Är vi sjuka?

Inlägg #1: Postat: 2004-09-15 09:55:00
Sandra Gustafsson
Hm.Fast jag undrar, när en alkoholist får FLERA val att välja en annan väg behandling, terapi, vård etc, redan i ett tidigt stadium, men väljer bort det, menar du då att det är "sjukdomen" som väljer då och inte personen?
Då försvinner ju det egna ansvaret igen! Jag har en stark tro på människans egen förmåga men väljer man att t ex supa istället för att prata, ja då är vi där igen-valet.
Inlägg #2: Postat: 2004-09-15 09:56:00
Hans Brådman
Jättebra artikel!! Jag har själv läst boken om flodhästen, och även barn av livet som är skriven av samma författare. Jag kan varmt rekomendera alla som växt upp i dysfunktionella familjer precis som jag själv, att läsa dessa böcker. En annan bok jag kan tipsa om är: jaget och missbrukaren, av Craig Nakken för den som vill veta hur sjukdomsförloppet ser ut för den som lider av ett beroende. Ha det bäst allihopa!! Kram / en tillfrisknande
Inlägg #3: Postat: 2004-09-15 11:31:00
ensam
Listan på kännetecken för medberoende personer är helt sjukt träffsäker. Känner igen mig i alla punkter utom svag jag-känsla eftersom jag inte vet vad det betyder.
Inlägg #4: Postat: 2004-09-15 14:42:00
Sunny
En klok o genomtänkt artikel. Jag har aldrig riktigt förstått det där behovet av förnekelse. Kanske beror på att jag är väldigt rättfram i alla avseenden? Jag förstod ganska tidigt att jag var alkoholist men under många år orkade jag inte ta tag i det .Om du ids så läs min artilel:Dotter till en alkoholist.Så ordgrant konfronterade min dotter mig igen o igen.
Inlägg #5: Postat: 2004-09-15 15:44:00
Lars Nilsson
Intressant artikel på många sätt men jag delar inte Din åsikt att alkoholism är en sjukdom. Konsekvensen av ett sådant synsätt blir att alkoholisten inte är ansvarig för sitt handlande alt. är det en förmildrande omständighet. Alkoholister, knarkare, rökare själv rökare är snarare en brist på karaktär än en sjukdom.
Inlägg #6: Postat: 2004-09-18 10:51:00
Anna Drangel
Intressant och bra text Mia. Och visst ska man inte sparka på dom som redan ligger. Men man kan nog behöva säga till på skarpen innan dom ramlar.
Laddar...