Sunt Förnuft?

Inlägg #1: Postat: 2004-09-15 12:28:00
Uno Hansson
Cited: "I’m a great believer in keeping things simple. I’m convinced simple designs work best. I’m sure simple ideas are easiest to implement, and I’ve proven that simple explanations communicate well." Brian Kerridge, EDN European special febr. 1995 sid. 4
Inlägg #2: Postat: 2004-09-15 14:03:00
Martin Cöster
Om ni tolkar varje text bokstavligt, bör ni nog sätta er ner en liten stund och fundera. Om det känns jobbigt så är det bara att tuta och köra!
Inlägg #3: Postat: 2004-09-15 16:35:00
Inger
Menar du att jag inte ska ta din text på allvar? Jag tycker mycket av det du beskrev var både viktigt och intressant. Men när du själv redan i inledningen sågar: "Ordet sunt förnuft ger mig kalla kårar längs ryggraden." tolkade jag det som om du menar att begreppet som SÅDANT är en stor lögn.
Jag lever som jag lär, när jag sågar då har jag anledning till det och har tänkt igenom det.
Inlägg #4: Postat: 2004-09-15 16:36:00
Inger
Menar du att jag inte ska ta din text på allvar? Jag tycker mycket av det du beskrev var både viktigt och intressant. Men när du själv redan i inledningen sågar: "Ordet sunt förnuft ger mig kalla kårar längs ryggraden." tolkade jag det som om du menar att begreppet som SÅDANT är en stor lögn.
Jag lever som jag lär, när jag sågar då har jag anledning till det och har tänkt igenom.
Inlägg #5: Postat: 2004-09-15 16:48:00
martin cöster
Talar snarare om normer än om begreppet i i sig, hur fel det blir när sunt förnuft är en dogm och inte som det borde, anpassat för varje unikt tillfälle. I teorin är det sunda förnuftet ofta bra, men i praktiken något annat, tyvärr.
Inlägg #6: Postat: 2004-09-15 21:38:00
Arash
Jag håller med Martin i frågan, men tycker att han har valt fel uttryck för att peka på det han menar. Om jag inte har tolkat vad han säger fel, så menar han att det är farligt när t.ex. en skola börjar följa normer, regler och "trender" kommer inte på något bättre ord utan att någonsin ifrågasätta de och försöka tänka nytt. Alltså att man helt enkelt står där och tittar på när det smälter in i systemet för att sedan bli svårt att ändra på.
Inlägg #7: Postat: 2004-09-15 21:38:00
Arash forts.
Själv har jag inte varit med om den 80-tals skola som Martin beskriver. Men om den var så som han beskriver det, då kan man nog fråga sig följande: Varför fortsatte man göra så och varför var det ingen som ifrågasatte det hela förrän sisådär 10 år senare? Jag är vad man kan kalla en plugghäst, och jag tycker att jag kan peka ut brister i dagens skola också; grundskola, gymnasium såsom universitet och högskola...
Laddar...