Inlägg #1: Postat: 2004-09-13 19:39:00
|
John |
Barn har haft sex med andra barn i alla tider, det är en naturlig del i barns sexualitet. Det tragiska är vuxna som ser det som något onaturligt och lär barnen att deras sexualitet är något skamligt.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2004-09-14 07:24:00
|
Linda |
Du ser väl det negativa i att dessa barn inte ens känner varandra?
|
|
Inlägg #3: Postat: 2004-09-14 13:13:00
|
Sunny |
Samhället blir mer o mer anonymt o det är självklart inte bra. Annars har barn som sagt lekt sexuella lekar sedan Hedenhös.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2004-09-17 09:04:00
|
Inger |
Ett barns sexualitet består INTE av en vuxens sexualitet. Att använda ordet "sexualitet" är således helt enkelt felaktigt uttryck men har fått allvarliga konsekvenser. Freud påstod att även babyn var kåt - libidot är då oralt- och pedofiler har ALTID kunnat använda den kulturella dogmen. De är, som bekant, oftast "välutbildade" och åtminstone insatta i vårt kulturarv och det är fanimig det enda!
|
|
Inlägg #5: Postat: 2004-09-17 09:05:00
|
Inger |
feministisk teoribildning använder även Freuds infantila sexualteori men dock, i första hand får vi hoppas?, för andra syften. Tidigare, kunde man ref. till Bibeln och antiken...
Eftersom den kemiska industrin ínte är igång hos barnet ska man INTE använda luddiga begrepp!
|
|
Inlägg #6: Postat: 2004-09-17 09:06:00
|
Inger |
Vad gäller exemplet ovan i Lindas tråd, så känner jag till ett extremt fall och det en knappt 6-årig flicka som var ute på nätterna, ringde på hos ensamma män, - "kända" sådana - för att i grunden ha någonstans att ta vägen... Ett barn som endast lfrån början lärt sig att bli missbrukad och utnyttjad av både sin mamma och pappa.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2004-09-17 09:06:00
|
Inger |
De tvingade flickan in i deras vuxna lekar. I polisprotokollet, gick det även att läsa att hon inte förstod något av det som skedde och hade redan en klart utvecklad psykos - knappt sex år gammal. Hon hade änsingång inte ord för "äckel" utan det kom i form av hur hennes kropp lämnade henne...Idag är hon inte kontaktbar. Och nu tror ni att övergreppen stoppades? De sociala freudianska, tjänstemännen var rädda för föräldrarnas hot....
|
|
Inlägg #8: Postat: 2004-09-17 23:04:00
|
Sunny |
Ja Inger: vi måste skilja på barns sexuellt betonade lekar o vuxnas sexualliv. Jag minns när sonen,5, kom hem ifrån dagis o berättade att han o Emma hade knullat under frökens skrivbord. De hade lekt mamma,pappa o barn bara. Barn leker oxå mera sexuella lekar: småpojkar tycks oftast ha onanerat i grupp?
|
|
Inlägg #9: Postat: 2004-09-17 23:08:00
|
forts |
Själv minns jag hur ett par lite större flickor lärde mig hur man skulle "killa sig" där nere: jag kan ha varit ungefär 6 år! När jag berättade deta för fostermamman fick jag stryk med en mattpiskare: därför förstod jag redan då att sex var den störssa synden för i vanliga fall brukade hon inte behöva tillhyggen. Man kan på inget sätt blanda ihop barns sexuella upptäcktsfärder med vuxensex.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2004-09-19 00:59:00
|
Inger |
Alla de ord som barn lär sig, kommer ifrån de äldre ungarna och vuxna även media numera och det är en annan femma och har inte med ett barns naturliga nyfiken av sin kropp att göra. Visst, det finns även otaliga bevis för hur de som har blivit sexuellt förgripna som barn även beter sig extremt märkligt i rolllekarna. Ett tvångsbeteende uppstår...
