Befrielsen är nära!

Inlägg #1: Postat: 2004-09-16 17:20:00
US
Efter Berlinmurens fall blev det ”Tjuvarnas marknad” citerar titeln i Jan Guillous senaste bok. Nu får bolagsherrarna en efter en gå med svansen mellan bena. Förnuftet skall segra, hoppas jag. Och enligt Sten tycks det bli så! Men det tycks finnas fortfarande herrar som tycker att det bästa är att flytta till låglöneländer. Det håller inte i längden. Det senaste är att bolagen flyttar till ännu dyrare länder som t.ex. Tyskland SAAB, de anser väl att låga löner ger inte större vinster.
Inlägg #2: Postat: 2004-09-16 18:47:00
sten
Jag tror att utbildad personal som gillar att jobba och utvecklas är oöverträffad ur lönsamhetssynpunkt.Det är patetiskt med företag som Flextronics som slår upp sina baracker efter vad som för tillfälligt är låglöneländer. Mitt normaltillstånd sen 50-talet har varit god tillgång på jobb och många möjligheter. Det kommer tillbaka om samhället värderar och stöder kompetens och utvecklingsvilja
Inlägg #3: Postat: 2004-09-16 22:28:00
Inferno
Vill bara göra ett påpekande på US felaktiga påstående att på 60-talet så var sverige ett högskatteland. På 60 talet hade USA och Sverige liknande skattenivåer Ca 25medan USA fortfarande har nästan samma nivå så har sverige mer än fördubblat sina till ca 63. Dessutom så fanns det mindre konkurrens om företagen mellan länderna än idag. Så tyvärr 60-talet kommer inte åter, och inte heller kommer det att bli bättre om inte något radikalt gör för att få människor att starta nya företag.
Inlägg #4: Postat: 2004-09-17 09:04:00
sten
Igår meddelades det att Kompetensfonderna som beslutats av Rd inte blir av.Pengarna 6 miljarder går till slopande av arv och gåvoskatter och till kommunals vårdanställdaDe stolta parollerna om utbildningssamhället kan slopas
Laddar...