Inlägg #1: Postat: 2004-09-13 14:33:00
|
US |
Samhället är så amerikaniserat att det knappt finns något annat än tillfredställandet av människans dåliga smak, för det har vi allihopa någonstans långt bak i generna, från den primitiva tiden när våld och krossandet av hotfulla fiender ingick som livsvillkor. Nu vill den amerikanska kulturen påtvinga oss en massa skit för att plocka fram det primitiva inom oss. Men tack vare SVT har vi i alla fall vissa program som kan tillfredställa andra gener än de primitiva.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2004-09-13 15:43:00
|
Per W |
Javisst US, "Så ska det låta", "Diggiloo", "Robinson", "Riket" danar verkligen vår karaktär.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2004-09-13 15:56:00
|
Mike |
De flesta av reality programmen kommer från Europa. Holländska produktionsbolag var pionjärer har jag för mig. Idol-programmet gick väl i UK innan det kom till USA har om jag inte minns fel. Robinson, Big Brother och liknande kom till USA långt senare än till Sverige.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2004-09-13 16:00:00
|
Mike |
Svar 2, Ja att skattefinansierad "public service" sänder komersiella underhållningsprogram av diskutabel kavlitet är vad man eventuellt borde vara upprörd över.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2004-09-13 22:01:00
|
US |
Nu är inte jag den bästa egentligen att döma mammonprogrammen, har kollat ibland ”Så ska det låta” både på svensk och dansk tv, Diggiloo är intressant p.g.a. tillbakablicken. Om Robinsson och Riket vet jag ingenting. Mammonkanalernas såpaprogram vet jag heller ingenting. Det som retar mig mest är när man bläddrar genom kanalerna så finns det för mycket av amerikansk underhållning med slagsmål, mord och våldsamma explosioner i mängder i form av mycket dåliga filmer.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2004-09-14 00:27:00
|
Björn |
Per W: Blanda inte in Riket i det sällskapet är du snäll! Det strålande samarbetet mellan Järegård och Lars von Trier kan aldrig jämföras med Robinson o dyl. US: "Mycket dåliga filmer"? Enligt din smak ja, och många gånger även enligt min smak. Men vad är det som ger vare sig mig eller dig att vara smakdomare över vad som är objektivt bra eller dålig smak? Jag vet bara vad jag gillar, och det jag gillar tycker inte andra om. Smaken är ju som bekant som baken delad.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2004-09-14 07:37:00
|
Per W |
Björn, jag tror jag tog fel på namn, Jag menade INTE von Triers serie utan den nya dokusåpan, som utspelas i ett slott i Polen. vad heter den?
|
|
Inlägg #8: Postat: 2004-09-14 10:31:00
|
Nartin |
båda produktionerna heter tydligen "Riket". Fantasifullt!
|
|
Inlägg #9: Postat: 2004-09-14 23:24:00
|
Björn |
Luktar kommande namnrättighetstvist. Jag står helt klart på danskens sida, och DVD:n med den kompletta serien är helt klart nästa inköp!
|
|
Inlägg #10: Postat: 2004-09-15 15:39:00
|
US |
Inga problem, på originalspråket heter serien Riget den danska alltså tror jag eller vi får kanske fråga Aabo.
|
|