|
|
Inlägg #11: Postat: 2004-09-19 01:00:00
|
Inger |
Dock, kalla inte barns nyfiken till sin kropp för s e x u a l i t e t. I så fall är det mer rätt att tala om sinnlighet och det ÄR en stor skillnad. Men, sen kommer tonåren med alla de förändringar som sker i kroppen och vi kan nu tala om sexualietet. Tonåringen VET nu, även om den inte har öppnat en bok eller att någon skulle ha berättat någonting. Det här har med biologi att göra.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2004-09-19 01:02:00
|
Inger |
Och sen Sunny: du hade kanske fått svårt i Historia på någon högre nivå. Dessutom är den reviderad på flera områden idag, medan du är lite fast i gamla s k sanningarna. Något som du a l l t i d gör när du diskuterar historia, är att du rycker loss fragmenet ur sitt sammanhang. D v s du ser inte till helheten som när du här i en annan tråd bl a diskuterar medeltiden.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2004-09-19 01:03:00
|
Inger |
Men, jag har sett det tidigare och påpekat det även i pedofilen "Anders" artikel. Och har definitivt ingen lust att tugga igen... ;- Dock, har du rätt i att ungdomen idag är historielös men det är INTE deras fel. Jag skulle nog vilja säga att skolan har blivit en närvaroplats ist för kunskapsbank.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2004-09-19 08:57:00
|
Inger |
Sunny: trött när jag skrev det här sista... Även en del stavfel, men vad jag menar är när du diskuterar historia så kan du t ex plötsligt få ett beteende att framstå som s u p e r v a nl i g t, som något allmänt giltligt och relevant för den tiden o s v. Jag upplever, inte så sällan, att du är mycket mer påverkad av en freudiansk människosyn än du kanske egentligen är medveten om?
|
|
Inlägg #15: Postat: 2004-09-19 08:57:00
|
Inger |
Nå, du kan ju förhoppningsvis testa dig om så är fallet när om nu Sourze lägger ut det! Känsligt.... "Av med brallorna på Freud och..." publiceras ;- Men sörj inte för det, då det är många som är "fast" i ett sådant tänkande - och kännande! - vilket inte är konstigt, så kulturhistoriskt matade vi är!
|
|
Inlägg #16: Postat: 2004-09-19 13:05:00
|
Sunny |
Inger: Jag HAR läst historia på hög nivå: det var mitt bästa ämne faktiskt. Det o sociologi. Jag blev antagen till psykologutbildningen med de högsta bertyg man kunde ha trots att jag arbetat hela tiden när jag pluggat o hade småbarn. Men både jag o svärsonen oxå historiefreak gör samma fel: vi utgår ifrån att alla vi talar med vet precis vad vi talar om. Jag får mycket ovett för det: Stop nu:börja från början brukar familjen skrika åt oss när vi disurera en grej de inte hört talas om .
|
|
Inlägg #17: Postat: 2004-09-19 13:13:00
|
Sunny |
Du drar lite väl snabba slutledningar i bland.Plugga är en av de få saker jag har lätt för o jag fortsätter ännu. Men jag lägger ju inte ut hela avhandlingar på Sorzes kommentarfält *ler* Där tar jag ju fram det som stöder min argumentation.Jag ser fram emot din artikel om Freud med brallorna nere!!!!! Visst platsar den på Sourze!!
|
|
Inlägg #18: Postat: 2004-09-19 15:04:00
|
Sunny |
Inger: I bland undrar man vad som är genetiskt? När vi systrar möttes för första gången frågade vi varandra8lite trevande vad vi skulle ha velat arbeta med ifall vi kunnat gå i skolan. 3 av oss gav samma svar: Arkeologi eller/och religionshistoria. Den 4:e log o visade foro på sin son: arkelog med religionshistoria som särskilt tillval! Vi blev snopet tysta allihopa.Nästan lite ruggigt.
|
|
Inlägg #19: Postat: 2004-09-19 15:27:00
|
Inger |
Vill minnas så var det fler än jag i "Anders" artikel som just reagerade på hur du vinklade historia. Men det är ju klart att vi drog snabba slutsatser. Självklart! *ler*
|
|
Inlägg #20: Postat: 2004-09-19 18:58:00
|
Sunny |
Bara för att jag inte fick gå i skolan som barn så innebär det inte att jag inte gjort det som vuxen. Man förenklar det gärna för sig när man inte vet. Men i en debatt i något som helst historiskt eller religöst innehåll använder jag så klart de fakta som stöder min åsikt o inte motpartens även om jag är medveten om att de finns.
Min favoritperiod är åren mellan 1500 0 1600 talet med tonvikt ppå de dåtida kvinnorna. Jag tycker om Jonas Frykmans doktorsavhandling Horan i Bondesamhället oxå:
|
|