Norrland - en omättlig gökunge

Inlägg #1: Postat: 2004-09-23 14:06:00
Chris.X
Till de norrlänningar som tror att norrland klarar sig bra på egen hand: Var ifrån kommer allt det andra ni använder förutom malm, skog och energi? Var tillverkas bilarna ni äger? TVn ni tittar på? Datorn? Mobiltelefonen? Internet? Diskmaskinen? Elementen i era hus? Bestiken ni äter med? Kläderna ni har på kroppen? Jag tror inte att de är utvecklade/tillverkade i Norrland precis... Med andra ord, alla delar av Sverige behövs, och tro inte att ni är så j-vla oberoende!
Inlägg #2: Postat: 2004-09-23 15:51:00
Kalle
Varifrån kommer plåten i bilarna ni står i kö med?
Inlägg #3: Postat: 2004-09-24 00:32:00
Indian
Kalle:
Den mesta karosseriplåten i en Volvo kommer från Tyskland, och är pressad delsammansatt i Olofström, Blekinge.
Några krockbalkar i dörrarna är väl det enda som produceras i Norrland. Dock, inget fel på tekniken där - borstål, men karosseriplåt är inget som svenska stålverk klarat av / prioriterat att specialicera sig på.
Inlägg #4: Postat: 2004-09-24 08:52:00
Norrland
Chris X : Får vi i norrland allt det du beskriver gratis eller? Då har jag missat något...
Jag vet däremot att våran vattenkraft går till er utan kompensation och även malmen, träet....M.a.o...vid en separation som ni efterlyser så tror jag det skulle kosta mer för er...
Inlägg #5: Postat: 2004-09-24 08:53:00
D.E
Det var ju inte norrläningarna Chris X som förespråkade att avskilja norrland från Sverige utan herr storhetsvansine som skrev denna artikel.
Inlägg #6: Postat: 2004-09-24 23:20:00
Vonka54
Och vart tror ni malmen kommer ifrån som de tyska stålverken behöver för att göra plåt till bilarna? Just det från Norrland och Malmfälten för att vara mer specifik.
Laddar...