|
Inlägg #1: Postat: 2004-09-21 13:47:00
|
|
Elisabeth |
Endel vill vara hemma andra inte.Somliga upplever ändå en gemenskap på åldringsvården.Ensamheten kan bli för ansträngande för somliga i det egna boendet trotts hemtjänsten ständiga återkommande och omvårdnad.Att uppleva sig själv som ofärdig är mycket besvärande.Har man den läggningen att man är van att skjöta sig själv är det ändå mer frusterande.Man har lärt och växt hela livet,sedan tappar man allt ,mvh.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2004-09-21 15:28:00
|
|
Jon Hallqvist |
Jag kan inte fatta att du försvarar företeelsen att skrota våra äldre!!! Klart de hellre är med sin egen familj än med bara okända ansikten, speciellt vid demens eller alzheimers. Vad fan är det här för djävla värld! Det här är människor som byggt upp allt ni har och fött upp er från sköte till grav, hur kan man?
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2004-09-21 15:30:00
|
|
Jon Hallqvist |
Är det en dålig deal? De föder upp oss och vi tar hand om de när de blir gamla. Börja lämna bort era barn också svenskar, vilken vacker värld ni eftersträvar - och det är JAG som går i terapi??? Nåt är allvarligt galet och det är fan inte jag.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2004-09-21 16:16:00
|
|
Anna Li |
Min far har tagit hand om mamma hemma i flera år, men nu gick det inte längre. Det är inte realistiskt att jag flyttar från man och barn för att ta hand om mamma. Inte heller att både min man och jag säger upp våra jobb och flyttar till Götet. Det kommer du knappast att tycka är realistiskt för dina barn heller. Jag vet att jag inte kommer att tycka det för mina.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2004-09-21 18:11:00
|
|
Jon Hallqvist |
Vad hindrade dig Anna att låta din mor flytta in hos er? De värderingar jag förespråkar här förekommer runt hela medelhavet och jag kan inte alls förstår att vårat system på nåt sätt är vare sig bättre eller mer humant, bara fittigt och idiotiskt.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2004-09-21 18:21:00
|
|
Anna Li |
Mamma behöver passning dygnet runt. Hon kan inte gå rakt, hon hittar inte hem om hon går ut - defintivt inte i okända kvarter, hon behöver hjälp med allting och hon skulle hamna 50 mil ifrån sin lagvigde make. Jag skulle inte ha något liv om jag skulle passa upp henne dygnet runt i 5-10 år och defintivt inget jobb. Det hindrade mig.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2004-09-21 18:23:00
|
|
Anna Li |
Det som hände "förr" och som du i viss mån förespråkar är att en senil person var hemma. Ingen hade dock tid att ständigt passa på densamma och förr eller senare gick de vilse i skogen, eller ner sig ivattnet och dog betydligt snabbare. På sitt sätt var det absolut humanare, för alla inblandade parter. Har du din senila farmor hemma hos dig??
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2004-09-21 18:39:00
|
|
Ebba |
Jon, du har inte en aning om vad du talar om, du har uppenbarligen inte varit där, och då är det väldigt lätt att ha starka uppfattningar om vad som är rätt eller fel. Har du tagit hand om en nära anhörig som drabbats av alzheimers eller annan demens? Det är ett heltidsjobb, vilket innefattar även nattetid, alltså dygnet runt, ställer du upp? Jag kan lova dig att du skulle dräneras väldigt snabbt.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2004-09-21 22:58:00
|
|
Jon Hallqvist |
Måste jag bokstavera det för er? Gå tillbaks hundra år, det räcker. Att alla gamlingar skulle gå vilse eller ner i vatten är ju bara befängt. Jag hade inget att säga till om i fallet farmor. Det här är genuint svenskt och genuint idiotiskt. Fast å andra sidan är ni ju säkert såna som lämnar över barnen till dagis också.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2004-09-22 00:33:00
|
|
ebba |
Var du där för 100 år sedan? Du snackar fortfarande om något du inte vet ett skvatt om. Och då är det såå enkelt att generalisera och ha starka uppfattningar; ni är så och så, svenskar, idiotisk och bergis lämnar ni barnen på dagis också. Och hur många barn har du Jon?
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2004-09-22 07:54:00
|
|
Elisabeth |
JON,,,,, bara så att du vet,Du har fel.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2004-09-22 09:17:00
|
|
Anna Li |
Jon, jag får den bestämda känslan av att du pratar om saker som ANDRA ska göra. Men har DU SJÄLV lagt jobbet på hyllan och varit hemma heltid med dina barn eller tagit hand om en senil anhörig? Eller är det bara så otroligt lätt att snacka om vad andra ska göra??
Dessutom märks det att du inte vet hur det är att leva nära en senil person. De går ständigt vilse när de inte har passning. De kan gå ut mitt i natten om så är.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2004-09-22 09:19:00
|
|
Anna Li |
"klart att man hellre är med sin egen familj vid demens.." Grejjen är ju att efter ett tag känner man inte igen sin egen familj.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2004-09-22 17:07:00
|
|
Jon Hallqvist |
Jag kommer förhoppningsvis aldrig att sätta barn till en sån här inhuman och kall värld. Skulle jag göra det, så skulle jag se till att sjukskriva mig och gå på bidrag enbart i syfte att kunna vara med dem dygnet runt. Det är inget snack om saken ni är kalla kariärshungriga yuppie kräk och eran värld vägrar jag ta del av.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2004-09-22 17:11:00
|
|
Jon Hallqvist |
Erkänn bara, ni tjänar pengar och inget annat. Inte fan tjänar ni mänskligheten eller Gud? Babylons fjättrade horor. Mänskligheten, hjälp!!!!
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2004-09-22 18:26:00
|
|
Anna Li |
Det är ju tur att du är så human och varm då...
|
| |