Inlägg #1: Postat: 2004-09-13 10:12:00
|
Sofia |
Jo, det var ju faktiskt en tankeväckare...har du väldigt rätt i, sjukt när man börjar tänka på det, skulle en man få det rådet av en annan man så skulle det bli ramaskri om kvinnoförnedring och kvinnoförakt.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2004-09-13 10:30:00
|
Inger |
Man originalet: Mycket bra råd att inte bara känna utan även tänka....
|
|
Inlägg #3: Postat: 2004-09-13 11:11:00
|
Sofia |
Ja, det var ett mycket bra råd, men ett ännu bättre råd: att kombinera tänk med känsla:-
Jag tar såklart piken under bearbetning, vet att jag är en hejare på att känna, men det i sin tur beror ju på att jag grubblar och tänker på saker som berör mig i första hand känslomässigt.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2004-09-13 11:30:00
|
Inger |
Det är dessutom illa ställt när sign "Man original" måste s a s vända på steken...Svar 2 handlar om att både tänka och känna - och allt därimellan.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2004-09-13 11:42:00
|
Sofia |
Jo, men perspektivet är intressant. Hur kommer det sig egentligen att en kille inte kan lämna sin tjej pga tex övervikt utan att bli kallad för mansgris, medan en tjej kan oja sig över en mans ölkagge utan att någon reagerar?
|
|
Inlägg #6: Postat: 2004-09-13 17:13:00
|
Inger |
Sofia: flyttar du inte över artikelns inehåll/frågor på något helt annat nu?
|
|
Inlägg #7: Postat: 2004-09-15 14:20:00
|
Bergmark |
Inger: är det inte snarare så att du inte förstått artikeln. Det är ju just det Sofia och Man säger som är det viktiga i artikeln. Nämligen förnedringen.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2004-09-15 15:36:00
|
Inger |
Förnedringen kan du "läsa in" om du vill och det på olika plan. Men "Man, originalet" vände på steken, lät det vara en man som var sexrådgivare och vad som då skulle ha hänt... Men stod det så i artikeln? I så fall har jag ej fattat den, helt korrekt.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2004-09-16 10:02:00
|
Sofai |
Ja, jag började genast att fundera på vad jag skrev i kom.5. Ofta är det ju så, en text sätter igång olika tankespår i huvudet, och just den frågan är ju ganska intressant, eller hur?
|
|
Inlägg #10: Postat: 2004-09-16 10:03:00
|
Sofia |
Sofia ska det såklart vara.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2004-09-16 10:38:00
|
Inger |
Jo, Sofia, men när jag läste dina andra kommentarer i DIN tråd här så hade du andra åsikter ang. artikelnnehållet. Ok?
Nå, man är väl inte sämre än att man kan ändra sig....
|
|
Inlägg #12: Postat: 2004-09-16 21:55:00
|
Sofia |
Hej Inger! Jag har inte ändrat mig ang mina kommentarer, tycker visst att man ska ifrågasätta och kanske inte ta sexråd i blaskorna på alltför stort allvar. Men jag har inget emot Katherina, och jag tycker fortfarande att man inte ska vara för hård i sitt dömande, det är ju ingen guru som sitter där och svarar på frågor, utan en vanlig människa med ett privatliv och egna problem.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2004-09-16 21:59:00
|
Sofia |
Jag menar, bara för att man är tex psykolog så innebär det ju inte att man alltid går omkring och mår toppen, eller hur! Däremot så hade jag inte funderat på det som "Man orginalet" la fram vilket iofs inte nämdes i artikeln, men ändå känns helt relevant att dikutera eftersom det berör de svar som Katherina enligt Björsten gav. DÄR kan jag verkligen hålla med om att svaren var under all kritik, men säg den som ger perfekta svar i varje stund.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2004-09-16 22:07:00
|
Sofia |
Så fort en offentlig kille säger något elakt om kvinnor så resulterar det ju i huvudrubriker om mansgriseri och sextrakasserier, medan om en kvinna gör samma sak så beskrivs det med en helt annan revanchaktig ton, typ: Nu vägrar vi gubbmagarna! Könsrollerna är så hårt befästade att vi kanske inte ens tror att killar tar åt sig av kritik och förolämpningar? De är ju stora starka och tuffa...
|
|
Inlägg #15: Postat: 2004-09-17 13:17:00
|
Man Originalet |
Sofia: 10 poäng för svar 14. Vad skönt att det finns kvinnor som kan se att det ofta finns en tydlig "feministisk dubbelmoral"! Sedan är jag förstås inte ute efter att nedvärdera Katerina J. som person. Som du skriver i svar 13 så kan förstås alla göra misstag.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2004-09-21 12:47:00
|
Inger |
Sofia: Jag tror inte riktigt på, som du tydligen gör, att folk skriver till s k rådgivare och inte tar svaren på allvar. En annan aspekt är ju också att det är gratis och många har kanske inte råd att vända sig till de som är mer utbildade "experter" på sex och samlevnad. Ett annat tips: studera alla desperata frågor som människor även ställer till bl a dessa Tarottydare.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2004-09-21 12:47:00
|
Inger |
Såg "reklamen Adressändring" i förrgår. Ett par i 70 -- 90-årsåldern "samtalar" i sängen, han vill leva som det heter och har funnit en annan... Budskapet skär genom mitt huvud: "SLÄNG UT HONOM" och så poppar lappen om adressändring upp... Så här enkelt avslutade man ett långt äktenskap. Tänk dig det motsatta, inte hade budskapet varit då: Släng ut henne... Feministiska cyniska budskap sprider sig på alla områden i samhället.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2004-09-22 10:56:00
|
Jörgen |
kom ni på det här nu? skulle vilja se en "man på stan" dag där motorsågar visades upp? alla typer av ojämnlikhet är oförsvarbara. och det är vi som lever just nu som skapar skillnaderna. och otroligt nog sitter jag bredvid och skakar på skallen. skulle vilja se en krog med 25 för tjejer och 20 för killar.
|
|