Inlägg #1: Postat: 2004-09-16 16:43:00
|
US |
Mitt demokratiutövandet gällde att jag sa något om att en röst en anställd när jag satt i bolagsstyrelsen och inte antalet röster efter antalet aktier.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2004-09-16 17:13:00
|
Fredrik Vargas Friberg |
Hmm. Jo en svår fråga. Vet att det så "kallade" Vänsterpartiet, har talat om att de som är anstälda borde få en röst, per man. Problemet är väl kontrollen om att sälja, köpa och kontrollera. Jag personligen har funderat mycket om detta.. kommer inom kort starta ett företag, och jag har redan funderat på hur demokratin skall fungera. Jag tänker satsa på fullskalig demokrati när det gäller hur arbetet skall göras. Ägandefrågan har jag ännu inte löst, men tror att:
|
|
Inlägg #3: Postat: 2004-09-16 17:14:00
|
Fredrik Vargas Friberg |
Äganderättsprincipen i kontrast med naturrättsprincipen borde gälla som stöttepelare i demokrains kärna och ge mig rätten att äga, så länge det inte skadar mina medmänniskor. mvh Fredrik
|
|
Inlägg #4: Postat: 2004-09-16 21:26:00
|
US |
Jag brukar spetsa mina kommentarer med syftet att slakta heliga kor. Min kommentar till dig var lite av samma sort. Nu lite mer seriösare. När det gäller storföretagen, som oftast liknar ett samhälle, bör ha en röst en man/kvinna. Småföretagen kan ägas gemensamt av personalen men det bör finnas plats även för småföretag som ägs och leds av t.ex. en ägare eller familj. Det finns många som vill ha en anställning och vill utföra ett arbete utan att ta ansvar i frågor som rör ägandet och ledandet.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2004-09-16 21:28:00
|
US |
Det sistnämnda kan liknas med en hyreslägenhet, det kan ge valfrihet när det gäller att byta bostadsort. Äganderätten i småföretag kan liknas med insatslägenhet, ligger det dåligt till kan du förlora stora värden eller kan vinna om den är eftertraktad. Storföretagen bör vara demokratiska, en röst en kvinna/man, ägandet av aktier bör likställas med sparande med viss risk utan att aktiemängden ger en maktposition som det är idag.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2004-09-16 21:32:00
|
US |
Naturligtvis kan detta fungera bara med full sysselsättning, rättvis samhälle som styrs av den politiska delen av demokratin.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2004-09-17 15:12:00
|
Fredrik Vargas Friberg |
Tror mig acceptera din slutsats om demokratin i ett företag, vilkt var liknande av de principerna som finns i Demokratin, möjliggör för ägande. Dock... vad menar du "politiska delen av demokratin"?. Som nuvarande situation, att få personer bestämmer? Oligarki? Mvh Fredrik
|
|