Vad vet Helle Klein om demokrati?

Inlägg #1: Postat: 2004-09-15 10:05:00
Fredrik Vargas Friberg
Hmm. Jag ser internationalisering som en positiv faktor. Dock får tilläggas, att den större delen av "projektet" EU icke är ett folkligt projekt ickedemokratiskt projekt. SÅ summan av kardemumman, innebär att folket får starta sitt egna EU-projekt, ifall vi vill ha demokrati i världen. Jag tror mig ha en lösning av de hela, så du får gärna maila mig, så mailar jag över en sajt man kan bygga vidare på. mvh Fredrik
Inlägg #2: Postat: 2004-09-15 10:09:00
Tom
Leif, en viktig fråga som ofta glöms och göms är att man i EU utanför Sverige har betydligt mer respekt för individen och en människas rätt att göra egna livsval. Först det, sen resten.
Det kan vara viktigare än alla turer om valuta och jordbruksstöd mm. Först vill jag ha rätten till mitt liv och min kropp sen kan vi snacka demokrati.
Inlägg #3: Postat: 2004-09-15 10:12:00
Tom
Det är självständigt tänkande medborgare de är rädd för. Fast de på nyspråk påstår motsatsen.
Inlägg #4: Postat: 2004-09-15 12:09:00
Leif
Svar1: Jag tror det är svårt att ”frälsa” världen, vi klarar ju inte ens att hålla ordning på vårat eget land. Oftast när de pratas om internationalisering och globalisering, så är det med en närmast religiös enorm övertro på den egna förmågan att skapa något fantastiskt himmelrike där alla ska leva lyckligt tillsammans och ha det bra. Med flummiga argument som t ex för freden mm. Resultatet av denna strävan leder oftast till splittring/polarisering och konflikter.
Inlägg #5: Postat: 2004-09-15 12:23:00
Leif forts.
Behöver vi fler stormakter i världen? Vi måste faktiskt också acceptera de olikheter och naturliga gränser vi redan har mellan folk i olika länder, i form av kulturer och språk samt mentalitet.
Inlägg #6: Postat: 2004-09-15 14:33:00
Jon Hallqvist
Jag tror inte människan är skapt för att styra över annat än sig själv.
Inlägg #7: Postat: 2004-09-15 23:27:00
Fredrik Vargas Friberg
Jon Hallqvist ett _mycket_ bra & filosofiskt inlägg. Därför önskar jag demokrati internationellt. Leif..Jag anser att en värld bör bestå av kulturella gränser, men inte av nationella gränser. När man ansluter sig till samhället, så finns gränser. Men liknelse: en gräsäng kan bara ge bete till ett fåtal betesdjur. Om marken får överbelastning, så kommer svält drabba. Därav kan man i ett internationellt system, som är lika för alla. Då kan vi hindra katastrofer mycket bättre och snabbare /Fredrik
Inlägg #8: Postat: 2004-09-16 01:16:00
Jon Hallqvist
Vilken gräns? Jag ser inga gränser, vad är det folk pratar om? Minimal staten är ju en värdig utopi men jag tycker vi gör oss av med allt helt och hållet så slipper vi korumptionen.
Inlägg #9: Postat: 2004-09-16 13:04:00
Raygun
Jag håller helt med leffe. Att nedrusta nationalstatensverige i en värld av korrupta, krigande, fattiga/rika nationalstater är naturligtvis idioti, iaf om man ser ifrån svenskamedborgares perspektiv. Ta det om 300år när världen har möjligtvis har harmoniserats. Tills dess kan vi fundera på problemen här hemma, såsom sossekorruptionen.
Inlägg #10: Postat: 2004-09-16 18:17:00
Jon Hallqvist
Raygun: Jo, snälla, låt oss vänta tretusen år på förändring! Med den nuvarande utvecklingen så kommer ju allt att bli bra till slut, eller hur?
Hellre kriga för frihet än sitta på sin röv för slaveri!
Inlägg #11: Postat: 2004-09-16 20:21:00
Fredrik Vargas Friberg
Fast vi är ju alla goda kålsupare *ler* Till allvaret.... Vi kan ju börja med att försöka vara vänner ;- Ett steg för den framtida freden.
Inlägg #12: Postat: 2004-09-16 22:48:00
Jon Hallqvist
Eller arkebusera oliktänkande, haha.
Inlägg #13: Postat: 2004-09-17 14:29:00
Jobbar med barn och hästar, drömmer om världsfred!
Som god socialdemokrat är det min förbannade plikt att undervisa hottentottarna om socialdemokrati och humanism.
Laddar...