs på läsare av poesi, precis som på läsare av vad annat som helst, det var ironiskt talat. Jag har nämligen svårt att förstå varför en poet i högre omfattning än en expv. ledarskribent misstänks för att medvetet eftersträva att bli uppfattad som obegriplig för läsarna. Det förefaller mig vara en absurd ambition och varför skulle jag ha den? Å andra sidan: poesin är till sin natur ett mera komprimerat berättarspråk
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2004-09-26 04:33:00
|
|
forts. |
i vilket man förmedlar ”en hel roman eller en novell” på förhållandevis mycket få rader och detta ställer andra "krav" på skribenten, men också på läsaren. "Förskolelärare" var något annat i samma ironiska anda. "Vore min ambition att vara mer tydlig än konstnärlig så skulle jag inte skriva dikter, utan sätta mig ner och rita pekböcker" : Kontentan av mitt svaromål var, helt enkelt, att det är en utopi att förvänta sig full begriplighet i alla väder, av andra och sig själv,
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2004-09-26 04:34:00
|
|
forts. |
och detta helt oavsett vad man egentligen tar sig för. - Det går att missförstå vad som helst om det är det man är ute efter.
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2004-09-26 04:38:00
|
|
Isabella M |
"Fast" svar 16: Karmosin och cinnober är två ganska vanliga färgnyanser! Karmosin är alltså rödaktig och cinnober kvicksilvergrå. Hoppas detta underlättade läsningen. :
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2004-09-26 07:44:00
|
|
Kent Katt |
Mjau.
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2004-09-26 07:45:00
|
|
James Joyce, mullvad |
Fruntimret har avlägsnat sig? Vilket fruntimmer?
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2004-09-26 07:47:00
|
|
James Joyce, mullvad |
Hon brukade värma mitt kön med fisar nattetid. Annars var hon just inte mycket att ha. Natti.
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2004-09-26 07:52:00
|
|
Edward Munch |
Ge mig en grön kvinna i natt!
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2004-09-27 07:06:00