|
Inlägg #1: Postat: 2004-09-17 16:16:00
|
|
Inger |
Din son kör på det som är "inne", dvs "Roffe" och "Jari" står för något oerhört negativt, typ "något - eller snarare NÅGON som "suger". Har du inte, som förälder, tagit reda på var han har fått dessa två namn ifrån? Av erfarenhet vet jag att skolungar inte så sällan kan använda även de mobbades namn. Alltså, vad står det där "INNE" för? Dessa två namn?
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2004-09-17 16:17:00
|
|
Inger |
Min dotter kom själv och berättade att en på skolan retade man med att även utnämna hånfullt dens namn i givetvis elaka översittarsammanhang. Detta tyckte hon var mycket jobbigt och svårt och ville prata med mig om - för 9 år sen! Än idag skulle hon inte håna någon, varken med namn eller påstå att den har för "liten hjärna" när någon INTE förstår.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2004-09-17 16:17:00
|
|
Inger |
Det är hon för stark till, har m a o självkänsla/tillit, och behöver därför inte vara "inne" på andras bekostnad. Men hon försvarar gärna de som har det svårt.
Det där med "liten hjärna" och tillika gammal skåpmat i olika varianter, d v s förakt för sin nästa, blir än råare i tonåren. Sen kan du kalla det humor om du vill.
Till sist: Den sanna poeten vet att ETT ord kan säga mer än tusen bilder.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2004-09-19 17:28:00
|
|
Sandra Gustafsson |
Hej Inger! Sonen är vid tillfället 9 år.
Uttrycken "Roffe" och "Jaari" kommer inte ifrån några fysiska personer vad han kunde komma ihåg idag och det finns inga barn på skolan med de namnen heller.På min fråga var han hört det svarade han att det var bara nåt som "gick" ett tag. Det försvann lika snabbt som det dök upp.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2004-09-19 17:28:00
|
|
Sandra Gustafsson |
Att "håna" ngn med kommentaren "liten hjärna" är ett skämt som jag skrev, i vår familj. Jag tycker det är viktigt att det finns saker som man faktiskt kan skoja om inom familjen. Det kanske var just det som blev så roligt, för att det från början inte VAR menat som ett skämt och att det ploppade upp så totalt oväntat från en person som vi inte var vana att höra sådant ifrån. Det är tråkigt att det det roliga i texten försvann pga att det verkar vara svårt att se det ljust på tillvaron.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2004-09-20 19:37:00
|
|
Inger |
Tror att devisen gäller fortfarande; den som lever får se,...
Däremot rynkar jag på ögonbrynet när du tydligen menar att vi som inte tyckte din text var superrolig skulle ha svårt att se ljust på tillvaron. Sandra, underskatta inte läsaren och dens läsupplevelse.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2004-09-20 20:45:00
|
|
Sandra Gustafsson |
Inger: nejnejnej, det var inte så jag menade! Däremot finns det mkt i dina kommentarer på sourze som oftast är negativainte bara mot mig så jag tycker att du verkar vara en person som tar saker på alltför stort allvar och nu rann det väl över, sorry!
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2004-09-20 20:49:00
|
|
Inger |
...och nu rann det väl över... Vad menar du nu? Ska jag vara tankeläsare igen?
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2004-09-20 20:52:00
|
|
Sandra Gustafsson |
Jag är lite trött, skriver tydligen inte ner allt jag tänker! Jag menade att jag surnade till och då skrev det där om att "se det ljust på tillvaron", det var SÅ jag menade.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2004-09-20 21:29:00
|
|
Inger |
Allt det jag menade sa jag inte men det jag inte menade skrev jag och meningen försvann. Fan, va kul...
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2004-09-22 22:27:00
|
|
Maja |
Inger, "Roffe" är från början ett slangord för snut som florerat det senaste deceniet och antagit nya betydelser. Att det skulle vara något barns namn ju för roligt! Hur många Roffe tror du att det knallar omkring på skolgårdar nuförtiden?
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2004-09-22 22:33:00
|
|
Maja |
Annars är det jättespännande att se när folk släpper lös sina ungar för att läxa upp andras barn som inte är lika "starka".
Som tuppfäktning, men utan vassa hälar.
Står kanske morsorna för den biten mån tro?
|
| |