|
Inlägg #1: Postat: 2004-09-22 11:31:00
|
|
Anna |
Faktum är att fenomenet utbrändhet är vanligast bland arbetslösa norrlänningar! Hur kan man bli utbränd om man inte ens jobbar?! Förklara det...Här i Stockholm känner jag ingen eller har inte ens hört talas om någon som blivit "utbränd". Alla jag känner skrattar åt den låtsassjukan.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2004-09-22 11:32:00
|
|
Anna |
Sen är norrlänningar så stolta att de vägrar ta annat än hederliga tunga jobb i skogen. För den som skulle jobba på kontor skulle bli klassad som fjolla direkt. Därför är arbetslösheten så stor. ALLA kan ju inte jobba med att hugga träd, fatta det!
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2004-09-22 12:59:00
|
|
chefen |
Nej det låter mkt konstigt att bli utbränd av att vara arbetslös faktiskt. Jo det där med att bli klassad som fjolla stämmer nog, men det blir bättre för varje generation tror jag.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2004-09-22 13:03:00
|
|
Jörgen |
"Faktum är att fenomenet utbrändhet är vanligast bland arbetslösa norrlänningar!" Är det?
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2004-09-22 20:30:00
|
|
Victoria |
Anna:
som en upplysning kan jag berätta att alla här uppe inte jobbar med att hugga träd. Själv jobbar jag på en skola. vi har ju faktiskt hus här upp också. kunskapen om hur det egna landet är skrämmande låg ju längre söderöver man kommer. Kanske det är dax att prova på en resa lite längre bort än vad tunnelbanenätet räcker.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2004-09-23 15:39:00
|
|
Anna |
Victoria: lär du dina elever att stava "dags" som "dax"? Verkar vara låg kvalitet på undervisningen i norrländska skolor...
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2004-09-23 15:41:00
|
|
Anna |
Grejen är ju att det är högstatus i Norrland att ha ett tungt, IQ-befriat jobb inom industrin. En kurskamrat till mig från Umeå har blivit nästan mobbad och utstött i hembyn och släkten sedan hon börjat läsa på universitetet. För det är ju fjolligt och "fult" att vara akademiker.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2004-09-23 15:43:00
|
|
Anna |
Så länge denna utvecklingsfientliga inställning finns där uppe, går det ju bara utför. Norrlänningarna måste inse att Sveriges framtida jobb inte finns inom gruvindustrin. Man måste sluta se ner på dem som vill utbilda sig!
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2004-09-25 15:19:00
|
|
D.E |
Att se ner på dem som vill utbilda sig har knappast med norrland att göra. Hela sverige är utbildningsfientligt - och varför inte? Att utbilda sig är ju oftast en förlustaffär i detta sjuka land...
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2004-09-27 18:52:00
|
|
Anna |
i och för sig...Det är nåt sjukt med att fabriksarbetare kan köpa stora villor med tillhörande pool i 25-30-årsåldern, medan en högutbildad akademiker i samma ålder får kämpa med att betala studielån och hanka sig fram på andrahandskontrakt...
|
| |