|
Inlägg #1: Postat: 2004-09-15 20:00:00
|
|
Stefan_B |
svar Lars: Varför måste ansvaret knytas till orsakerna och inte till handlandet?
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2004-09-15 20:39:00
|
|
Sandra Gustafsson |
Lars, jag kunde inte ha sagt det bättre själv! Även om jag försökte i "Diagnos:medberoende"
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2004-09-16 10:14:00
|
|
Inger |
Lars: Det är en mycket svår fråga; jag förstår om du vill ref. till k o n s e k v e n s e r n a av handlandet, att om alkoholism klassas som en sjukdom då blir vi inte ansvariga våra handlingar, säger du. Men det är väl inte helt rätt, då alkoholism inte är klassat som en svår psykiatrisk störning.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2004-09-16 10:15:00
|
|
Inger |
Riksåklagaren - RÅ- gick ju ut med för några år sen och talade om att inga förmildrande omständigheter sjukdom, arbetslöshet ect ska råda i rättsalen när det gäller t ex övergrepp/misshandel av barn.
Dock, vi talar inte om vad som händer med vår hjärna och även andra livsnödvändiga organ vid alkoholmissbruk.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2004-09-16 10:15:00
|
|
Inger |
Att hjärnan påverkas oerhört negativt är ställt utom tvivel och därtill kommer inte sällan näringsbrist, vilket leder inte sällan till akuta psykiska störningar. Så åter, handlar det så "enkelt" om brist på karaktär när en människa sakta men säkert kanske i en dödslängtan, kanske i ett långsamt självmord, dricker bort en inre smärta som synes bortom även det abstrakta?
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2004-09-16 10:16:00
|
|
Inger |
En sak har jag däremot undrat och det vid många tillfällen, VARFÖR lämnar man inte bort barnet AV KÄRLEK OCH OMSORG ist för att låta det även dras in i eländet? Någon gör det, men det borde vara fler, eller är även det kopplat till den inre smärtan, våra erfarenheter och inlärning som barn; det som aldrig lämnar utan senare poppar upp än mer intensivare?
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2004-09-16 11:54:00
|
|
Inger |
Lars: "Karaktär" är ju ett ord som användes flitigt på 30-talet och då i samband med eugeniken - rashygienismen. Vi är nog många barn som har växt upp med "ordet" i alla tänkbara varianter! Det drogs då ut ur sitt sammanhang och det får nog anses vara farligt. Vi är ju alla, biologiskt, unika individer men är INTE lika och har heller inte från början samma utgångsläge. Det är ju trots allt en global sanning. Hur man sen ska politiskt lösa det är en annan diskussion.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2004-09-16 13:50:00
|
|
Sunny |
Kan bara hålla med Inger här. Fast en stark karaktär är livsnödvändig ifall man ska kunna bekämpa sitt missbruk.Även om det ordet borde skrotats för länge sedan.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2004-09-16 16:13:00
|
|
Inger |
Sunny: Du menar nog motivation? Nu är jag elak igen ;- Jag lider verklgen av min iakttagelseförmåga... ibland...
Att genetiskt vara utrustad med en känsligare personlighet betyder ju inte att man har sämre karaktär, det får helt enkelt sättas i vilket samhälle man lever i och villka egenskaper som prioriteras. Idag är det totalt ute med eftertanke, visdom, tystnad... Motsatsen ska jag inte bara nämna. "Tyst med dig nu Inger!" "Okej då"...
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2004-09-16 16:15:00
|
|
Inger |
Sunny: Vill minnas att du skrev här i trådarna att utan din familj och barnens ifrågasättande skulle du inte ha tagit itu med spriten... Eller?
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2004-09-16 18:54:00
|
|
Jon Hallqvist |
Varför är folk oförmögna att se med missbrukarens ögon? Vare sig vi kallar det sjukdom eller inte så frångår ni allihopa det väsentliga d.v.s varför någon väljer ett missbruk? Det är där problemet ligger! Antingen är det sjukdom, eller så har personen ifråga så tungt att ett missbruk ses som enda utväg. I vilket fall som helst blir det svårt att döma personen.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2004-09-16 20:59:00
|
|
Lars Nilsson |
Svar Jon: Men vi väljer faktiskt av egen vilja. Alla som har ett helvete här i livet blir inte knarkare eller alkoholister. Detta ältande om "varför" och "orsaker" till missbruk bidrar i hög grad till att reducera människan till ett viljelöst offer för omständigheternas makt. Och det köper inte jag. Tack och lov gör inte domstolarna det heller. Ännu!
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2004-09-16 22:11:00
|
|
Inger |
Svar: Jon: håller inte med dig att ingen här har sett, i alla fall försökt se, även problematiken med missbrukarens "ögon". Artikelförf. gör så även. Även om jag inte håller med om hennes resonemang kring "förträngningsmekanismer". In absurdum finns ett val, eller rättare sagt, ett "val" när kanske allt annat synes omöjligt...
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2004-09-16 22:23:00
|
|
Jon Hallqvist |
Enekel retorik ni kör med, håll personen ansvarig och skit i resultatet. Med den attityden kommer ni inte rädda en enda missbrukare och så är det. Peka finger bara, de har sig själv att skylle, jo eller hur. Sånt samhällsklimat bidrar i stor utsträckning till att missbruket breder ut sig.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2004-09-16 22:26:00
|
|
fortsättning |
Antingen är ni oförmöna att se utanför ramarna eller så är ni inte torra bakom öronen än. I vilket fall som helst, så är det samma retorik som ni använder som skapar hemlösa och social misär.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2004-09-16 22:29:00
|
|
ytterligare forts. |
VIdare kan påpekas att "val" har en person alltid, men det finns tillfällen där droger är en nödvändighet för att överhuvudtaget orka leva, det bästa exemplet är givetvis hemlösa.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2004-09-16 22:38:00
|
|
Inger |
Jon: Forts. hann inte ut, så det kan tyckas märkligt, håller med!
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2004-09-16 22:39:00
|
|
Inger |
Forts. på punkt 14 Och det i NUET! Att döva ångest, oro, ensamhet, stress, hopplöshet och vanmakt inför livets realiteter m m är ju inte obekanta faktorer. Det finns kemiskt-biologiskt orienteradepsykiatiker som talar om dolda depressioner, ångesttillstånd som en ytterst anledning. Men orsakerna till dessa tillstånd kan ju även vara flera.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2004-09-16 22:44:00
|
|
Inger |
Lars: Tycker inte ditt resonemang håller fullt ut. Dessutom, ingen kan sia om vart gränsen går för när allt klappar ihop. Man kan bli och vara en nykter ondskefull jävul också! Hur många exempel vill du ha på psykopater/sociopater som inte ens behöver droger? Ondska är ju ett större begrepp än så.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2004-09-16 22:44:00
|
|
Inger |
Alla alkoholister gör inte konkret sin nästa illa - förutom att de anhöriga LIDER av att se sin nära och kära gå under! Men visst, vi får däremot akta oss för att låta människan BLI ett offer för SIN sjukdom - tillsånd - och det är trots allt bättre att klassa alkoholism som en sjukdom - om inte annars så¨för just både missbrukarens och barnens skull. Det ÄR ju en problematik som handlar om mänskligt lidande på många plan.
|
| |